Utdelningspolicy Fingerprint Cards

Sedan några kvartal gör bolaget vinst, rejäl sådan dessutom. Hittills har de inte lämnat utdelning cash men de har gjort stora aktieåterköp och det är ju en sorts kapitalöverföring till ägarna.
Men hur blir det framåt då?
Ja, utdelningspolicyn blir man inte klokare på. I bilden här är Fingerprint Cards utdelningspolicy, screenshotad från deras websida.
Den lämnar ju en del att önska minst sagt. Fortsätter bolaget att håva in vinster likt senaste tiden blir det nästan problematiskt för dem om de inte delar ut. Kanske skall man vänta sig cash utdelning framöver från Fingerprint Cards, en uppdaterad utdelningspolicy skulle göra det tydligt och lättare att bilda förväntningar.

https://www.fingerprints.com/corporate/finansiell-info/aktien/utdelningspolicy/


5 kommentarer:

  1. Hej Petrusko!

    Jag har 2 synpunkter...

    1. Så länge företaget är i en extrem expansiv fas där nya vertikaler står för dörren och dessutom uppköp hägrar så har jag svårt att tycka att man ska fokusera på utdelning i stället för investeringar för framtiden. Även om det för en privatsparare som jag skulle vara kul att få utdelning från min största investering i portföljen :)

    2. Den riktigt stora fördelen med utdelning skulle som jag ser det vara att kanske fler större aktörer skulle lockas till att investera i bolaget. Men helst av allt skulle jag vilja ha in stora aktörer som verkligen tror på vad bolaget kan prestera i framtiden, inte sådana som kortsiktigt vill hämta hem vinst.

    Jag lutar åt att ett bolag i ett väldigt expansivt skede ska fokusera på andra saker än utdelning, även om det såklart finns stora fördelar med det också.



    SvaraRadera
  2. väntar mig inte utdelning förrän bolaget mognat ordentligt.
    föreställer mig att bolaget breddar sin nisch, och växer sig så pass stora att de kommer överleva på längre sikt. Konsolidering måste nog ske förr eller senare först, där har nog FING ett visst övertog med tanke på kassa/egna aktier. lyckas de hamna i ett sådant läge lär utdelningarna komma. 2-3 år bort kanske?

    jag spekulerar hej-vilt!

    notis: jag köper/säljer FING för max 30 000 kr för adrenalinets skull

    SvaraRadera
  3. Tjena drommaren,
    Tack för din kommentar, en genomtänk sådan. Jag känner ej till Fingerprints eventuella förvärvsplaner men de genererar cash som täcker både förvärv och utdelning. Till viss grad naturligtvis beroende på storlek av förvärv.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  4. Om FPC kan inte stoppa Blankare som manipulera aktien, då är de sant att den riktigt stora fördelen med utdelning skulle som jag ser det vara att kanske fler större aktörer skulle lockas. FPC har lovat sista årmöte att ha en proffs som media expert som kan förbättra informationen om FPC. Har inte hänt. De kunde anlita en finans expert som kan sätta dit de NYC hedge funds. Har inte hänt,

    SvaraRadera
  5. Om FPC kan inte stoppa Blankare som manipulera aktien, då är de sant att den riktigt stora fördelen med utdelning skulle som jag ser det vara att kanske fler större aktörer skulle lockas. FPC har lovat sista årmöte att ha en proffs som media expert som kan förbättra informationen om FPC. Har inte hänt. De kunde anlita en finans expert som kan sätta dit de NYC hedge funds. Har inte hänt,

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...