Nytt innehav - Volvo

 


Senaste halvåret har jag spanat på Volvo och skrivit ett par inlägg om saken. Jag har inte haft bråttom att slå till utan tagit min goda tid att läsa och fundera. Idag slog jag till och äger nu Volvo. Om det rent tajmingmässigt är det ultimata köpläget det säger jag inget om. Jag pyntade cirka 265 kronor och tycker det är ett rimligt pris för ett fantastiskt bolag. Här är en länk till ett inlägg jag skrev i somras om Volvo: https://petrusko.blogspot.com/2024/06/volvo-bra-historik.html

Idag sålde jag en stor del av mina Corem preferens. Slantarna jag fick in satte jag direkt i arbete. En god del gick till den här initiala steken i Volvo. Jag ökade även lite i Atlas Copco, Investor, SEB och Handelsbanken. Bankerna har jag nu kommit upp i en vikt om 2 procent vardera i portföljen och därmed har jag köpt åter allt det jag sålt på högre nivåer tidigare i år.

Jag har en långsiktig plan för mitt nya innehav Volvo. Genom små regelbundna köp över tid siktar jag på att skala in mig i bolaget. Idag väger det en bit under 0,5 procent av portföljen och sakta men säkert tänker jag mig växa det större genom regelbundna köp. Jag brukar vikta enskilda bolag till max 3 procent i portföljen och vi får se vart jag hamnar med Volvo över tid.

Jag gillar fastighetsbolag och defensiva verksamheter som dagligvaruhandel. Industribolag har aldrig varit en tung del i min portfölj. Jag har inte nödvändigtvis något emot industrisektorn jag har väl bara favoriserat andra sektorer och tillåtit mig vikta det så. Över tid utvecklas och förändras man som investerare och på senare år har jag ett större fokus på diversifiering och hålla nere risk. I den aspekten passar det mig utmärkt att ta in Volvo i portföljen. 

4 kommentarer:

  1. Det som skrämmer mig bort från Volvo är sidan 64 i denna presentationen.

    Markant lägre 'Average truck toll mileage index'. Väldigt mycket lägre de senaste 12 månaderna. Första gången jag ser det och vill förstå om det verkligen är sant.

    Källa
    https://ferronordic.com/public/resources/Capital-Markets-Day-2024-Presentation.pdf

    SvaraRadera
  2. Det som skrämmer mig är "Average truck toll mileage index" på sidan 64 i Ferro Nordics senaste presentation. Om det verkligen är sant så går det väldigt dåligt nu i Tyskland som är Europas motor.

    Källa
    https://ferronordic.com/public/resources/Capital-Markets-Day-2024-Presentation.pdf

    SvaraRadera
  3. Det är lite av det som är tjusningen med att vara investerare att man hela tiden lär sig något nytt och därmed förändras man även som investerare.Volvo är ett bolag man gärna kan äga några aktier i och sova gott på natten.Köpa några aktier då och då på röda dagar när många vill sälja sina aktier är det som jag föredrar att göra i mina portföljer.För egen del äger jag inga aktier i Volvo för tillfället, men jag bevakar Volvo och har en köporder på 1000 aktier långt under nuvarande kurs för att fånga upp några aktier om flocken får panik och säljer ner kursen allt för mycket på samma sätt som de sålde ner kursen i september när den var nere på 249,00 kr/aktie när min dåvarande köporder gick igenom.Jag gillar att "fyndköpa" aktier som jag kan tänka mig att äga långsiktigt och sedan kan jag välja om jag vill ta hem en snabb vinst när kursen går upp igen eller om jag vill behålla aktierna och ta emot utdelningar.Sådan är jag då jag aldrig gifter mig med ett värdepapper.Jag har fått 40,03% i avkastning hittills i år och då gäller det att bevara kapitalet genom att sprida mina risker och möjligheter i mina portföljer genom att köpa utdelande ETF:er och utdelande fonder för vinsterna.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  4. Jag har en liten post jag haft i Pennant Park sedan typ 2017. Och noterar nu i efterhand att den spottat ut över 10% i utdelning i princip varje år under den tiden.
    Något du kikat på?
    Funderar lite på om man skulle öka.

    SvaraRadera

Nytt innehav - Volvo

  Senaste halvåret har jag spanat på Volvo och skrivit ett par inlägg om saken. Jag har inte haft bråttom att slå till utan tagit min goda t...