Intressant video om volatilitet och 4-procent regeln

 

Jag snubblade över en video på Youtube som jag fann mycket intressant. Titeln på videon är kanske missvisande men den handlar främst om den så kallade 4-procent regeln och att använda sitt kapital utan att det tar slut innan man dör. Jag skall strax kortfattat förklara den där regeln men först vill jag lyfta fram att jag fann den här videon mycket intressant ur perspektivet kring volatilitet. Enkelt förklarat innebär hög volatilitet stora rörelser på resan till målet medan låg volatilitet är mindre rörelser. Tänk er en bilresa där ni skall till en viss punkt. Där finns två vägar som tar er till samma ställe, den ena vägen går över berg och djupa dalar medan den andra vägen är en flack och fin bana till din destination.

Det där med volatilitet är något jag själv tänker på och väger in i mina investeringar. Jag tror många kan ha nytta av det då det är lättare att sitta kvar i båten om det inte guppar lika mycket.

Anyhow; den där 4-procentregeln nu då. Den handlar om hur mycket pengar man kan ta ifrån en portfölj bestående av 60 procent USA-börsen och 40 procent obligationer. En klassisk så kallad 60/40-portfölj. Sett till historisk data på cirka 100 år kan man se att med en sådan portfölj kan man årligen ta ut 4 procent plus kompensation för inflationen. Detta kan man göra till en mycket liten risk att pengarna tar slut innan man dör. Den här historiska data innefattar alltså perioder av usel börs, hög inflation, låg inflation, ja you name it. Det är mycket liten risk att pengarna tar slut innan man dör med en sådan här portfölj och 4 procent uttag.

Det där förklarar de bra i den här videon om man vill veta mer om 4-procentregeln. Videon är intressant på flera sätt. Dels för den som vill veta mer om den där 4-procentregeln. Den är intressant för den som vill ha lite reflektion kring hur man kan använda sina pengar under pensionen. Videon är även mycket intressant kring det här med volatilitet som jag nämner.

Gubben i videon känner jag inte till sedan tidigare men jag gillade videon och hans sätt att gå igenom detta ämne. Jag har inte kontrollräknat de påståenden han har i videon. Den vanliga 4-procentregeln känner jag till sedan tidigare och de siffror han nämner kring den klingar bra med det jag har i minnet. Jag utgår ifrån att siffrorna i övrigt stämmer. Jag har ingen anledning att misstro helt enkelt. 

6 kommentarer:

  1. Volatiliet är ju generellt sett som ett dåligt riskmått av våra investeringslegender. Ta nån som Taleb tex: "variance is a volatility that doesn't really describe the risk. It's very foolish to use variance”.
    Verklig risk är inte volatilitet utan ju mer det som är kvar efter du har tänkt på allting...

    Samma sak om man lyssnar på tex H Marks och andra legender. Visst man ska självklart inte bortse från volatilitet helt men det säger väldigt lite om verklig risk..bra att ha i bakhuvudet


    SvaraRadera
  2. Fast just vid uttagsplanering, t.ex enligt 4% regeln, är volatilitet en klar riskfaktor. Det är den som kan göra att du riskerar att ta ut kapitalet vid en dipp, så det inte finns nog kapital kvar vid uppgången igen. Ju lägre volatilitet desto större sannolikhet att dina uttagsberäkningar stämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Tack för din kommentar. Det är en bra reflektion kring det Road ovan skriver. Medan det är ett bra resonemang Road lägger fram rent generellt kring Volatilitet så är det i just det här sammanhanget kring uttag inte lika relevant. Det må vara ett mindre bra riskmått generellt sett men i samband med uttag kan volatiltiet vara förödande.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Lite mer om uttagsplanering och hur man kan tänka och resonera.
    https://ofdollarsanddata.com/safe-withdrawal-rate/

    SvaraRadera
  4. Mad Fientist har en "4% räcker längre än du tror" post i samma tema. Väl värd att läsa

    https://www.madfientist.com/discretionary-withdrawal-strategy/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Bra input där om artikeln hos Mad Fientist. Jag har läst den tidigare och det är ett intressant resonemang i den. Om man är intresserad av 4-% regeln och eller tankar kring uttag ur portföljen så är den klart läsvärd.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...