En portfölj med 12 st bra bolag

Idag bad jag mina följare på Twitter om förslag på bra aktier till ett blogginlägg. Jag nämnde inte mer än så och fick flera fina förslag.
Syftet var att jag i huvudsak ville se på utdelningstillväxten för en portfölj med "bra" bolag sammansatt av någon annan än jag själv. Jag har tittat på genomsnittliga utdelningstillväxten över 10 år och resultatet blev en portfölj av 12 st bolag. Jag sorterade bort dem som inte hade pyntat utdelning i 10 år samt några som programmet Hitta Kursvinnare hade fel info på pga split och liknande.

Här kommer de 12 bolagen:

Addtech
AQ Group
Astra Zeneca
Atlas Copco a
Avanza
Axfood
Beijer Alma
Betsson
IAR
Nibe
Nordea
Handelsbanken a (mitt eget bidrag)

För den här goa samlingen bolag var utdelningstillväxten de senaste 10 åren 14,1% per år. Genomsnittlig direktavkastning för perioden och portföljen var 4,25%.
Jag har räknat in bonusutdelningar som om de vore ordinarie utdelning.

Både utdelningstillväxt och direktavkastning är högre än snittet för börsen. Just utdelningstillväxten är väldigt bra, förvisso starkt påverkad av Betsson som drar upp snittet rejält men något bolag måste ju vara bäst eller hur.
Detta är ingen garanti att de här bolagen kommer prestera lika bra de kommande 10 åren men inte helt sällan förblir "vinnare" just det, vinnare.

Jag kan inte skriva under på att alla de här 12 är bra bolag med mina mått men de är fina förslag i detta syftet. Spana närmre på om något bolag är intressant. Jag har gjort klickbara länkar av bolagsnamnen, klicka på dem så kommer ni till aktien hos Avanza med mer info.
De här 12 bolagen representerar flera olika branscher och små som stora bolag. En fin riskspridning blev det också.
Jag tycker generellt att det är en mycket fin portfölj vi fick ihop på detta vis. Bolagen verkar bra och de har presterat mycket bra de senaste tio åren.

Några fina förslag jag fick som föll bort pga att Hitta Kursvinnare har stora brister i sin databas var: H&M, Investor, Latour, SCA och Öresund.

Jag brukar säga att aktiekursen förr eller senare kommer ikapp utdelningen. Om utdelningen stiger blir aktien värd mer, det kan släpa något år beroende på börsklimat men till slut kan inte marknaden ignorera den lockande utdelningen som stadigt blivit högre över åren. Ett bolag som stadigt höjr utdelningen med 14% per år skall också aktiekursen på sikt stiga något liknande.

En kul grej är att Axfoodförslaget fick jag av; Axfood som följer mig på twitter. Nedan är en skärmdump på min fråga.






6 kommentarer:

  1. Hej,

    Har du några åsikter om Nobina? Inte gett någon utdelning än och inte släppt bokslutet men verkar lite halvspännande.

    SvaraRadera
  2. Spännande portfölj. Två av bolagen (Beijer Alma & Nibe) har jag på min bevakningslista och planerar att peta in i portföljen framöver!

    Tack för ett bra inlägg och en bra blogg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  3. Har själv Axfood i portföljen och funderar på avanza, nibe och Beijer Alma. Kul att man prickar 4 av 12 ☺

    SvaraRadera
  4. Hej Andreas,
    Jag tycker att Nobina har en intressant verksamhet även om den är riskfylld mtp att man i upphandlingar osv kan förlora stora kontrakt.
    De har en mycket generös utdelningspolicy och en fet utdelning väntas av marknaden. De släpper sitt bokslut senare i vår och med det presenterar de förslag till utdelning. Jag följer den med spänning.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Du kanske skulle använt Börsdata istället för Hitta kursvinnare. Misstänker att det är bättre kvalitet på datat där...

    SvaraRadera
  6. Hej

    Undrar om inte portföljen blir för exponerad mot finanssektorn med tre banker varav två storbanker. Varför lade du till Handelsbanken som eget förslag när Nordea och Avanza är med?

    Älskar bloggen!

    //Simon

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...