Köpt in mig i Corem Property preferens igen

 


I början av det här året sålde jag mina sista Corem Property preferens en bit över 200 kronor och ställde mig vid sidan. Läget var ansträngt i bolaget och jag valde att stå vid sidan för att bevaka utvecklingen, åtgärder osv. Aktien har gått ned sedan dess och den har varit på betydligt lägre nivåer än den jag nu köpt åter på. Läget har dock förändrats successivt i Corem varpå det är först nu jag är komfortabel att ta in en liten stek igen.

Corem har under året gjort en rad avyttringar och under hösten meddelade de avsiktsförklaringar om avyttring på runt 12 miljarder kronor. Jag skrev om detta för någon månad sedan med kommentar om hur det förändrar belåningsgraden i bolaget. Nu är inte alla affärer i hamn men hälften är det i runda slängar. Går även resterande del igenom så har det här förändrat bolagets förutsättningar rejält. Det är fortfarande inte riskfritt men det ser desto bättre ut. Jag väljer att chansa på att de hanterar obligationsförfall osv samt beslutar om utdelning på preffen vid bolagsstämman till våren. Det är riskabelt och ett försiktigt val är att istället avvakta fler avyttringar och ett klubbat utdelningsbeslut.

Jag har investerat en liten slant i preffen nu och följer utvecklingen. Går det åt skogen är min investering tillräckligt liten för att inte bekymra mig. Jag köper gärna mer på högre nivåer vilket kommer av att risk och osäkerhet i sådana fall har minskat. Med det vi vet nu tar jag det försiktigt med Corem Property preferens.  

Strax under 180 kronor pyntade jag vilket ger en direktavkastning om drygt 11 procent. Utdelningen nu vid årsskiftet samt den i april är redan beslutade om vid bolagsstämman våren 2023. De kommer alltså ticka in och sedan behöver man besluta om kommande utdelningar vid bolagsstämman 2024.

14 kommentarer:

  1. Preffar och till viss mån D-aktier har varit rätt attraktiva senaste halvåret eller så tycker jag. När räntorna börjar gå södreut igen så borde väl folk acceptera lite lägre direktavkastning på denna typen av instrument och driva upp priserna lite. Har sakta köpt in mig i Sagax D, Fastpartner D, Tingsvalvet Pref, samt Corem Pref sen i somras.

    SvaraRadera
  2. Alldeles för hög risk i Corem, skulle vilja ge ett slag att titta på Emilshus som har en pref med mycket finare förutsättningar där man är uppbackad av Sveriges David Mindus via Sagax.

    SvaraRadera
  3. Vad kul med en Triss-portfölj, den hade jag faktiskt misat. Och har faktiskt missat dig också Petrusko. Så nu lägger jag till dig i min blogg, vill du får du jättegärna lägga till mig också.

    .

    SvaraRadera
  4. Affärsvärlden sätter spekulativt köpråd på Corem pref. Om de 12 miljarder i försäljningar går i lås, så förändras läget, dessutom ett spel på att räntorna toppat, och så småningom kan börja sänkas. Hög direkavkastning, kurs som inte för så länge sedan var över 300 kr.

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för en fin blogg. Jag har lika många K2A preff som Corem preff . Skulle gärna vilja ha en liten tanke om K2A Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      K2A preffen undviker jag. De har en mycket svag finansiell ställning och det ser uselt ut för K2A helt enkelt. Är man sugen på den där är det en god ide att avvakta till de har meddelat nyemission/lösning på sin finansiella situation samt att bolagsstämman passerats och en eventuell utdelning på preffen beslutats. Det har snabbt blivit sämre för K2A och det lär fortsätta i takt med att ökade finansieringskostnader slår igenom. Sist jag kollade hade de en mycket svag räntetäckningsgrad och den har blivit ännu sämre nu.

      Bäst att undvika K2A och inte chansa på att det blir okej.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Om jag läst rätt i villkoren för Corem pref, så har man företräde till utdelning. Innan något annat aktieslag kan få någon utdelning, skall 20 kr betalas till pref aktien. I det fall man inte betalar hela beloppet 20 kr, så skall beloppet vara innestående att delas ut framöver, utöver de ordinarie 20 kr per år. Allt detta innan man får dela ut på andra aktieslag a,b och d aktie.
    Har jag uppfattat detta rätt ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det är i princip definitionen av en preferensaktie. Att den har företräde framför andra aktieslag och att bolaget inte kan pynta utdelning på de andra aktierna utan att pynta utdelning på preffen. Utöver det så stipulerar varje bolag regler för sin preff om tex utdelningens storlek och om straffränta utgår om man håller inne preffutdelning osv.

      Just den där preferensen är anledningen till att preferensaktier stått sig en gnutta bättre än D-aktier. Det är ju tydligast i just Corem som har både D och preff-aktie. Ett scenario i Corem är att utdelningen slopas på alla aktier utom preffen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej P!
    Hur stor andel preffar/D-aktier har du i dagsläget och vilken viktning vill du ha på sikt?
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jonas,
      Historiskt har jag under en lång tid ofta haft minst 25 procent preffar men jag minskade drastiskt på det där för något år sedan när det stod klart för mig att inflationen inte är så övergående som prognoser och experter trodde. Jag sålde innan de rasade och behöll cirka 10 procent viktning. Jag ser preffar och D-aktier som en permanent del av portföljen varpå jag inte säljer ut helt.

      Jag hade bra flyt i tajmingen när jag sålde stort. Sedan en tid har jag börjat vikta upp andelen igen och det återstår att se om jag har flyt även denna gång. Just nu har jag cirka 13 procent andel preffar och D-aktier och det är jag nöjd med idag.

      Risken är fortsatt förhöjd då problemen i sektorn inte är över. Det kan bli ytterligare någon mina i sektorn. Jag tog en stor smäll i Heimstaden preff tex. Visst kan den repa sig men jag har tagit smällen och begränsat min möjliga förlust.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Kom ytterligare info om K2A idag så jag halverade. Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Steffe,
      Det låter rimligt, att minska exponeringen. Att ha koll på sitt risktagande och begränsa möjlig förlust. Man kan alltid köpa in sig igen när förutsättningarna klarnat/förbättrats.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jo, det är dags att jag lär mig, att minska risken på innehaven. Ligger 60% minus sen 2 år pga att jag chansat för mycket. Mvh Stefan

      Radera
  9. Hej P

    Sitter med Corem D och undrar vad du tycker om att byta till pref varianten? Blir utdelningen säkrare eller tappar man bara 3/4 årsutdelning?

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....