Telia är mitt största enskilda innehav

 Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza.

Börsåret 2022 har än så länge bjudit på en riktigt sur börs men allt är inte ned. Jag har några innehav som gått upp i år varav ett utav dem är Telia. Exklusive utdelning är Telia upp dryga 10 procent hittills i år. Jag har i flera år haft en ganska stor stek i Telia och just detta året sitter det extra fint då den utvecklats särdeles bra. Övriga år har Telia främst bjudit på stabilitet i portföljen och det är som sådan komponent jag har den.

Telia är en defensiv investering och kommer aldrig någonsin bli en raket. De har utomordentligt pålitliga intäkter och det tickar på för dem. 

Varje gång jag nämner Telia så kommer någon bitter kommentar om att de gjorde en dålig IPO för 20 år sedan. Eller att de inte utvecklats fantastiskt kursmässigt över tid. Well, guess what: det kvittar hur bra eller dålig Telias IPO var för en evighet sedan. Det som betyder något är vad de presterar här och nu. Just detta året är Telia Suverän.

De flesta andra åren kommer Telia inte vara suverän jämfört med börsindex. Man kan förvänta sig att Telia fortsatt bjuder på stabilitet och en sakta stigande utdelning.

I takt med att jag minskat i Axfood och att Castellum backat kraftigt har Telia gått upp som mitt största enskilda bolag med en vikt om strax över 6 procent i portföljen. Jag ökade i våras strax under 35 kronor samt vid 38 kronor. Idag kostar Telia cirka 39 kronor och jag tycker det är ett rimligt pris. Jag är lockad att köpa mer men får väl sansa mig då det redan väger så pass mycket i min portfölj.

Utdelningen är i år 2,05 kronor varav 1,05 kronor återstår att utbetalas under hösten. Telia återköper egna aktier vilket ligger där och stöttar aktien kursmässigt samt på sikt leder till färre aktier som skall dela på vinster och utdelning. På 39 kronor aktiekurs är direktavkastningen 5,25 procent.

Länk till Telia hos Avanza (reklamlänk).

Info om reklamlänkar.

1 kommentar:

  1. Hej P

    Håller med. Varje innehav har sin funktion och jag är liksom du glad för mitt telekominnehav som portföljmässigt nog är lika stort som ditt men med lite fler bolag (Telia, Tele2, Telenor, Orange).

    Mvh
    Erik

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...