Cibus rapport för det andra kvartalet 2022

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Om du växte upp på 80-talet och lyssnade på hårdrock kommer du gilla musiken i den senaste Marvelfilmen Thor Love and Thunder och om du gillar stadig business kommer du gilla den senaste rapporten från fastighetsbolaget Cibus.

Idag släppte fastighetsbolaget Cibus sin rapport för det andra kvartalet och de tickar på som jag förväntat mig. Det är en fin inriktning de har i sina fastigheter där dagligvaruhandel bedrivs. Jag gillar Cibus och har investerat i dem just för detta. Konsumenten kommer handla mjölk och bröd oavsett vad. Det gör Cibus hyresgäster pålitliga betalare och hyran tickar in i ur och skur. Avtalen är av triple net typ med årliga höjningar kopplade till inflationen. 

Cibus har skrivit upp fastighetsvärden som en följd av högre hyresnivåer. I rapporten lyfter de fram att de använder externa värderare och att transaktioner skett i Finland till än högre värderingar. Den här fastighetstypen är jag minst oroad över när det kommer till värdering, kassaflöden osv.

Räntetäckningsgraden är 3,4 gånger vilket inte är fantastiskt relativt övriga fastighetsbolag men sett till den fastighetstyp Cibus äger är det mer förlåtande.

Nettobelåningsgrad är 58 procent. Det är inte lågt men återigen får man se till vilken fastighetstyp Cibus äger samt att de är ett litet bolag. Små fastighetsbolag brukar ha aningen högre belåningsgrad för att växa sitt bestånd snabbare. Jag ser gärna lägre belåningsgrad i Cibus men är inte värst orolig här och nu.

Substansvärdet (EPRA NRV) är 15 euro vilket i svenska pengar är cirka 156,5 kronor.

Aktuell intjäningsförmåga är 1,34 euro vilket ger en värderingsmultipel strax under 13 på aktiekurs 178 kronor.

Nyligen handlades Cibus under 160 kronor vilket jag tycker är en bra deal. Jag var avvaktande och missade att köpa fler då. Nu handlas den kring 178 kronor vilket kan vara en okej nivå att köpa in sig långsiktigt på. Jag har redan en hygglig stek i Cibus men kan dutta in fler när tillfälle ges (om jag inte sölar bort min chans vill säga..). 

Cibus gör mig glad varje månad då utdelningen betalas just månadsvis. De har en ambition att höja utdelningen 5 procent årligen och har levererat på det hittills. Direktavkastningen är 5,8 procent på 178 kronor.

Länk till Cibus hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

10 kommentarer:

  1. Direktavkastning 5,8%? Enligt Nordnet är den 4,56%?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordnet har fel jag har rätt.
      Förmodligen klarar inte Nordnets system av att hantera att Cibus utdelning är tvådelad.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tvådelad?

      Radera
    3. Ja Cibus krånglade till det med utdelningsförslaget inför årsstämman och ändrade sig varpå kontentan blev att man på ordinarie årsstämma beslutade om en utdelning och på ytterligare en bolagsstämma fick besluta om resterande del.

      Varje månad får vi därför egentligen två utdelningar men det är ointressant det där. Utdelningen är 0,99 euro i årstakt.

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Gå in på avanza och kolla under utdelningar så ser du att två olika belopp betalas ut samma dag varje månad.

      Radera
  2. Lite komiskt att marknaden är så oroad över SBB som har dubbelt så hög räntetäckningsgrad samt inflationsjusterade avtal med statliga kunder i 11 års bindning. Trygga intäkter är tydligen högrisk i denna marknad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju väldigt märkligt. Jag har undrat detsamma. Kan det vara så att många tror att siffrorna SBB visar inte stämmer? För annars finns det ju ingen logik alls i detta.

      Radera
    2. Jag håller med dig, det är osaklig kritik nu mot SBB som eldas på av amerikanska blankare för egen vinning. 🤥

      Radera
  3. Jag tycker inte Cibus känns så kul när räntorna stiger.

    SvaraRadera
  4. Mycket bra inlägg och jag delar din uppfattning. Cibus men även SBB, Castellum och Balder är alla köpvärde nu. Balder ger dock ingen utdelning. De återinvesterar hela vinsten och har som bekant massivt fritt kassaflöde 💸. Kan därför användas till betala av lån i större omfattning eller nya investeringar. Balder är dessutom en hybrid av fastigheter och investmentbolag då de håller stora positioner i Collector, Entra 🇳🇴, K-Fast, mfl. Lycka till 🤞

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...