Fördelning portföljen 220908

 


Senast i våras skrev jag ett sådant här inlägg och sedan dess har jag gjort en del förändringar. Det här är ett inlägg med aktuell fördelning i min portfölj. Jag brukar skriva sådana här cirka 4 gånger per år. Här är länken till mitt förra inlägg med portföljfördelning: https://petrusko.blogspot.com/2022/03/fordelning-portfoljen-220314.html

Som jag skrivit om här i inlägg på bloggen har jag avyttrat några mindre innehav både bland preffar och vanliga aktier så som tex 3M och Emilshus preferens. Det har främst berott på att jag velat skala bort tidstjuvar om jag får kalla dem det. Små innehav som jag inte ämnar satsa mer på här och nu men likväl tar lika mycket tid av mig som övriga innehav.

En stor förändring är att jag minskat rejält i Axfood. När jag skrev mitt förra sådant här inlägg utgjorde Axfood cirka 8 procent medan jag nu minskat det ned till strax under 2 procent. En redan hög värdering har blivit än högre i Axfood medan mycket annat fått en lägre värdering. Jag har passat på att sälja dyrt och köpt mer i indexfonder i huvudsak. Jag har ökat i befintliga innehav som Xact Sverige och Xact Högutdelande men även tagit in ett par ytterligare börshandlade fonder som tex Franklin LibertyQ European Dividend.

Det jag kallar för "stadig grund" utgör 50 procent av portföljen nu. Det är investeringar som i sig självt är riskspridare så som investmentbolag och indexfonder.

Fixed Income väger 15 procent vilket är 1 procentenhet högre än i våras då jag hade gjort en stor minskning i tillgångsslaget. Jag har gjort några mindre köp här och var i främst Heimstaden, Sagax och NP3.

Jag är en försiktig investerare och gillar investmentbolag och indexfonder för dess goda potential samtidigt som de sprider och håller nere risk. Jag använder mig utav fixed income i portföljen som ett sätt att hålla nere risk. Visst kan den typen av investering backa också men generellt sett inte lika illa som vanliga aktier. Potentialen är heller inte lika god som vanliga aktier.

Cirka 80 procent av portföljen är placerad i svenska kronor och 15 procent är i dollarnoterade tillgångar. Resten är övrigt som euro och brittiska pund.

När jag skriver detta står dollarn i 10,7 kronor och det är nära rekordnivå. Folk brukar tycka dollarn är dyr oavsett nivå tycker jag. Det låter likadant nu som när dollarn kostade 9 kronor; Vågar du verkligen äga USA-aktier nu när dollarn är så hög? Kanske är det lite annorlunda i mitt resonemang den här gången kanske inte. Jag tar det lugnt med köp i dollar nu men det är primärt för att jag ser så många fina lägen här på hemmaplan.

Börsen är riktigt usel nu i spåren av inflation och elkrisen. Läget framåt ser mörkt ut och kanske är det dystert länge på börsen. Det brukar svänga snabbt när det väl vänder på börsen dock. Börsnedgången nu ser jag inte som något annat än ett bra läge att köpa mer aktier i kvalitetsbolag och indexfonder. När börsen väl blir på bättre humör igen är man med och tar del av börsens goda avkastning över tid.

Är det någon gång extra bra läge att investera på börsen så är det när den går uselt som nu. Den långsiktige kan då köpa aktier på rea och sedan låta tiden göra sitt. 


25 kommentarer:

  1. Är kronan så mycket starkare mot andra valutor då? Du har ju 13 procentenheter utländsk valuta ytterligare bara i Xact görutdelande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Gustav,
      Euron är verkligen inget att lipa över. Den kostar en bit över 10 kronor som den gjort de senaste 5 åren.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Har du någon belåning i nuläget?

      Radera
    3. Jag är konstant belånad och den ligger en bit under 9 procent vilket egentligen är lite högre än målsättning men jag tar det med ro. Jag vill ligga på cirka 7 procent belåning men den svaga börsutvecklingen har tagit mig en bit högre där jag är idag. Jag har valt en relativt låg maxnivå på belåning och är flexibel vid lägen som nuvarande. Inget jag varken vill eller behöver sälja för att hamna på 7 procent igen alltså.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Spännande. Hur går tankarna kring telekom i tider av börsoro. Tele2 har kommit ner i kurs senaste tiden. Borde väl vara läge att öka på där? Eller ser du mörka moln för bolaget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag ökade nyligen i Tele2 kring 114 kronor. Nu har den backat ned till 107 kronor som jag tycker är klart attraktivt. Tele2 äger jag för att det är en väldigt stadig verksamhet de bedriver. Det kan storma hela havet men Tele2 kommer ändå generera cash. En defensiv investering med begränsad potential men sannolikt lägre risk än mycket annat.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej! Du har en stor exponering mot Europa och Sverige. Ingen oro för konsekvenser av Ukrainakriget/Elpriskaoset?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej det vore otroligt kortsiktigt resonerat. Ingen oro öht av den anledningen. Från en dag till en annan finns det alltid något att oroa sig över. På lång sikt går börsen upp.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag är nyfiken. Stor kassa utanför börsen om vi skulle få se en rejäl sättning i framtiden eller är du nära hundra procent investerad som långsiktig?
    Uppskattat inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Jag är alltid fullinvesterad med belåning dessutom. Att sitta med stor kassa utanför börsen i väntan på en rejäl sättning är ingen god ide. Det är dömt att misslyckas. Som Peter Lynch uttryckt det: Mer pengar har förlorats på sidlinjen i väntan på nedgången än vad som faktiskt förlorats i nedgångar.

      Börsen rör sig snabbt och missar man bara några enstaka dagar kan det göra enorm skillnad. När det rätta läget att sälja och sedan rätt läge att köpa åter igen det vet ingen när det är. Dumt att ens försöka då.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej Petrusko,

    Spännande och stabil portfölj, tack för uppdatering. Följt dig länge och tycker du skriver väldigt bra och pedagogiskt om din investeringsstrategi och tankar generellt.

    Har en fråga om din portföj, har du sålt av Essity? Om ja, varför? Inte sett dig nämna dem på ett tag. Någon egen åsikt eller syn på bolaget/aktien?

    Tack för bra blogg!

    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Tack för din kommentar. Ja Essity sålde jag någon gång kring årsskiftet. Skrev om det i inlägg jag länkar till nedan.

      https://petrusko.blogspot.com/2022/02/paborjat-en-forandring-i-portfoljen.html

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Tjena, vad har din portfölj i direktavkastning? och med 26% av portföljen i Xact högutdelande hur stora utdelningar brukar du få?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Nu efter börsnedgången är direktavkastningen i min portfölj uppe i cirka 5,4 procent. Jag lever på utdelningarna ifrån min portfölj.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej! Tack för en bra blogg! Jag undrar hur du ser på att ha en svensk indexfond tex avanza zero jämfört med att ha xact sverige? Samma innehav i stort sett men xact sverige delar ut en gång per år. Jag bygger en utdelningsportfölj. Tack på förhand mvh Daniel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Avanza Zero är ett dåligt val då den följer OMXS30. Ett smalt index som presterat sämre historiskt än de bredare svenska indexen. Den fonden har presterat betydligt sämre än Xact Sverige och de flesta andra svenska indexfonder som följer ett index med 80 eller fler bolag.

      Två breda vanliga indexfonder som jag gillar är PLUS Alla bolag Sverige och SEB Sverige Indexnära. De har presterat mycket bättre avkastning än Avanza Zero som är ett dåligt val.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Vad baserar du det påståendet på?

      Avanza Zero har gett (räknat från 2023.01.06):
      * 3mån: +23.89%
      * 1år: -10.6%
      * 3år: 28.35%
      * 5år: 53.80%

      XACT Sverige:
      * 3mån: +13.46%
      * 1år: -22.36%
      * 3år: 6.61%
      * 5år: 23.00%

      Radera
    3. Hej anonym,
      Du har gjort en dundertabbe i din jämförelse där du tittar på avkastning exklusive utdelning i fonden Xact Sverige. Det är enkelt för dig att välja en fond som inte pyntar utdelning och jämföra med den, tex SEB Sverige Indexnära.

      Det är fakta att små och medelstora bolag genererat högre avkastning historiskt jämfört med storbolag. Därmed är det även så att breda börsindex presterar bättre avkastning än ett storbolagsindex.

      Nu har vi precis gått igenom en kort period där just storbolagen gått bättre än övriga börsen och det gör att det ser lite bättre ut för dem just nu och tidsperioder som inkluderar den här perioden. Ser man på 5 år är ändå breda börsindex mer avkastning än storbolagsindex. Korta perioder kan så klart storbolagsindex gå bättre men ööver längre tidsperioder har det alltid varit så att småbolag, medelstora bolag och breda börsindex genererar bättre avkastning än storbolagsindex.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej Petrusko! Tack för att du delar med dig av din portfölj, det är en fröjd att följa. En fråga, hade du tiltat din portfölj annorlunda om du hade lång tid kvar innan du skulle leva på utdelningarna? Jag tänker på index som s&p 500, nasdaq eller småbolag via exempelvis Svolder?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christian,
      Jag har haft min nuvarande strategi med fokus kring utdelningar sedan slutet av 90-talet då jag var tonåring. Svolder har jag ägt till och från ända sedan dess. Nu har jag inte ägt dem på ett tag för de varit för högt värderade men nu har den kommit ned och kanske tar jag in den igen framöver.

      Något jag inte hade som ung var fixed income som preferensaktier. Kanske främst för att det inte fanns några sådana aktier då. Tur var väl det då det tillgångsslaget har en lägre potential. Jag använder mig utav det idag men jag tycker inte det är något för den som sparar på lång sikt. Visst resonerar jag själv i termer om att sänka risk via fixed income men så behöver man inte resonera i långa loppet. Då kan man med fördel skippa preferensaktier och hellre äga vanliga aktier och indexfonder.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Jag trivs utmärkt med en liknande strategi som du har och uppskattar att du delar med dig av din erfarenhet. Tack och trevlig helg!

      Radera
  9. Ser att du precis som jag har en stor del i Xact högutdelande, det är ju bra riskspridning och kontant utdelning. Själv funderar jag på att byta denna till fonden Aktiespararna Direktavkastning istället, vad tror du/ni om det? Fördelar och nackdelar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag tror att det blir alldeles utmärkt. Aktiespararna Direktavkastning har gått bra och innan indexet uppdaterades nyligen hade det kring 20 års historik av överprestanda mot storbolagsindex. Det nuvarande indexet är ju ungefär samma grejen men inkluderar en handfull fler innehav. Tidigare hade det 15 innehav medan det nu har 21.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Bästa fonden du kan rekommendera? Har just nu AMF småbolag, samt SEB indexnära A ochSpiltan investmentbolag. Någon annan du kan rekommendera starkt och behålla

    Grym Bogg i övrigt

    SvaraRadera
  11. Hej! Hur ser du på kostnaden för xact högutdelande och Aktiespararna direktavkastning? För 1 miljon placerad i 10 år får jag i Avanza fram en total kostnad på 53000kr resp 68000kr. Det är ju inte lite och motsvarar ett års utdelning på en miljon... Tycker du att det är rätt läge att gå in med en större summa i någon av dessa i nuläget?

    Mvh J

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...