Stark börsvecka

 




Nu vart det en helt annan melodi den här veckan på börsen. Efter en lång period av minst sagt svag börs har vi nu fått en stark uppgång på en vecka. De som sysslar med Teknisk Analys kan nog ta fram en hel del intressanta tankar och statistik runt en sådan här börsrörelse. Som långsiktig investerare använder jag mig inte utav TA och har inget att tillägga däri.

Efter FEDs uttalande i veckan och en rad andra faktorer som kom in bra/starkt har börser världen över blivit på mäkta bra humör. S&P500 i USA steg 5,29 procent i veckan och svenska OMXSPI steg 4,24 procent.

Kanske är den här starka veckan starten på en lite muntrare period på börsen. Vi får se hur det utvecklas framöver men det är oavsett ett välkommet avbrott i dysterbörsen vi haft ett tag nu.

Den som är stockpicker och har en koncentrerad portfölj har förstås en annan utveckling än börsen i övrigt. Ibland går det bättre och ibland sämre. Den som investerar helt eller delvis i indexfonder får se sin portfölj utvecklas i linje med index. Endast då kan man fullt rimligt resonera att man lugnt är med på börsens resa i upp och nedgång. Börsen går upp på sikt medan enskilda aktier kan förintas och aldrig repa sig. Med en investering i index kan man förnuftigt resonera att det är lugnt det repar sig. Har man investerat i enskilda aktier som tex SBB, Taurus Energy, SaltX osv ja då är det inte vidare förnuftigt att förvänta sig att få igen sina pengar och vidare uppgång.

Som jag skrev nyligen i ett inlägg är november en historiskt stark börsmånad och kanske får vi nu en typisk "novembermånad" med god börs. Jag ser fram emot att följa börsens utveckling i veckan som kommer.

Apropå risker med att äga enskilda aktier så har jag själv de senaste åren gått över allt mer till indexfonder. Jag har under en period om cirka 25 år via stockpicking byggt upp en portfölj som jag nu lever på. Kapitalet jag byggt upp vill jag inte förlora och jag lockas inte av att försöka maximera avkastning. Jag vill bevara mitt kapital men jag vill vara exponerad mot börsen. Indexfonder är då ett smart val som tar bort mig själv som riskfaktor samt bolagsrisken. 

För snart 10 år sedan började jag investera i den börshandlade fonden Xact Sverige. Den var en liten komponent i portföljen. Över tid har jag köpt mer i just den fonden och jag har även tagit in fler fonder. Nu mera är mitt största innehav i portföljen fonden Xact Norden Högutdelande. I slutet av 90-talet lade jag till med en strategi jag kallar för utdelningsinvestering och det håller jag mig till än idag. De fonder jag valt att investera i är till störst del sådana med inriktning mot utdelningsaktier.

Över tid har utdelningsaktier generellt sett presterat bra. Det har varit perioder med extra stark prestanda och det har varit tider de inte alls hängt med breda börsindex. Över längre perioder som 10-20 år har det jämnat ut sig. Jag kan inte påstå att min utdelningsstrategi är bättre än andra strategier men jag känner än idag, 25 år senare att det är rätt strategi för mig. Utdelningar ljuger inte, det är stadiga sunda bolag (generellt sett) som pyntar utdelningar och man sållar bort de värsta minorna genom att ha en inriktning mot utdelningar. När jag valt bolag att investera i har jag självklart sett till fler parametrar än utdelning. Jag har först filtrerat bort sådant som inte pyntar utdelning och därefter har jag tittat på fler faktorer där avkastning på eget kapital är en jag ofta premierat i min analys. 

Idag finns det mängder med fonder som pyntar utdelning och man kan enkelt sätta samman en utdelningsportfölj enbart med fonder. Smart och smidigt. Egentligen behöver man inte så många fonder, det räcker utmärkt med en helt vanlig Sverigefond och eller en globalfond. För den som vill kan man dock snickra ihop det som man vill med olika länder, sektorer osv. Jag har som sagt valt flera fonder med inriktning mot utdelningsaktier. Svenska utdelningsaktier, nordiska utdelningsaktier, Europeiska och globala utdelningsaktier.

Vilken strategi just du väljer är upp till dig men just indexfonder är ett smart val. Det är ett effektivt sätt att få sin del av börsens avkastning. Vanliga breda indexfonder alltså, som tex en vanlig Sverigefond eller en globalfond. Sådana tuffar på i ur och skur, det går upp över tid.


11 kommentarer:

  1. Hej, tack för att du delar med dig. en liten fundering bara, kör du alla etf:er på isk ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja så kan man säga, att jag har alla ETF:er på ett ISK. Jag investerar endast i ETFer med hemvist på Irland och på dem dras det ingen utländsk källskatt.

      Undantaget är några mycket gamla investeringar jag gjort i fonder noterade i USA. Det är börshandlade fonder av typen CEF. De äger jag på en KF för det dras utländsk källskatt på dem.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. "Kapitalet jag byggt upp vill jag inte förlora och jag lockas inte av att försöka maximera avkastning."

    Enligt mig är att unvika stora förluster och maximera sin avkastning samma sak.

    Tycker många gör antagandet att för att få högre avkastning måste man längre ut på riskskalan vilket inte stämmer över tid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Sebbemax,
      Bra input och visst är det så att vid investering är en mycket viktig del att minimera förluster. Att ha rätt oftare än man har fel och att förlora lite när man har fel och vinna mycket när man har rätt.

      Att svinga stort efter snabba vinster resulterar ofta i att man förlorar. Det är svårt att repa sig efter en sådan smäll.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. För egen del så får gärna börsen gå ner ytterligare 30-50% och sedan hålla sig på den nivån under många år Det gör att Jag kan köpa på mig andelar till halva priset mot nu. Förutsatt då att utdelningarna bibehålls så vore det ett helt ok scenario men nu talar Jag bara för mig själv här och har full förståelse för andra som gärna ser rejäla uppgångar.

    SvaraRadera
  4. Indexinvestering eller att minimera förluster är inte att maximera sin avkastning.

    Det är ju riskhantering. För att slå index måste man ut längre på riskskalan i termer av volatilitet. Sen vad som är risk är en annan sak.

    Ta Sbb som exempel jämfört med SEB småbolag c/r.

    SvaraRadera
  5. En återhämtning behövs, har legat runt noll hela året... :)

    SvaraRadera
  6. Hej,

    Börjar få en ganska ordentlig pott i portföljen.
    Och min tid och min risk med att välja enskilda aktier from nu känns obekväm. Har följt dig en tid och är intresserad av ideén att köpa utdelande ETF uteslutande from nu.

    Min egna portf består av:
    Vanguard all world dividend
    Franklin European
    Xact norden högutdelande
    Xact Sverige

    Funderar på att endast öka i dessa from nu och låta övriga aktieinnehaven ligga still. Ev köpa lite enstaka aktier för delar av utdelningarna.

    Låter det som en sund bas i portföljen om man precis som du själv, gillar ETF som delar ut pengar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Tack för din kommentar. Det låter som en mycket sund och bra plan du har där. Det är generellt sett ganska låg avgift i fonderna du nämner. De ger dig en bred exponering och stor utdelning. Du tar bort bolagsrisken genom att satsa på fonder och du tar även bort dig själv som riskfaktor när det gäller bolagsanalys osv.

      Inget pekar på att just de fonderna kommer vara de absolut bästa fonderna i långa loppet men de kommer sannolikt vara tillräckligt bra. Vilken fond som kommer vara den ultimata fonden en viss tidsperiod vet man bara i efterhand och det är orimligt att ens sträva efter det. Att investera i rimliga fonder och låta tiden göra sitt är grejen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej,
    Har du någon förslåg på Etf/fonder på emerging markets med utdelning? Undrar varför har du ingen sådan i din portfolj? Tack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag har allt övervägt att ha en Emerging Markets fond med utdelning men har avvaktat. De allra flesta jag spanat på har en riktigt jädra dålig historisk utveckling. Över lång tid som 5-15 år. Det är fler minusår än plus år och de har varit bedrövliga. Varför det är så och hur potentialen framåt är kan man grotta ned sig i. Jag har valt att avvakta tillsvidare.

      Mvh petrusko

      Radera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....