Utdelningsportföljen hos Dagens Industri

 


I veckan har tidningen Dagens Industri haft en stor artikel om att investera i utdelningsaktier. En artikel de startade för 5 år sedan som kom att bli väldigt populär. Jag gillar den och många med mig. De har satt samman en portfölj aktier som kan tänkas bjuda på en god totalavkastning varav en hygglig del utgörs av utdelningar. Den lockande tanken är en summa som man skall kunna leva på och man använder liknelsen med den där trissvinsten om 25 papp i månaden.

Både jag och du förstår att folk inte kommer få miljonbelopp över en natt att investera i en börsportfölj. Ja de flesta av oss behöver lägga grunden och se längre fram efter målet. Portföljen de presenterar i artikeln består av en rad fina bolag som kan vara en lista att utgå ifrån för den som vill spana efter investeringar. Är man lockad av tanken kring det här upplägget med utdelningsaktier så är det rimliga bolag i artikeln att spana närmre på.

En viktig sak de lyfter fram i artikeln är att de bästa utdelningsaktierna är de med lite lägre direktavkastning. Jag är helt med dem i detta och det är bra att det lyfts fram då en vanlig tabbe är att titta efter väldigt hög direktavkastning. 

Utdelningsaktierna med riktigt bra totalavkastning i långa loppet är oftast utdelningshöjare. Utdelningen kan de höja för att de stadigt presterar högre vinst. Bolag med stadigt stigande vinst och utdelning värderas av marknaden med en stigande aktiekurs. Exempel på sådana bolag är Johnson & Johnson med cirka 2,6 procent direktavkastning och Castellum med cirka 2,8 procent. Ett bolag som ofta kommer på tal när det gäller utdelningar är Telia och det är en sådan där aktie där man går i fällan med hög direktavkastning. Jag äger den själv och det är inte innehavet jag är mest stolt över men jag är medveten om dess skrala potential och begränsningar. Telia har haft en genomusel utveckling för aktiekursen över lång tid och utdelningen har fladdrat hitan ditan men blivit stadigt lägre sett över flera års tid. Det är en riktigt lurig investering och den som söker god prestanda på lång sikt gör nog gott i att skippa Telia och den här typen av utdelningsaktier.

Jag älskar utdelningshöjare som Castellum och Unilever men jag har en del andra sorters utdelningsaktier också av ett par anledningar. Primärt för att jag inte har tillräckligt stort kapital för att kunna leva på 2-3 procent direktavkastning och sekundärt för att jag använder tex preferensaktier för att hålla nere risken i portföljen. Man kan få betydligt bättre avkastning i långa loppet om man skippar preferensaktier och högavkastare och istället kör en strategi som kretsar kring utdelningshöjare. Jag har cirka 25 procent av portföljen i fixed income som preferensaktier och D-aktier men jag brinner för utdelningshöjarna.

Artikeln i Dagens Industri gör ett bra case av det här med att satsa på utdelningshöjare. Portföljen de satt samman har de uppdaterat över åren och den har presterat bra över tid.

12 kommentarer:

  1. En blandning är nog bäst precis som du och artikeln förespråkar. Peter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Peter,
      Ja det kan funka bra. Man får ju bygga samman något efter ens egna preferenser och strategi.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Mycket bra resonemang!
    Min plan är att spara ihop till en portfölj värd 5 miljoner och sedan investera i aktier med 6% DA. Då blir det 25k per månad men då har jag inte räknat in den skatt som ISK/KF innebär.
    6% låter rätt högt men det finns en hel del innehav i USA där jag skulle säga att dessa 6% är säkra. Det finns även bolag som har 8% och där jag ser utdelningen som relativt trygg. Vissa menar att varningsklockan börjar ljuda redan vid 5%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Ja det ändras det där med vilken DA som verkar orimlig. Runt millennieskiftet fanns det gott om fastighetsaktier med bortåt 10% DA. Ingen ville ha dem för de var ju inte IT liksom. För 6-8 år sedan fanns det gott om preffar som handlades kring 8 procent direktavkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det finns också aktier som ger extra utdelning tämligen regelbundet (Tele2, bankerna) och som ger avknoppningar (Elux, Sandvik, Resurs). Lycka till 🤞

      Radera
  3. Hej!
    Vilka aktie ingår i DI portföljen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      De jag snabbt kan minnas är: AstraZ, Atlas Copco, Axfood, Castellum, Tele2, Cibus, Wihlborgs och Swedish Match. Det var någon enstaka ytterligare som jag inte minns just nu.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. ”Clickbait”???
    Trodde faktiskt du skulle berätta vilka DIs valda aktier var…
    Lite pinsamt att inte berätta det.

    SvaraRadera
  5. Vilken/vilka utdelningshöjare skulle du vilja köpa in sett till dagenskurs om du inte var tvungen att jaga %?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mopsan,
      Stanley Black & Decker är ett bolag som jag gillar men aldrig fått tummen ur att köpa. De är en bra utdelningshöjare med god potential men låg direktavkastning kring 1,5 procent.

      Jag har spanat på den i flera år och kanske slår jag till någon gång.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. SBB kommer bli en fin utdelningshöjare över tid. Man har från nuvarande låga nivåer gjort kraftiga procentuella höjningar de senaste åren. Mkt låg värdering (PE) dessutom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lurigt att använda PE-tal för att värdera fastighetsbolag.

      Orealiserade värdeökningar kan räknas in i vinsten och alla vet hur fastighetspriserna har utvecklats senaste åren.

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...