Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

 


Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norden Högutdelande till över 40 procent av min portfölj och ser den som mitt core-innehav. För några veckor sedan skrev jag om konceptet med "core holding" och länkade även till en bra artikel hos Morningstar om saken. Länk till inlägget: https://petrusko.blogspot.com/2024/08/core-holdings-och-varfor-du-bor.html

Xact Norden Högutdelande ger mig bred exponering i den typ av aktier jag normalt sett investerar i. En god riskspridare som tar bort bolagsrisk osv. Den spottar ur sig utdelningar 4 gånger per år och en del av de slantarna använder jag till att köpa fler aktier i portföljen i övrigt. Lejonparten av utdelningarna jag tar emot lever jag på men jag använder som sagt en del till att regelbundet investera mer på börsen. Genom att regelbundet köpa fler aktier och fonder så växer mina utdelningar än snabbare över tid. Generellt sett så växer ju bolag sin utdelning på sikt (sett som börsen i helhet).

Organisk utdelningstillväxt kallar vi det där när bolagen höjer sin utdelning. På portföljnivå växer jag även utdelningen genom att köpa fler aktier.

Mitt specifika val av fond är rätt för mig medan något helt annat kan vara din grej. Det jag vill lyfta fram med det här inlägget är att överväga en stor bas av breda fonder i portföljen. Investera gärna direkt i aktier men ta det säkra före det osäkra och ha en god del i en eller flera breda fonder. en helt vanlig billig indexfond är ett smart val.

10 kommentarer:

  1. Jag håller med dig och tar till mig genom att investera allt mer av mitt kapital i olika fonder och ETF:er även om jag kommer fortsätta köpa enskilda aktier så kommer dessa innehav att bli allt mindre som andel i mina portföljer.Jag föredrar att kombinera mina basinnehav med utdelande fonder/ETF:er med fonder som inte ger utdelning för att få en bättre totalavkastning.Det verkar som om allt mer kapital investeras i indexfonder så varför gå emot övriga flocken när man istället kan följa flockan av andra investerare och dra nytta av detta istället.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  2. JGPI som core, hur skulle det funka?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello, tack för din kommentar. Mja, mjo det är en speciell fond den där JGPI men i ett strikt riskperspektiv så borde det vara lugna gatan. Den är konstruerad så att den inte presterar lika god totalavkastning som breda börsindex utan istället levererar en mycket hög direktavkastning. Om man av någon anledning har en sådan inriktning på sin portfölj skulle JGPI kunna vara något att satsa stort på.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hur stort i % skulle vara rimligt som core? Jag har legat mellan 5-10% o det känns tryggt.

      Radera
  3. Som bas varför inte investera i Lysa som är bred, global+Sverige+ ev. räntor, och har rimlig förvaltningsavgift. Du har möjlighet att själv bestämma månadsuttag/utdelning. Bör över tid leverera en ok riskjusterad avkastning.
    Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Tack för din kommentar, Medan jag brukar argumentera för att hålla nere kostnaderna så tycker jag samtidigt att det finns en plats för tjänster som Lysa. För de som saknar kunskap och för de som inte vill/kan lägga någon tid öht på att investera så kan Lysa vara ett alternativ. Principen bakom det resonemanget är delvis att det är bättre att få börsexponering via lite högre avgift om alternativet är typ sparkonto för ett långsiktigt spar.

      Det krävs inte mycket tid/kunskap för att välja ut en eller två fonder som gör jobbet bättre än Lysa dock. Lätt att skippa Lysa men ändå bra att de finns.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Varför inte ha Storebrand All Countries B (utdl) som coreinnehav istället? Ungefär samma direktavkastning som Xact Högutdelande men helt annan global spridning. /Allt gott! Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anders,
      Tack för din kommentar. Jag tycker det är en bra globalfond den där Storebrand All Countries och den är ett smart val som core innehav. Den skulle jag kunna tänka mig att ha men jag har valt Xact Norden Högutdelande för dess inriktning. Inte primärt för dess direktavkastning alltså. Jag har i över 25 år haft en strategi som är åt det försiktiga hållet med fokus på stora stadiga bolag som pyntar utdelning. Det är vad Xact Norden Högutdelande innehåller varpå den passar mig bra.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej P, ytterligare ett vettigt inlägg. Tack för det. Xact Norden är även mitt största innehav med Invesco S&P 500 (HDLV) som god tvåa. Tillsammans ska de på sikt utgöra minst 50% av portföljen. Har valt dessa pga ett jämnt kassaflöde kvartalsvis vilket passar mig utmärkt eftersom jag ofta behöver spendera pengarna alternativt fortsätta bygga buffert. Har även WINC och JPGI för god riskspridning och ytterligare kassaflöde. Aker BP ligger jag alldeles för tung/minus i för tillfället men det reder säkert upp sig. Har även lite exponering mot Europa som känns ok. Lycka till allihopa med era investeringar. Mina egna ledord är : disciplin, karaktär och tålamod.

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko! Core innehaven är något som har utvecklats för mig över tid. Nu har jag äntligen hittat det som känns rätt för just "mig". Precis som du skriver behöver det som känns rätt för mig inte kännas rätt för andra. Mina 7 core innehav står för ca 55% av portföljen och är... SEB Sverige Indexnära B (9,7%), Vanguard S&P 500 (9,5%), JPM Global Equity Premium (7,2%), Storebrand All Countries B (7,1), Aktiespararna Global B (7,1%), Xact Norden Högutdelande (7,1%), iShares World Equity (6,9%). Sedan består övriga portföljen av ca 20% investmentbolag och resten enskilda aktier. Tack för en bra blogg!

    SvaraRadera

Volvo lyckades till slut

  Förr i tiden när Scania var noterat på Stockholmsbörsen så var det helt andra toner om de två lastbilstillverkarna. Scania prisades för de...