Snart utdelning i VGWD

 


Nu är det snart dags för utdelning i den börshandlade fonden VGWD - Vanguard FTSE All World High Dividend Yield. Förra året var X-datum den 15 december och det blir nog något liknande i år. Som vanligt är där ingen info i god tid innan utdelningen. De börshandlade fonderna är generellt sega med det och brukar lägga upp infon på sin sajt efter att X-dag redan passerats.

Själv är jag tyvärr inte med på den här utdelningsresan. Jag gillar VGWD och har haft den i portföljen men sålde den när utdelningen blev betydligt lägre än vad jag hade köpt den för. Jo det låter kanske knasigt men för mig som lever på utdelningar behöver jag ha koll på det där och min investering i den här VGWD var inte bara en investering i en rimlig globalfond. I min portfölj hade den platsen som den rimliga globalfonden med 4 procent direktavkastning. Den har visat sig ligga snarare kring 3,5 procent i snitt och den kunde således inte uppfylla de kriterier jag tagit in den på. A ja det är ju högst personligt för mig som investerare. VGWD kan få plats i portföljen igen på sikt och då som den rimliga fonden med 3,5 procent direktavkastning =)

Jag gillar den här fonden och investerar gärna i den. Den har en bra inriktning där den inte gör ett nischat urval utan snarare har alla utdelningsaktier. Här skjuter man brett och det kan vara en lyckad strategi, jag tror på den i långa loppet. Andra utdelningsETFer gör ofta ett nischat urval där de enligt sin modell tror på att ett mycket specifikt urval kommer vara bäst. Med lite flyt blir det bra och har man oflyt blir ett nischat urval inte alls bra. Vanguard VGWD tar alla utdelningsaktier på gott och på ont. Det liknar hur rena indexinvesterare resonerar: Det är bättre att äga allt än att försöka välja ut några få som man tror skall bli bäst. Som bekant är det mycket svårt att uthålligt på förhand välja ut de aktier som blir bäst.

Utdelningen i fonden nu då:

De senaste 3 utdelningarna summerar till $1,676261. Förra året pyntade fonden $0,413146 i December och totalt för 2022 pyntade de $2,172266. 

Om de nu i december 2023 pyntar lika stor utdelning som december 2022 blir utdelningen för 2023 totalt $2,089407. För att komma upp i lika stor utdelning på årsbasis som 2022 behöver utdelningen nu i december vara $0,496005. Observera att fonden handlas i euro men utdelningen kommuniceras i dollar.

Utdelningen kan fladdra lite mellan åren och kvartalen men över tid har det varit ganska stadigt att utdelningen håller sig på lite drygt 3,5 procent.

Läs mitt inlägg med mer info om fonden i länken nedan. Observera att det har några år på nacken men det stämmer hyggligt så när som på att jag skriver att den har kring 4 procent direktavkastning. Den är som sagt snarare kring 3,5 procent.

https://petrusko.blogspot.com/2020/05/vanguard-all-world-high-dividend-yield.html


16 kommentarer:

  1. Hej Petrusko.

    "Över långa perioder har fondkategorin svenska små- och medelstora bolag överavkastat betydligt mot Sverigefonder med fokus på större bolag. Den senaste 15-årsperioden är fördelen tydlig. Den genomsnittliga årliga avkastningen under perioden för en Sverigefond landar på 10,5 procent.

    Småbolagsfonderna har under motsvarande tidsperiod levererat nästan 50 procent mer per år än Sverigefonderna: Den årliga avkastningen har varit hela 15,1 procent per år, vilket ger drömgränsen att en avkastning fördubblas i värde under fem år."

    Med tanke på det här finner jag det intressant att många "bara" har småbolag ca 5-10% av sina fondportföljer.

    Jag själv har 25% i min portfölj och funderar egentligen på att utöka då jag ska spara i minst 20 år.

    Varför tror du många är rädda rent generellt för våra fina småbolag och småbolagsfonder.

    /Vilma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Vilma,
      Ett par utmärkande faktorer vill jag lyfta fram kring resonemanget varför gemene man inte har mer i småbolagsfonder. Primärt är det för att gemene man har inte tagit till sig det faktum att småbolag som grupp genererar högre avkastning än breda börsen och storbolag i långa tidsintervall.

      En annan faktor som jag tror skrämmer bort en del av dem som faktiskt hittar till småbolagsfonderna handlar om utvecklingen/prestandan. Att det är mer volatilt och de säljer ut sig. Att småbolagen som grupp under korta perioder presterar sämre än börsen i övrigt och de säljer ut sig.

      En mycket viktig faktor för att bli lyckad investerare i de här småbolagsfonderna är att vara medveten om en eventuellt högre volatilitet och att det kan gå betydligt sämre än breda börsen på kort sikt. Som den senaste perioden om 1 år ungefär. Småbolagsfonderna ser urusla ut jämfört med breda börsindex. Då behöver man ha is i magen och sitta kvar med sin noga utvalda småbolagsfond för att vara en vinnare i det långa loppet.

      Den som klarar av att sitta på en stor viktning småbolagsfonder under en period om 20-30 år tror jag kommer få se en betydligt bättre avkastning än breda börsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Då förstår jag bättre. Tack för svaret.

      Jag har SEB Småbolag C/R.

      Radera
    3. Har någon lust att ge exempel på småbolag som ni tror på?

      Radera
  2. Fonder och Etf:er som delar ut brukar höja och sänka utdelning väldigt ofta enligt min erfarenhet, Det är liksom inga stadiga ökningar varje år som tex Coca Cola och liknande aktier. Det är vad det är och de fyller en plats som riskspridning i min portfölj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael,
      Ja så är det. Bra input. Även om det är en fond med inriktning utdelningshöjare så blir det ändå lite fladdrigt i de utdelningar fonden pyntar. Indexet byter ut lite innehav och viktar om regelbundet. Det medför annan utdelning.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Denna stabila bjässe passar mig som hand i handske. Ju tråkigare desto bättre har jag lärt mig denna hårda vägen: SBB, Intrum, Castellum, Resurs med flera, alla har de ”svikit” mig.
    Numera sprider jag risken enligt devisen: ”köp hela världen, hela tiden, hela livet.”
    Blir spännande att se om utdelningen står sig eller höjs nu i december.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Miljonmannen,
      Surt med de minor du gått på men som du säger så har du lärt dig även om det är en dyr läxa så är det en viktig lärdom. Att du nu sprider risken och kör breda fonder som denna är ett mycket smart val. Att helt skippa enskilda aktier och istället investera i fonder tror jag är det bästa för de flesta. Håller man nere fondavgifter så blir det sannolikt en god avkastning på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Antagligen är totalavkastningen runt 10% eller något för den fonden, annars känns den meningslös. Men lever man på utdelningar är det ju primärt DA man vill åt. Finns ju många fina ETF-er som delar ut mer än 3,5% och är väl diversifierade...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Ja men det är nog precis där i kring hittills i år. Visst är det så. Om man exkluderar valutaförändring så har VGWD hittills i år presterat en totalavkastning om strax under 9 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Ännu ett meningslöst inlägg. Alla kan ju se i värdepappers sida när utdelningar betalas. Vem behöver denna info och vad vinner man om du påminner "snart" betalas?! Slut på ämne?! 🙃🙂

    SvaraRadera
  6. Till Anonym hur fan orkar du

    SvaraRadera
  7. Visst gick det att äga denna fond via isk utan problem?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp VGWD funkar bra i ett ISK. Den har sin hemvist på Irland och det dras ingen utländsk källskatt på utdelningen.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ursäkta för att jag frågar men vet du om denna etf fysiskt äger sina innehav också likt xact norden högutdelande?

      Radera
    3. Tjena,
      Ja VGWD ifrån Vanguard har fysisk replikering vilket betyder att de äger aktierna direkt.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....