Axfood och jag

 


Jag tycker att Axfood är ett fantastiskt bolag och har ägt det lejonparten av tiden de senaste 15 åren. Värderingen brukar vara hög i Axfood och det är de värda men när den blev idiothög tidigare i år då var måttet rågat för min del. Jag skalade ur mig ur hela innehavet till slut. Efter det har Axfood backat rejält och är inte idiotdyr längre, bara dyr.

Runt 250 spänn i vart fall var den bara dyr, nu har den tickat upp lite igen och fortsätter den lite till så hamnar den på idiotnivå igen.

Axfood presterar rackarns bra och tar marknadsandelar i än högre takt. Jags er fram emot att läsa bokslutsrapporten i början av året och se hur det faller ut resultatmässigt. Energikrisen är en negativ faktor för den här typen av verksamhet och det är en sak jag kommer titta noga på i den kommande rapporten.

Axfood äger jag gärna och nuvarande värdering skulle jag kunna acceptera men jag kollar på det igen efter bokslutsrapporten.

Min försäljning i Axfood blev turligt tajmad och ser ju väldigt bra ut. En del av likviden använde jag till att köpa fler Castellum kring 175 kronor och det blev ju ett bottennapp minst sagt. Det var förvisso en liten del av slanten men värt att nämnas, det är inte idel solsken och lovsång. Jag har inte sålt Axfood för att försöka tajma att köpa åter billigare men jag äger gärna kvalitetsbolag och kan gott tänka mig att köpa Axfood igen till acceptabel värdering.



14 kommentarer:

  1. Bryr mig inte om värderingar eller fluktuerande "portföljvärde" från detta. Ligger 99,9% av tiden stilla. Med min stora diversifiering så blir % andel för enskilda bolag låg varvid köp/sälj tappar betydelse iom den låga graden av påverkan.

    Utdelningarna rullar ändå in som vanligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om du inte bryr dig om priset på en aktie när du köper den och värderar den ordentligt, är du inte rädd för risken att du ska tappa mer i kursfall än vad du tjänar i utdelningar? Vad är meningen med att investera om du inte alls tänker på totalavkastningen? En aktie som betalar 2% per år och som du tjänar noll i kursutveckling på = det tar 50 år tills du får tillbaka vad du investerat, men du har varit utan de pengarna i 50 år... då borde du tjäna betydligt bättre på en fond?

      Radera
    2. Det ramlar på finfint för mig. Nöjer mig med mina genomsnittliga 12% årligen. 219 innehav innebär att det blir både raketer och sjunkbomber varje år. Men inte överallt samtidigt.

      Nejdå, jag är inte det minsta orolig. Tvärtom bara säkrare och säkrare ;)

      Har man tillräckligt stort kapital för att klara sig på avkastningen av kapitalet så är det inte så noga med att bli allt rikare med tiden.

      Radera
  2. Det går sällan eller aldrig att göra uteslutande bra affärer, bra att även lyfta sina motgångar.
    Bra jobbat.
    Mvh Roger

    SvaraRadera
  3. Jag håller med. Skrev själv en analys på min blogg för någon vecka sedan och kom fram till precis samma slutsats. Sannolikt ses väl bolaget som en säker post inför stundande lågkonjunktur för många, kan jag tänka, som trycker upp priset.

    Även om jag inte själv äger Axfood så tycker jag att det är ett spännande bolag ändå. Jag investerar mycket i USA och jämförbara bolag där som Kroger och Walmart har ju betydligt sämre tillväxt och marginaler, så någon form av premie ovan 15x P/E kan jag ändå tycka att de är värda. Däremot håller jag med om att denna pendling mellan stratosfären och jonosfären är fullkomligt orimlig. Vi får se om och när aktien kommer ned på jorden igen.

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  4. Sålde också när den var uppe på 325. Har en liten bevakningspost. Var tycker du den blir köpvärd igen? Och hur mycket tycker du man kan räkna upp den kursen på ett års sikt?

    SvaraRadera
  5. Ligger kvar med mina Axfood. Just nu ligger ingen Willysbutik nära mig, men i FIRE hoppas jag kunna handla stor del av min mat på Willys och då känns det bra att ha ägande och utdelningar.

    SvaraRadera
  6. Hur stor andel av din portfölj är etf och olika indexfonder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jag har viktat upp den delen rejält och ligger nu kring 45 procent vikt i portföljen. Jag siktar på att låta indexfonder utgöra en större del av portföljjen framledes.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Intressant att du har sålt hela Axfood. Sitter kvar med aktier där. Att Roger Akelius skulle ta ett så stort kommando och helt slopa utdelningen i Castellum var inte något man räknat med men så blev det. Undrar om inte Akelius överdriver för att kunna köpa extra billigt om 3 år. ( Han nämnde ju att fastighets aktier kommer att vara billigare om 3 år.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mikael, Han kan det där med fastigheter Akelius men jjag utgår att han har sin egen agenda i uttalanden och inevsteringar. Vi får se hur det spelar ut det här.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Intressant angående Axfood. Behåller själv aktierna. Angående Castellum undrar jag om inte Akelius överdriver lite angående slopad utdelning. Nu har han tagit ett stort grepp om aktien. ( Han har ju nämnt att fastighetsaktier kommer att vara billigare om 3 år.)

    SvaraRadera
  9. Niclas Rosengren29 november, 2022 13:00

    För något år sedan skrev du att du tröttnat på att handla på Willys. Varor saknades osv. Har butiken blivit bättre?
    Niclas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niclas,
      Nja det är fortfarande ganska dåligt i min Willysbutik.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...