Förr i tiden när Scania var noterat på Stockholmsbörsen så var det helt andra toner om de två lastbilstillverkarna. Scania prisades för dess effektivitet och goda prestanda medan Volvo ja där beklagade man sig över avsaknaden av det samma och man kunde bara undra, drömma att de någon gång skulle ta sig upp till Scanias nivå.
Det är med det i bakhuvudet jag har tittat på Volvo och väntat med att gå in i bolaget. Nu har de presterat bra i många år och visat att de verkligen lyft sig till en mycket bättre nivå. Förr var det även så att när det var goda tider gick det gott för Volvo men de havererade rejält när det svängde om mot lite sämre tider. Jag tycker det verkar som Volvo ryckt upp sig även på den fronten och blivit mer snabbfotade och proaktiva när det kommer till att parera sådant där.
Det framstår för mig som att det är ett effektivare Volvo nu med högre lönsamhet och lägre "dalar" när det är svagare tider. Visst skall det ses över en längre period och det har varit hyggligt goda tider länge nu. Det har allt varit en del utmaningar de senaste 10 åren dock.
Hur som helst ser jag på Volvo på ett annat sätt nu än för kanske 20 år sedan (när det där andra narrativet rådde). Volvo presterar bättre och jag har förtroende för dem att de inte havererar om dess marknad bromsar in lite. Jag har inte köpt in mig ännu men jag är öppen för tanken och jag spanar på bolaget som en potentiell komponent i min portfölj.
Scania då, ja de var fantastiska när de var noterade på börsen men nu ingår de i en koncern med mindre fantastiska delar varpå jag finner den ointressant. Det är liksom utspätt med skit. Blanda något gott med skit och det är fortfarande skit.
Volvo lyckades till slut, de nådde upp till Scanias fantastiska effektivitet och prestanda.
Jag har ägt Volvo sen efterdyningarna av finanskrisen och jag är nöjd rent utdelningsmässigt, så där tänker jag att du gör rätt i att skala in dig försiktigt. Så här ser mitt innehav i Volvo ut som jag äger i vanlig depå till dags datum, Volvo B Industri 500 stycken 18 kr 2024 höjning ord utd 7,50 kr med extrautdelning 6 300 kr gav 24 670 kr 49,34 kr da 10,64% 25,536% i utdelning om jag räknar med extrautdelningen. Inte lika bra som mina Investor B men bolaget fyller sin funktion om man vill ha hygglig DA över tid. Ha det gott P hälsningar Patrik
SvaraRaderaTjena Patrik,
RaderaTack för din kommentar och att du delar med dig av dina erfarenheter som Volvoägare. Om jag går in i Volvo siktar jag på att göra just så; att skala in mig försiktigt över flera års tid.
Mvh petrusko
Otroligt bolag! Har gav på 194 och sålt av lite när dom stått i över 300 kr! Ska äga länge
SvaraRaderaKöper mer Volvo nu i dippen! Varannan månad byter med Investor! Rätt eller fel får tiden utvisa
SvaraRaderaÄger bolaget och tackar för blogginlägget.
SvaraRaderaDet räcker att Volvo ingår som ett av innehav i de indexfonderna som jag köper på röda dagar och sedan säljer på blåa dagar.Har tidigare gjort några korta köp/sälj i Volvo, men det är inte så lockande längre.Hade Volvo gått över till månadsutdelning med en vettig nivå på månadsutdelningarna så hade jag varit mer intresserad av att direktäga aktier i Volvo i mina portföljer.Det är dags att även Volvos ledning lär sig vad vi investerare vill ha för att vilja investera våra pengar i Volvos aktie.Jag vill ha betalt så snart som möjligt efter att jag har investerat i ett värdepapper för utdelningen är den räntan jag vill ha för att investera i just det värdepappret punkt slut.Mvh Peter Jansson
SvaraRaderaVa? Vid utdelning så sjunker ju kursen i samma veva o aktien blir då mindre värd. Du får inte betalt alls, utan pengarna flyttas från aktiekursen till utdelningen. Din vinst är då samma som om du själv hade sålt aktierna.
RaderaKlassiska förklaringen är att du flyttar pengar från vänster till höger ficka. Men du har inte mer pengar för det.