Corem avsiktsförklaring sälja för 12 miljarder kr

 


I fredags meddelade fastighetsbolaget Corem Property Group att de tecknat avsiktsförklaring om att avyttra fastigheter till ett överenskommet värde om 12 miljarder kronor. Hur det står sig mot bokfört värde meddelar Corem ej varpå man kan anta att det bokförda värdet är en aning högre.

Jag har tagit mig en snabb titt på hur det förändrar belåningsgraden för Corem. Antaget att försäljningen är ungefär i linje med bokfört värde och att man trycker in hela likviden i att lösa obligationer/lån, ja då är det ungefär så här;

Enligt senaste rapporten ifrån Corem (Q2 2023) har de ett fastighetsbestånd till ett värde kring 70 miljarder kronor. Man har räntebärande skulder på strax under 41 miljarder kronor och rensat för kassa är nettoskulden cirka 40 miljarder kronor. Efter försäljning om 12 miljarder kronor blir enligt ovan nämnda scenario siffrorna 58 miljarder kronor fastighetsbestånd och 28 miljarder kronor nettoskuld. Det tar belåningsgraden ned under 50 procent.

Corem har obligationsförfall om flera miljarder (5,7 mdr kr) under 2024 men med den här affären kan man anta att de hanterar det. Det beror förvisso på hur finansieringen/panter av de avyttrade fastigheterna ser ut men oavsett det torde obligationsförfallen 2024 vara till god del täckta. De kommer med sin Q3-rapport om bara några dagar och jag ser fram emot en uppdaterad bild då. Den 26 oktober kommer alltså Corems rapport.

**Uppdatering: Efter jag skrev det här inlägget har jag nu läst en bra artikel på Fastighetsvärlden som fått svar och kommentarer utav Arnhult på flera utav de puckar jag reflekterar kring ovan. Bland annat att 5,5 miljarder utav de där 12 miljarderna går raka vägen till bankerna men cirka 5,5 miljarder kronor kan de använda fritt. Länk till artikeln nedan. Jag fann den mycket läsvärd.  https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/corem-saljer-for-12-miljarder/



2 kommentarer:

  1. Hur trygg är då Corem pref?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Direktavkastningen på dess preferensaktie förtäljer marknadens syn angående risk i Corem.

      Mvh petrusko

      Radera

NP3 Q1 2024

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Fastighetsbolaget NP3 släppte idag sin rapport för det första kvartalet 2024. De visar...