Jag har sålt lite preff och D-aktie

 


Ingen börsintresserad har väl missat den kraftiga nedgången i fastighetssektorn. Preferensaktier och D-aktier har gått ned rejält i spåren av höjd risk och stigande räntor. Historiskt har jag haft en mycket stor andel av portföljen i det här inkomstslaget men minskade kraftigt när inflationen började visa sig. Det är ändå tillräckligt stor del kvar för att vara jobbigt nu. Efter dagens försäljning väger fixed income kring 13 procent i portföljen varav fastighetspreffar och D-aktier utgör 10 procentenheter av det där.

Jag sålde två små innehav i form av Emilshus preferens och Corem D-aktie. Jag äger fortsatt Corem preferens så jag har inte skjutit ur mig helt ur bolaget där. Pengarna från försäljningen investerade jag i Vanguard All World High Dividend Yield samt Xact Norden Högutdelande. Två tråkiga investeringar men de bjuder på god riskspridning.

Det är en pågående händelse det här med fastighetsbolagen, ränteutveckling och förändrad riskbild i bolagen. Det är helt andra förutsättningar för dem att refinansiera sig framöver. Vissa har för närvarande inte kassaflöde nog att klara av betydligt högre räntor. Heimstaden är ett sådant men det kommer inte slå mot dem över natt utan de har tid på sig att anpassa sig. Som jag skrev häromdagen har Heimstaden lång löptid på sin finansiering och innan det behöver bli svettigt för dem har de tid att anpassa sig genom tex försäljning av fastigheter. De kommande 2-3 kvartalsrapporterna borde vi få se en del nedskrivningar av fastighetsvärden också vilket förändrar belåningsgrad osv. Det kan bli värre innan det stabiliserar sig eller blir bättre och ingenting talar för att preffar och D-aktier skall återgå till forna kursnivåer. Riskbilden och ränteläget är kraftigt förändrat nu och det är vad man värderar de här aktierna utefter.

Jag tror inte att hela fastighetssektorn och dess preffar skall kapsejsa men det finns anledning att se över sitt risktagande. 10 procent av portföljen i fastighetspreffar och D-aktier tycker jag är fortsatt lite för mycket varpå jag på sikt lär ta ned det ytterligare några snäpp. De senaste veckorna har jag ökat lite i Heimstaden och Sagax D men jag tar det lugnt med att köpa fler där nu. 

Apropå risk skrev jag ett inlägg häromdagen om att det är gött så länge det går bra. Länk till inlägget.

23 kommentarer:

  1. Varför köper du inte bara billiga indexfonder istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde ju det.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Då blir det ju inget att skriva om. Fast det blir lite komiskt när det köptes preffar och D-aktier för bara några dagar sedan 😉

      Radera
  2. Ah ser också över det lite, har SBB D och Corem Preff a la 5% var, och Heimstaden på 2% ... Svider en del att kika på dessa just nu :(

    SvaraRadera
  3. Jag hade absolut förväntat en nedgång i värde för preffar och D-aktier, men verkligen inte den massiva slakt som vi sett senaste veckan. I princip allt utom Akelius går ju ner med 5-10% om dagen! Nu handlas de flesta preffar/D-aktier till en DA på runt 9-10%. Jag vet inte hur jag ska se på detta. Antingen fortsätter man att köpa på sig som om ingenting har hänt, eller säljer man med förlust och investerar i annat, men går då samtidigt miste om den fixed-income som dessa aktieslag de-facto innebär. Om bolagen anser sig inte vilja pynta utdelning på dessa är det ju fritt enligt deras bolagsordning att lösa in dem.

    Låg du på + när du sålde t.ex. Emilshus? Hos oss lyser dessa röda med typ -30% Har ägt dem länge. Pyntar några tusenlappar om året i utdelning. Så är det för de flesta preffar och D-aktier som vi äger. Jag tänker, marknaden överreagerar, och en viss återhämtning kommer antagligen att ske (får man ju hoppas) och då kanske det är läge att fundera på om man vill skala ner. Att agera nu i någon sorts panik känns inte rationellt... tänker jag.?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålis,
      Du skall inte ta för givet att allting kommer att gå bra i fastighetssektorn. Kanske går det vägen kanske går det illa för någon/några. Vi får se hur det spelar ut och man väljer enkelt hur stor eller liten exponering man vill ha mot dessa värdepapper.

      Inlösenkurser skall man inte ta för givet. Jag tror verkligen inte på det. Bolagen kommer inte välja att lösa in en preff till skyhög kurs. De går att bli av med dem utan att lösa in dem. Corems preferensaktie kan man tex räkna med att den försvinner till rådande aktiekurs när Castellum ev köper upp bolaget. Vore det idag skulle man alltså få kring 210 kronor för Corem pref.

      Breda börsindex är ned cirka 30 procent hittills i år vilket är det samma som du är back på dina Emilshus. Even steven att byta alltså. Vad som har bäst potential på sikt tvekar jag inte på.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Flera preffar och d-aktier ger runt 10% i direktavkastning nu och SBB d uppe i 12%! Känns som att det finns en risk att vissa börjar ställa in utdelningen framöver så nivån blir ohållbar?

    SvaraRadera
  5. Var finns botten? Har köpt lite smått under resans gång för att inse att det bara gått ner och börjar nu undra var finns botten? Dock bestämt mig nu för att sluta köpa hur billigt det än blir ,ligger rejält back och hälften av mina aktier börjar lysa rött,så blir bara deprimerad att jag inte sålde av rubbet tidigt i våras.Har ni nerver att se hur kapitalet bara smälter ihop,det är ju så att en nedgång på 50% måste generera en uppgång på 100% för att nå break even.Ja det var liter dystra tankar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena CF,
      Jo visst är det jobbigt med preffarna nu. Nyckeln är att sprida riskerna men det räcker inte med att sprida över olika bolag utan man behöver även se till riskspridning över olika sektorer. Det blir ju ingen vidare riskspridning att ha 15 olika bolag om de allihop är fastighetsaktier tex.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Ja du Carl Fabian vad ska man säga! Ibland så går aktier upp och ibland så går de ner. Man kan på lång sikt förvänta sig ca 7% i totalavkastning, En aktie kan alltid falla med 50% och detta måste man förstå om man ska köpa aktier.
      Tyvärr så blir folk oftast "fartblinda" när börsen går upp och de förväntar sig en totalt orimlig avkastning varje år.

      Radera
  6. Det intressanta nu är om man ser 3 månader eller 3 år…

    SvaraRadera
  7. Heimstaden Pref avslutade dagen på 19,20 kr efter att Affärsvärlden gett ett neutralt råd. Uppges att "Bolaget klarar av omkring 2 procentenheter högre ränta, men inte särskilt mycket mer". Obligationsinvesterare kräver nästan 11 procent, vilket väl borde innebära att preferens-ägarna ska kräva ännu mer.
    Jag har undan för undan minskat mina innehav i D- och preferens-aktier, vilket jag är tacksam för i detta läge. Noterar att när det gäller stamaktier investerar jag i bolag som Investor, JnJ, Assa Abloy och Brookfield Asset Management. Men när det kommer till D- och preferensaktier har jag letat mig till de mindre listorna och handlat i små bolag som jag aldrig skulle köpa några stamaktier i..
    Men är det egentligen aktieslagen D och preferens som är det största problemet eller är det att företagen som ger ut aktierna kräver lågräntemiljö för att verksamheten ska gå runt?
    Jag planerar nu att ytterligare sälja av D- och preferensaktier. Om man som jag söker efter att ha en bred och diversifierad portfölj så kan det inte finnas så mycket plats för D- och preferensaktier i svenska fastighetsbolag.

    Med vänlig hälsning
    Matte M.

    SvaraRadera
  8. Jösses vad det går fort ner för preffar och d aktierna. Undrar om säljtycket kommer att fortsätta även idag?
    //Tim.

    SvaraRadera
  9. Hej Petrusko! Jag ser att du ofta rekommenderar Xact Norden Högutdelande. Jag har denna ETF för att täcka upp avkastningsskatten i min KF. Den fyller ett syfte men jag tycker att den saknar det där motståndet i en turbulent marknad som en High Dividend Low Volatility ETF borde ha och inbillar mig att det beror på deras ESG screening. Tidigare fanns ju Swedish match och Saab med i ETF:en och det hade ju inte varit fel i år minst sagt. Men nu är dessa alldeles för dyra tror jag att komplettera med. Iaf till frågan. Om du skulle komplettera ETF:en med fem ytterligare innehav, vilka skulle det vara i dagsläget? Eller är du helt nöjd med den som den är?

    Hälsningar,
    Johan

    SvaraRadera
  10. Hej Petrusko,

    Fråga, hade du tagit förlusten i preffar och D och dumpat dem för att ist köpa Xact Sverige?Båda tappat ca 30% iår.

    Mvh P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena, Det råder ingen tvivel i min värld om att Xact Sverige kommer prestera bättre totalavkastning på sikt. Vad man betalat för något har ingen som helst betydelse i ett beslut om att behålla eller inte. Det gör ingen skillnad för framtida avkastning om man köpt idag och är plus minus noll eller om man köpt tidigare och är minus 30 procent.

      Jag använder mig av preffar långsiktigt och de utgör en del av min portfölj även framledes. Det är ju jag det och med min strategi. Jag minskade kraftigt i dem innan den här nedgången men mycket utav det jag omplacerat till har ju gått ned det med så klart.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för svar,

      Rätta mig gärna om jag tänker fel här men tex sagax D känns ju som ett av dem tryggaste alternativen.

      Uppköp inte så troligt pga storlek.
      Slopad utd inte så troligt pga lägre belåningsgrad, bättre ränteteckningsgrad samt stort D ägande bland höjdarna, senast Johan Thorell köpt för 6,6 miljoner. Rutger med bolag äger över 17 miljoner D aktier.

      Vad missar jag här?

      Mvh P

      Radera
    3. Jag gillar Sagax D och har ökat i den i närtid. De har en rimlig belåningsgrad och en mycket god räntetäckningsgrad. Den fastighetstyp de har höjer de hyrorna rejält på nu i takt med inflationen. Sagax ser betydligt starkare ut än flera andra fastighetsbolag nu när det är fokus på kassaflöde och att kunna betala lån osv.

      Mvh petrusko

      Radera
  11. En tanke slog mig ang fastighetsbolaget Cibus. De har ju fastigheter i Finland och finansierar sig därigenom genom den europeiska obligationsmarknaden genom att emittera obligationer om "3m EURIBOR", medan svenska fastighetsbolag emitterar om svenska "3m STIBOR"

    Vad tror du om min tanke att dessa fastigheter i Finland får mer gynnsammare ränteläge i relation till deras förvaltningsresultat i och med att stor del av portföljen innehas av fastigheter i Finland? Deras ränta är mer beroende av vad ECB gör än vår riksbank. ECB har mycket stramare läge med att höja sina räntor i och med flera känsliga ekonomier i euroregionen. SvD Näringsliv skriver bl a:
    "Hushållen kan dock trösta sig med att ECB sannolikt inte kommer att höja räntan alls lika mycket som i länder som Sverige och USA. Widén tror att de blir svårt för banken att höja räntan mycket mer än drygt 1 procent. Det ska jämföras med USA och Sverige, där centralbankerna planerar höjningar till över 3 procent, respektive nästan 2 procent, under 2022."

    ^^ Kan det t ex vara en förklaring varför Cibus fortfarande handlas med premie jmf med de flesta svenska fastighetsbolagen och hur förändrar det dina tankar kring Cibus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ramin,
      Bra fundering du har där. Obligationsmarknaden ser över gränser och jag tror inte det har så stor betydelse det där med valutan. Cibus har en unik inriktning i sina fastigheter för dagligvaruhandel som är en mycket stadig verksamhet. Avtalen är långa. Det är en viktig faktor för Cibus och marknadens syn på dem.

      Cibus har "dåliga" nyckeltal sett till belåningsgrad och räntetäckningsgrad men deras fastighetstyp är mer förlåtande kring det.

      Mvh petrusko

      Radera
  12. Hej Petrusko. Vad tror du om Cibus framöver?
    Sålde mina för 2mån sen.
    Men köper gärna tillbaka dem
    Gillar månads utdelning

    SvaraRadera
  13. SBB D just nu 12% ränta = sanslöst. Om inte konkurs så är det ju ett klipp.

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...