Börsveckan som gått. V42 2016

Hösten är här på allvar och med den även 9-månadersrapporterna. OMXS30 stängde +1,3 procent för veckan som stadigt gick uppåt. Det har varit en mycket tung rapportvecka där många bolag kommit med rapport. Generellt tycker jag rapporterna kommit in hyggligt hittills. Rejält nedpressade Ericsson var det nog många som tänkte att det kan inte bli värre nu, de kom med en skitrapport, ännu sämre än de jättelåga förväntningarna.
Min portfölj har i veckan satt ett nytt härligt ATH och det är jag glad för även om kursutvecklingen på kort sikt inte bekommer mig nämnvärt. Det som verkligen betyder något för mig är att utdelningarna från portföljen stadigt blir större. Detta genom organisk tillväxt (att bolagen höjer sin utdelning) samt genom att jag regelbundet köper mer aktier. Även nu när jag skall leva på utdelningar har jag i min budget att en del av pengarna skall gå till att köpa fler aktier. Det är väldigt viktigt för mig att utdelningen växer på lång sikt. Dels för att jag just nu har en tight budget samt för att täcka upp inflation.
I veckan köpte jag fler Axfood som också kom med en hygglig rapport. Länk till mitt inlägg om rapporten.

Några av mina inlägg i veckan:

Atlas Copco kom med en riktigt fin rapport och jag skrev ett inlägg med kommentarer på den. Länk till inlägget.

Jag skrev ett inlägg om portföljstrategi. Länk till inlägget.

Bättre tider i gruvsektorn? Läs mitt korta inlägg om råvarupriser. Länk till inlägget.

Några bloggar/artiklar jag läst i veckan:

Jag läste ett långt och intressant inlägg om hur man skall vikta sin portfölj på bloggen Aktiefokus. Länk till inlägget.

Investor körde en webcast när de presenterade sin rapport. Man behöver förmodligen regga sig i länken men det går att skriva blaj i fälten och ändå komma vidare. Länk till webcasten.

Jag läste om AT&Ts kommande köp av Time Warner. Jag tror det är helrätt av dem att fokusera på content som i detta köp. Blir spännande att följa vad konkurrensmyndigheten hanterar affären. Länk till artikel hos SVD.

Lundaluppen skrev och argumenterade för att Lundbergföretagen är övervärderat. Jag håller med. Länk till inlägget.

I veckan som kommer kommer Sandvik med rapport och av intresse för sektorn via mitt ägande i Atlas finner jag den mycket intressant. Om jag får loss pengar kikar jag på att köpa fler Johnson & Johnson.

Annons:
The Single Best Investment creating wealth with dividend growth. Boken av Lowell Miller som av flera lyfts fram som en av de bästa om att spara i aktier och utdelningsaktier specifikt. Läs hur du hittar de bästa utdelningsaktierna och hur du bygger en pengamaskin.

4 kommentarer:

  1. Hur ser du på att köpa amerikanska ak nu när USD nästan står i 9 SEK? Inte rädd för att den börjar tappa fart? Tänkte på sitt Jnj köp.
    Mvh

    SvaraRadera
  2. Hej Lumik,
    Tack för din kommentar. JAg är mycket långsiktig och valutan kommer gå upp och ned över tid. Jag lägger ingen stor vikt i det när jag köper mer av ett bolag som JNJ som jag skall äga jättelänge. Det jämnar ut sig över tiden och dessutom tror jag att JNJ står på egna ben oavsett hur valutan slår.

    Däremot är jag försiktig till Fixed Income noterat i USD, där kan man ju gå på en ordentlig mina om man vill sälja inom något år och valutan förändrats mycket.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Måste ge lite feedback. Tycker verkligen om dina veckorapporter som ger en bra summering av de viktigaste punkterna för dig under veckan. Tänkte nästan ta och knycka idén till min blogg :)

    Hur var det, visst har du slutat jobba nu eller var det så att du bara gick ner i tid? Några reflektioner kring det?

    SvaraRadera
  4. Jag argumenterar likadant när jag handlar utländskt, det känns omständigt att avstå en hel marknad i flera år på grund av att valutan är historiskt i den övre kvartilen. Jag tycker även att valutaeffekter generelt ska ses mellan fingrarna i företagets resultat såvida det inte valutaspekuleras eller liknande.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...