Ökat i Corem Property preferens

 


Idag ökade jag på ordentligt i Corem Property preferens. Visst var det bättre de köpen jag gjorde i vintras men man får följa läget och ta det som det kommer. Det jag vet nu visste jag inte i vintras och jag kan inte köpa fler via backspegeln. Nu står vi här och kan blicka framåt.

Det har hänt en del i Corem som gör att caset i dess preferensaktie är bättre nu. Dels har de tagit in cash via obligationer där obligationsmarknaden tinat upp ordentligt för dem. De har även tagit in en miljard kronor via nyemission av stamaktie av serie B. Förra hösten stod det klart för mig att räntan toppat och att vi så småningom skulle få räntesänkningar varpå preffar skulle uppvärderas. Nu har preffar uppvärderats och vi har påbörjat en räntesänkningscykel. En hel del är redan inprisat i preffarna men det finns en del potential kvar.

För Corems del har nu bolaget en bättre ställning efter kapitalanskaffningar och de har likt sektorn i övrigt en framtid med lägre ränteläge vilket är mycket positivt för ett fastighetsbolag. Speciellt för ett med så pass hög belåning som Corem har. Belåningsgraden är 55 procent per Q2-rapporten och väger man in hybridinstrument som preffar och D-aktier är belåningen snarare kring 65 procent. 

Corem preff står i cirka 260 kronor och pyntar totalt 20 kronor per år i utdelning. Det är inte låg risk i den här preffen men med utvecklingen som varit och förestående räntesänkningar tycker jag att det det är en attraktiv deal. Utdelningen betalas kvartalsvis om 5 kronor åt gången. På kursen 260 kronor är direktavkastningen 7,7 procent.

Insiderköp: Rutger Arnhult har lastat in rejält med A och B-aktier i Corem de senaste månaderna. Det behöver inte betyda något men han har i vart fall inte köpt mer för att han vill förlora pengar. För något år sedan var Arnhult och hans ägarbolag M2 Asset Management i trängt läge och mycket beroende av utdelningar ifrån innehav som Corem. Det där har de löst och tagit sig vidare till där han nu är och storköper aktier igen.

Varning för preferensaktier! Det är inte för alla det här med preferensaktier. De är något helt annat än vanliga stamaktier och på lång sikt har de en lägre potential än breda börsindex som avkastat kring 8-10 procent per år i snitt. Utdelningen stiger inte i preferensaktier och därmed är dess aktiekurs begränsad. Läs mitt inlägg med info om hur preferensaktier funkar: https://petrusko.blogspot.com/2015/06/introduktion-till-preferensaktier.html

11 kommentarer:

  1. Man kan bara agera på det man vet vid varje tidpunkt och sedan så är det gissningar och spekulationer inför vad man tror om framtiden.Jag ångrar aldrig några tidigare beslut då jag agerade efter vad jag visste just då.Värdepapper är enbart till för att tjäna pengar på och sedan så spelar det ingen roll om det blir som en utdelning eller som en vinst vid en försäljning.Det värdepapper som är rätt för dig eller rätt för mig är kanske inte det minsta rätt för någon annan att investera sina pengar i.Gör alltid er egen analys och agera därefter.Ha en trevlig helg!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  2. Började köpa preffar/D hösten 2023 då det var väldigt ratat men då jag själv tyckte att det fanns gröna skott. Gjorde det enkelt för mig och köpte i nästan alla som fanns så länge det inte fanns en uppenbar redflagg. Lyckades tjäna mycket i Heimstaden och navigera ut innan de ställde in men åkte på en liten snyting i minsta innehavet K2A. På ett år är min depå upp 61,63%. Så på det hela taget var det ETT bra beslut. Det var dock inget lätt beslut.

    SvaraRadera
  3. En annan intressant observation är att vissa preferens/D-aktier faktiskt reagerat tvärtom när räntorna sjunkit och finansieringen blivit lättare.

    Specifikt så har Akelius D och Sagax D stått och stampat när folk inte längre vill betala extra för deras stabilitet.

    De är fortfarande upp rejält (20%?) från botten, men tittar man bara på de senaste 3-6 månaderna så har de inte reagerat som andra pref/D-aktier.

    SvaraRadera
  4. Med nuvarande ränteförväntningar bör en investering i Corem preff vara hyggligt säker. Det gäller ”bara” att sälja innan nästa ränteuppgång, då kan det bli en fin avkastning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skall nog främst köpa för att man vill åt utdelningsströmmen på nuvarande. Skulle man råka köpa på en "topp" är det ju bara att återinvestera

      Radera
  5. Hej Petrusko.
    Jag har genom åren läst din blogg och den har hjälpt mig oerhört mycket.

    Jag har idag fyra fonder där två av dem är småbolagsfonder.

    Spiltan Aktiefond Investmentbolag 60%
    Amf Nordamerika 20%
    SEB Sverigefond Småbolag C/R 10%
    Aktiespararna Småbolag Edge 10%

    Tycker du att jag är någorlunda rätt i mitt tänk här? stort tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Tack för din kommentar. Jag gillar din fondportfölj du satt samman. Smart och genomtänkt med exponering i USA där världens bästa bolag finns, våra fina svenska investmentbolag och en god del småbolag som över tid avkastar mer än storbolag.

      Jag hade sovit gott med den där fondportföljen på autopilot de närmsta 50 åren.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. SMLD har väldigt hög utdelning och verkar ha en hyfsat intressant riktning. Har du skrivit om den någon gång? Några tankar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har nog inte skrivit ett eget inlägg om SMLD men jag har skrivit mina tankar om den i kommentarer här på bloggen och kanske på Twitter. Hur som helst; Jag gillar SMLD ifrån Invesco. Jag har haft span på den i något år eller två. Det kom sig av att jag blev intresserad av något bolag i sektorn. Då valde jag att kolla på alternativt sätt att få exponering och fann den här SMLD.

      Jag tycker att SMLD är ett bra sätt att få exponering i de här MLP-bolagen. Utdelningen är hög för att den bolagstypen är tvungna att pynta en hög utdelning. Bolagstypen funkar som REITs att 90 procent av utdelningsbar inkomst måste delas ut som utdelning. Principen bakom det är att bolaget då fungerar som en mellanhand där ingen skatt tas ut. Skatten tas istället när utdelningen landar hos de som äger en REIT eller en MLP.

      SMLD har gått starkt de senaste åren och medan man inte skall extrapolera samma kraftiga uppgång i evinnerligheten är jag inte orolig att ev köpa nu. Det behöver inte vara så att de är på någon sorts topp och skall ned härifrån utan det ser ut som att de kan fortsätta dra in bra med cash och försvara värdering och pynta stora utdelningar. Det där kan ju spela ut lite hur som helst förstås, bara en bästa gissning.

      Jag har ännu inte köpt något SMLD men jag gillar sektorn och ser den som en bra komponent i min portfölj. Jag har en kategori energi/infrastruktur i min portfölj och där har jag nyligen köpt Equinor för att få mer exponering. SMLD är en komponent jag överväger för att få mer exponering på ett smidigt sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för bra svar. Det var ungefär den tanken jag hade också. Och för min del vore det okej om det gick ner lite under något år så länge utdelningarna kan försvaras. Tyckte bara det var lite svårt att överskåda exakt vad som låg i den, för gillar att ibland fördjupa mig i något enskilt innehav.

      Radera
  7. Bra info om Corem men även om SMLD som jag inte känner till sedan tidigare. Funkar den på Isk konto eller behöver man handla den i Kf med avseende på källskatt. Tack för en fantastisk bra blogg.
    Mvh Niklas

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...