Nytt innehav: INCU iShares US Equity High Income

 


Idag slog jag till på den börshandlade fonden INCU ifrån Blackrock. Den gör samma grejen som den där WINC som jag redan äger med skillnaden att den har inriktning mot USA medan WINC innehåller globala aktier. Bägge två fonderna startades våren 2024 och att jag avvaktat med INCU till nu beror på att dess första utdelning var lite lägre än den i WINC. Ingen brådis utan jag avvaktade lugnt ytterligare en utdelning för att få en känsla för nivån.

Som jag skrev om igår har Blackrock precis meddelat senaste kvartalsutdelning för de här två fonderna och för INCU blev den $0,1184 nu i oktober. Det blir $0,4736 i årstakt och på kursen 4,9925 euro är det en direktavkastning om 8,7 procent.

INCU är en covered call fond och vad det är skrev jag precis ett inlägg om. De ser ut att innehålla aktier som vilken vanlig fond som helst men de gör något mer än så. De ställer ut optioner vilket förändrar karaktären fullständigt. Läs mitt inlägg om saken i länken här: https://petrusko.blogspot.com/2024/10/hur-jag-anvander-covered-call-fonder.html

Likt WINC som jag redan äger så använder sig INCU av en optionsstrategi där de ställer ut dem i en stege. Man säljer inte allt på ett bräde alltså utan man ställer ut dem regelbundet på olika prisnivåer och en löptid om cirka 30 dagar. Det där kan låta som mumbojumbo men innebörden är att man aldrig går helt miste om eventuell börsuppgång. Det mesta av börsuppgången har man sålt via optioner men eftersom de är ställda i en stege över tid så fångar man en liten del av uppgången åtminstone. Det är en bra optionsstrategi för en sådan här fond. Det medger viss kursuppgång över tid och stora utdelningar i INCU.

Här är en länk till inlägget om den senaste utdelningen som har X-dag nu i oktober: https://petrusko.blogspot.com/2024/10/utdelning-winc-ishares-world-equity.html

Idag skrev jag om att jag snappat upp indikationer om att JPMorgan kan komma lansera två nya Covered Call-fonder här i EU. Om det stämmer och de faktiskt dyker upp så är de högintressanta för mig att ha parallellt i portföljen med de här andra som jag äger. Läs mitt inlägg om att EU-versioner av JEPI och JEPQ kan vara på väg: https://petrusko.blogspot.com/2024/10/jepi-och-jepq-kommer-till-eu-nya-fonder.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nytt innehav: INCU iShares US Equity High Income

  Idag slog jag till på den börshandlade fonden INCU ifrån Blackrock. Den gör samma grejen som den där WINC som jag redan äger med skillnade...