Inte uselt av Global X Nasdaq 100 Covered Call

 


Jag har skrivit om Global X Superdividend ETF några gånger och lyft fram att det är en mycket riskfull investering med många dåliga innehav. Idag blir det ett kort inlägg om en annan fond ifrån Global X. Jag har nog inte skrivit något dedikerat inlägg om den tidigare men svarat i kommentarer att vara försiktig med den och manat till att läsa på hur den faktiskt funkar.

Idag skriver jag om Global X Nasdaq 100 Covered Call UCITS ETF med ticker QYLE på tyska börsen. Den har snart ett års historik i EU men har funnits desto längre i USA. I staterna har den bjudit på en stadigt sjunkande andelskurs år efter år medan utdelningen förvisso är hög. I runda slängar är direktavkastningen kring 12 procent. Det är lockande och utan tvekan anledningen varför många dras till den här fonden.

Fonden genererar cash genom att ställa ut optioner mot innehavet. Enkelt förklarat säljer de ett finansiellt instrument där de säger att om du ger mig en liten slant så får du köpa mina aktier för det här beloppet om en snar framtid. Det genererar cash men samtidigt har man givit bort uppsidan. Om aktierna i fonden stiger kraftigt tar alltså inte fonden del av det utan den har åtagit sig att sälja aktierna till ett specifikt pris via optionerna den sålt.

Tanken bakom fondens strategi är ändå nice, att generera cash genom att ställa ut optioner mot innehavet. Om andelskursen kunde vara något såndär stadig i fonden. Historiken i USA är inte rolig dock, där kursen går ned, ned, ned. Den som investerat i fonden här i EU i början av 2023 har dock fått se andelskursen stiga en aning samtidigt den pyntat feta utdelningar.

Det har alltså varit en bra investering hittills i år men man skall ha i åtanke fondens historiska prestanda. Hur den presterat i USA under många år. I USA har fonden ticker QYLD och det finns många videos på Youtube ifrån investerare av varierande kompetens. Se dem med ett kritiskt öga. Här i Europa har fonden ticker QYLE på den tyska börsen.

Länk till Global X europeiska sajt med info om fonden (Ja där står det ticker QYLD för det har den på Londons börs men det är samma fond som har ticker QYLE på tyska börsen).  https://globalxetfs.eu/funds/qyld/#overview

Vad tycker jag om fonden då? Mja, det är ju inte en favorit direkt men jag sågar den inte längs fotknölarna i vart fall. Jag tror man skall vara försiktig med den här och jag tror att totalavkastningen kan komma bli svag. Det är under en urstark börsperiod som fonden presterat svagt medan det senaste året när börsen gått knackigt har den presterat bättre. Optionsstrategin i fonden kan nog leverera bättre när det inte är ett urstarkt börsklimat.



9 kommentarer:

  1. hur ser avkastningen ut i usa om man återinvesterar all utdelning år efter år? har för mig det är just det som alla youtubers brukar prata om med just denna, återinvestera i hög direktavkastning osv

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja totalavkastningen är alltså kass i fonden. Kursutvecklingen inklusive utdelningar. De senaste 5 åren har QYLD i USA presterat kring 3,5 procent årlig totalavkastning medan NASDAQ 100 index har avkastat 15,06 procent årlig totalavkastning.

      Värt att tänka på är att vi under flera år haft en mycket stark börs medan det senaste året varit desto svagare. Fonden har gått bra det senaste året och det är nog bättre förutsättningar för fonden när det inte är så pass urstark börs som det var innan. Med lite knackigare börsklimat finns det utrymme för optionsaffärerna att ge cash medan man behåller kakan.

      Skall man vara rättvis mot fonden dömer man den på prestanda över olika börsklimat. Det får den nu möjlighet till då vi är i en svagare period.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej! Om man bara vill äga XACT Sverige eller Aktiespararna direktavkastning B vilken hade du valt? /Fredrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Fredrik,
      Det är vitt skilda fonder de där två. Xact Sverige är en helt vanlig indexfond och en sådan är ett klockrent val för den som vill ta del av börsens avkastning i långa loppet. Den presterar som börsen ungefär minus avgiften om 0,15 procent.

      Aktiespararna Direktavkastning följer ett speciellt index med inriktning mot storbolag med hög utdelning. Den kan vara ett alternativ för den som av olika anledningar vill generera stor utdelning på sitt kapital. Historiskt har den presterat bra, ungefär som börsen men nu under 2023 har den underpresterat kraftigt. Så blir det ibland med fonder som är något annat än vanligt börsindex, det går lite bättre ibland och lite sämre ibland.

      Om jag skulle bli tvungen att sätta alla mina pengar i en enda fond så anser jag att en vanlig svensk indexfond som Xact Sverige är det rimliga valet. Den är vad den är, det är index liksom.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusson

    Skriver de ut optioner på hela sitt innehav? Annars får de i vart fall del i en eventuell uppgång på den del av portföljen de inte skriver ut optioner för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja de ställer ut optioner på hela portföljen hela tiden.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Kväller P, tack för bra tips. Ska fundera på om "qyle" förtjänar en plats i den allt mer defensiva portföljen. Ser ut som månadsutdelare. Noterar att du förstärkt på preff-fronten och förflyttat Atlas till läktaren, kommer du utveckla tankarna bakom?
    //humlan

    SvaraRadera
  5. Hej P

    Ser att du köpt in Tingsvalvet preferens
    Känner du att den håller måttet för din portfölj i ett kort eller långt perspektiv?

    Tack för all info du delar med dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Pumba,
      Ja jag har tagit in en liten slurk utav Tingsvalvet preff. Det är inget fantastiskt bolag, de äger en del tveksamma fastigheter men med det i åtanke tyckte jag att den är investerbar sett som en högriskplacering. I den ögonblicksbild som senaste rapporten ger får jag ihop den här investeringen men saker kan ändras snabbt. Jag vill inte uttrycka mig positivt om den här preffen, det är ett litet bolag och det är osäkra tider i sektorn.

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har sålt Fastpartner D

  I vintras klippte jag in ett gäng Fastpartner D strax över 50 kronor styck. Ränteläge och förutsättningar för bolaget pekade åt rätt håll ...