Kan man göra en Abbvie i Pfizer nu?

 


Jag tycker att Abbvie är ett bra bolag och jag gjorde en fantastisk affär när jag ägde det under några år. Att jag sålde var inte för att jag bytt uppfattning om bolaget eller att jag inte längre såg potential. Det var snarare något annat jag behövde frigöra pengar till och den stora uppvärderingen i Abbvie hade jag redan varit med på. 

Men vad har det med Pfizer att göra? Utan att ha djupdykt i saken ser jag vissa likheter i Pfizer nu som när jag investerade i Abbvie. Det var 2019 och investerare var oroliga över patentutgångar i Abbvie och den lovande pipelinen av nya produkter lät man inte väga in nämnvärt.

Pfizer har gått ned mycket på börsen de senaste åren. Det är dels ifrån en peak i försäljning av Covid-vaccin som drog in mycket cash när det var en stor grej. Det är även det här med patentutgångar som tynger dem. Pfizer har en lovande pipeline med nya produkter, precis som Abbvie hade.

Det här korta och enkla resonemanget har fått mig intresserad av att spana på Pfizer närmre. Så skall jag göra. Jag har ägt det en stor del av de senaste 25 åren men jag ägde den svensknoterade aktien. Den finns ju inte kvar längre tyvärr och med den har mitt historiska ägande försvunnit. Jag minns inte när jag ägde Pfizer senast. Jag har för mig att jag ägde Pfizer in i finanskrisen där kring 2007 och att det gick bedrövligt med aktien likt det mesta andra aktier vid den tiden. Jag har ägt Pfizer även efter finanskrisen.

Hur som helst. De här tankarna vädrade jag här i hopp om kommentarer om saken. Era tankar kring Pfizer.

18 kommentarer:

  1. abbv styrs av mycket duktigare personer än pfe. Pfe behöver inte bli en dålig investering närmaste 5-10 åren för det. pfe är stort och det är en styrka inom pillerbranschen

    SvaraRadera
  2. Pfizer var i alla fall smarta att låta olika länder ta ansvaret för det konstgjorda mRNA vaccinet. Nu när det börjar visa sig att det inte var så bra att låta celler producera spikprotein... Cencerfallen + andra sjukdomar har ökat lavinartat inte bara hos den äldre befolkningen. Det finns statistik för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp. Det finns massor av statistik och den visar att mRNA-vaccinen räddade tiotals miljoner liv. Som svensk så kommer du väl ihåg hur dödsfallen rasade våren efter vaccinen var testade och släpptes fram till oss vanliga dödliga?

      De förbättrade dessutom 5G-mottagningen, så vad finns det att klaga på.

      Radera
    2. Du låter inte så smart jämfört med den du svarar som du tror. Själv är jag inte övertygad åt någondera hållet, men den förre verkar trovärdigare. Höhö 5g är ett lågvattenmärke.

      Radera
  3. Det räcker att jag tittar på kursutvecklingen på1,3 och 5 år och sedan så är den aktien bortsorterad.Jag köper hellre Investor alla dagar i veckan än att jaga förlorare på börsen med mina surt förvärvade pengar.Man skall inte gå över ån efter vatten så varför göra det svårare än det är att tjäna pengar på sina pengar.Köp Investor och sälj av vinsten allt eftersom eller en gång om året när tillfälle ges så skapar du dig utdelningar i fall du vill det.
    Ha en trevlig dag!Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
  4. Hej! Har också haft span på Pfizer ett tag. Låg värdering och nästan 5,8% DA lockar. Rent tekniskt ser den också ut att ha piggnat till :)

    SvaraRadera
  5. Bra direktavkastning! Passar bra i min egengjorda fond av läkemedelsbolag, jag slår nog till. Många av bolagen har haft en fin resa bl.a Novonordisk, Eli Lilly HCA H. Bra att sprida riskerna. Tack för dina spaningar och tankar.

    SvaraRadera
  6. Patentet för adalimumab (Humira) har gått ut för flera år sedan men säljer fortsatt då starkt varumärke trots flera billigare biosimilarer. Abbvie är dessutom vassast på nästa generation inom samma diagnosgrupper (small molecules preparat för IBD och Reuma) med ffa oralt preparat Rhinvoq men även Skyrizi. Allt detta talar för att Abbvie fortsatt är bra att äga långsiktigt. Pfizer känner jag inte till lika bra.

    SvaraRadera
  7. Vill även tipsa om ett bolag (Madrigal) som är först med läkemedel som bromsar utveckling av fettlever. Enorm marknad där den som tar andelar kommer att tjäna enorma summor. Kul bolag om man vill äga inom ett kul område och förstås att det är lite av en lottsedel.
    Hälsningar Gastroenterologen

    SvaraRadera
  8. Jag tycker den är rätt rimligt värderad här runt 30$. Ser ingen anledning att den ska handlas upp till Covid-nivåerna igen. Så nej, någon "abbvie" med två-tredubblad kurs tror jag inte på. Men du gillar ju utdelning och den är nog nästan garanterad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Kalle,
      Tack för din kommentar. Jag har spanat lite mer på saken nu och instämmer i din tanke kring värdering och potential. Pfizers värdering är inte något fynd nu utan är rimligt värderad. De har nog täckning för den höga utdelningen framöver vilket förvisso är nice men det ser inte ut att vara något fynd/stor potential som sagt.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Nu är det så att Pfizer har en notering på världens mest effektiva aktiemarknad. Tror inte för ett ögonblick att den skulle vara värd mer eller mindre än den står kursmässigt i nu. Kalle du har helt rätt skulle man vara intresserad av utdelningar så lär dem komma. Det finns andra fiskar i havet om det är utdelningen som är det primära.
    MvH Lars

    SvaraRadera
  10. Efter Covidtoppen sålde och har man tjänat pengar på aktie blir man lite färgad för att vara objektiv. Min åsikt är att aktie är fynd med tanke att allt annat är dyrt. Fin pipeline, fin DA och jänkarna kan hantera stora bolag, få dem åter på fötter. Om det är nåt som jag är rädd är dyra dollar. Historiken ger inte rätt bild med tanke att de har delat ett bolag för 2-3 år sedan, Viatris

    SvaraRadera
  11. Hej Petrusko, Med anledning av avanza globals indexbyte. Kan du rekommendare några ETF:er som inte gör ESG uteslutningar? Vad tror du till exempel om den här: Amundi MSCI World V UCITS ETF Acc?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag gillar inte Amundi och undviker att titta på deras ETFer. De har ofta legal hemvist någon annanstans än Irland, de har inte lika tillgänglig och bra info som flera andra fondbolag. ett enkelt val således att helt skippa dem.

      Vanguard har en fin som följer ett brett index där även tillväxtmarknader ingår. Länk här: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1063827/vanguard-ftse-all-world-ucits-etf---usd-acc

      Vill man inte ha tillväxtmarknader så finns en fin globalfond ifrån Vanguard utan det: https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/etf-torg/om-fonden.html/1232983/vanguard-ftse-developed-world-ucits-etf---usd-acc

      Amundi har kommit med några billiga globalfonder och kanske är det värt att spana närmre på dem. Jag har skrivit om en av de billiga fonderna AMundi lanserat nyligen. Minns inte om det är ESG-filter på den dock. Länk till inlägget här: https://petrusko.blogspot.com/2024/03/webg-amundi-prime-all-country-world.html

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Stort tack för ett svar där du tar dig tid att ge ett väl genomtänkt svar.

      Radera
  12. Jag köpte idag initial post 100st vid 28,76 usd. Har AZN i portföljen sedan flera år och vill ha mer läkemedel bland innehaven. Det blir kanske inte samma resa här men det såg helt OK ut senaste rapporten, man höjde prognos helår, fin löpande utdelning etc. Jag håller +5 år även här om inget inget redan känt dyker upp längs vägen.

    SvaraRadera
  13. Ska inte tillbaka till Covidnivåer, men ska garanterat upp igen. Ingen Abbvie för det, men jag tror inte man ska underskatta Pfizer från den här positionen. Största risken är nog att den inte överträffar index på ett tag, men skaplig direktavkastning under tiden.

    SvaraRadera

Jag har en börshandlad fond som Core-innehav

  Jag har skrivit om det här spåret tidigare att ha en stadig grund/breda fonder i portföljen. De senaste åren har jag viktat upp Xact Norde...