Uppdaterad syn på Global X QYLE (QYLD)

 


Många är ni som sett videos, läst om den amerikanska ETFen QYLD och de har som bekant listat en version av den fonden här i EU. Med ticker QYLE på tyska börsen finns en version av fonden som är ungefär samma grejen. Jag har skrivit kort om den här QYLE tidigare och det är fortfarande ingen favorit nu som då men jag har tagit in mer info om fonden som jag tänkte dela med mig av.

Länk till mitt tidigare inlägg om QYLE: https://petrusko.blogspot.com/2023/10/inte-uselt-av-global-x-nasdaq-100.html

Anyhow: Jag har satt mig in mer i hur deras optionsstrategi fungerar och jag har sagt lite fel när jag uttryckt att de ger bort hela uppsidan. Det är ingen stor skillnad jag nu upptäckt men likväl här är den. Så den här fonden ställer varje månad ut optioner mot hela sitt innehav till vad som kallas "At The Money". Det betyder att de säljer en option som ger köparen rätt att om 30 dagar köpa innehavet till rådande pris när optionen gavs ut. Ungefär så här: Idag kostar Nasdaq 16000. Om du pyntar mig 4 procent så får du köpa mitt Nasdaq för 16000 om 30 dagar.

Det betyder att fonden har ställt ut optioner på hela uppsidan. Så om Nasdaq går upp tar man inte del av den uppgången. Går Nasdaq ned däremot så är man med på hela nedsidan eftersom optionsinnehavaren inte kommer nyttja sin rätt att köpa till ett högre pris.

Vad som tickar in i fonden oavsett hur Nasdaq går är intäkterna från optionerna. Vissa månader är det 1,5 procent och andra är det 4 procent. Här kommer vi till det jag tidigare missat och det är att fonden månatligen betalar ut cirka 1 procent utdelning och resterande del återinvesteras. Så exempelvis en månad när de drar in 4 procent på optionerna och betalar ut 1 procent utdelning är där 3 procentenheter kvar som återinvesteras i Nasdaq.

Där är alltså en viss faktor som växer NAV eller snarare bromsar urgröpningen. Ja man ger bort hela uppsidan och ja man är med på hela nedgången när börsen surar men en liten del återinvesteras alltså månatligen.

Bäst marknadsklimat för den här fonden är således en sidledes marknad med mycket volatilitet. Ju högre volatilitet desto bättre får de betalt för sina optioner. Går marknaden sidledes kan det bli att de får optionsintäkten men optionen nyttjas ej.

Man är inte med på uppgången när Nasdaq stiger. Det här är inte en investering i Nasdaq och de bolagen som ingår i det indexet. Även om man kan se innehavslistan att det är vad den innehåller. Det här är främst en exponering mot en optionsstrategi. Den kommer utvecklas annorlunda än börsen för det är ju inte börsen, det är optioner. Den kommer inte växa på lång sikt eftersom man säljer uppsidan via optionerna, är med på hela nedsidan och endast återinvesterar en liten slurk.

Informationen är begränsad på Global X europeiska sajt varpå jag vägt in info ifrån den amerikanska sajten. Global X själva har uttryckt att det är ungefär samma grejen de här versionerna av fonden varpå jag utgått ifrån att jag kan förlita mig till viss info ifrån den amerikanska sajten.

Nej jag tycker fortfarande inte att det här är en fantastisk fond. Den råkar ha presterat mäkta bra det senaste året men den typen av avkastning är inget man skall förvänta sig uthålligt. Jag ville skriva om den på nytt då jag uttryckt mig en aning felaktigt om den tidigare att de ger bort hela uppsidan. De gör ju det men jag hade inte tagit in att de återinvesterar en del av optionsintäkten. Grafen överst i inlägget är exklusive utdelning som ligger på drygt 10 procent i årstakt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....