Utdelningshistorik ZPRG Global Dividend Aristocrcats

 


Ovan är en bild med utdelningshistorik de senaste åren för den börshandlade fonden SPDR S&P Global Dividend Aristocrats med ticker ZPRG. Fonden har pyntat alla utdelningar för 2022 varpå det där "1 Year" ovan skall läsas som 2022 helt enkelt. Fonden pyntar utdelning kvartalsvis februari, maj, augusti, november.

Det är en tydligt stigande utdelningstrend i den här fonden och det är inte så konstigt då den har inriktning mot sådana innehav. År 2020 var pandemiåret och då drogs utdelningar in eller sänktes i stora delar av världen. Med det i åtanke är det ändå stabilt att den bara blev en aning lägre i den här fonden det året.

Fondens inriktning är bolag med hög utdelning och bibehållen eller höjd utdelning varje år i minst 10 år. Den har även krav om god avkastning på eget kapital och kassaflöde. Sammantaget är det parametrar som sållar fram knappt 100 kvalitetsbolag med god utdelning.

Ja jag gillar den här och nej jag behöver den kanske inte då jag redan har Vanguard All World High Dividend Yield men det är inga problem med att äga bägge i min värld. De har olika urvalsmetodik men i breda penseldrag har de samma inriktning mot utdelningsaktier globalt. Det är inte stor skillnad på historisk totalavkastning. 

Ännu äger jag den ej men jag är attraherad av den som sagt. Inriktningen mot utdelningshöjare är min kopp med te. 

Jag har skrivit ett inlägg om fonden. Länk till det nedan.

https://petrusko.blogspot.com/2022/10/spdr-s-global-dividend-aristocrats.html



8 kommentarer:

  1. VGWD har ju dock presterat bättre på i princip alla fronter. Bättre diversifiering, likvärdig utdelning och betydligt bättre totalavkastning på 5 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihet,
      År 2020 var ZPRG betydligt sämre vilket är främsta skillnad i totalavkastning sett över flera år. Det var ett speciellt år där när pandemin slog till. Jag har ställt bägge fondernas totalavkastning år för år mot varandra sedan 2014.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Gick in på respektive förvaltares hemsida och kollade ZPRG 46% och VGWD 50% så ja, i princip likvärdiga i det långa loppet. Insåg nu att det är rätt usel avkastning, för som jag förstår det pratar vi dryga 50% avkastning totalt sedan 2013, med utdelningar inräknade? Bilden kanske blir lite bättre om man räknar med återinvesterade utdelningar? Eller är dessa 50% med återinvestering av utdelning också?

      Radera
  2. Hej!
    Jag har Handelsbanken gl hi div lo vol. Den är visserligen ingen cash utdelare och kostar 0,71% men man slipper växlingsavgift så det känns bra att pynta in med småsummor ibland.
    Jag har inte sett att du har skrivit om den, det får du gärna göra om du skulle vilja.
    Tack för en bra blogg du har många kloka ord och sunda tankar.👍🏼

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för din kommentar. Jag har spanat på den där fonden från Handelsbanken någon gång och den verkar rimlig. Nej det är inte den lägsta fondavgiften man hört talas om men som du säger är den smidig att småspara i sådär. Jag skriver regelbundet inlägg om fonder och kanske kan det bli ett om den här.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej!
    Stort tack för en mycket intressant och läsvärd blogg. Hur tycker du att Xact Norden högutdelare står sig mot ZPRG och VGWD? Om jag förstått det rätt så är Xact Norden högutdelare ett bättre val map direktavkastning ca 5% men oklart hur den historiska utdelningstillväxten är jämfört med de två andra.
    Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Biggles,
      Det år en svår jämförelse mellan vitt skilda inriktningar. Xact Norden Högutdelande har inte så stor valutarisk som de andra två. Det är stor andel SEK i den och de andra valutorna DKK, NOK är hyggliga kompisar med den svenska kronan. Som svensk föredrar jag att göra mina primära investeringar här på hemmaplan. Det håller nere valutarisken och det ger utmärkt potential. Den svenska börsen är en av de bästa i världen de senaste 100 åren. Xact Norden Högutdelande har funnits cirka 5 år och den första utdelningen var på 5 kronor (2018) medan den för det senaste året blev 6,52 kronor (2022).

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Bra poäng med valutarisken och tack för utdelningsinfon. Bra utdelningstillväxt som förhoppningsvis kommer att fortsätta.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...