Kärninnehaven står starka



I min portfölj har jag klassat två stycken innehav som kärninnehav. Det är bolag som skall ha en uthållig och stadig verksamhet. Det skall vara ett hyggligt stort bolag med starka finanser och lång historik. Bolag som står pall allsköns utmaningar som komma bjudas. Kärninnehav viktar jag tyngre än andra innehav. Jag har stor tro på dem och de har en viktig del i min portföljs totalavkastning i det långa loppet.

Dessa bolag är Axfood och Castellum. Tillsammans utgör de kring 1/4 av min portfölj. Jag har ägt dem länge och även denna gången har de visat vad de går för. Tack vare starka finanser och stadig verksamhet så tuffar bolagen på och de höjde sin utdelning. Axfoods verksamhet är ju verkligen stabil i dessa tider likt goda dito. Castellum kan naturligtvis komma drabbas intäktsmässigt men de kommer vara lindrigt drabbade tack vare utmärkt strategi och agerande. För många år sedan såg de trenden med förändrade handelsmönster och började fasa ut butikslokaler ur portföljen. Idag har de en försvinnande liten del butik/restaurang i beståndet. De har storlek och styrka att hantera de utmaningar som kan uppstå i sitt bestånd främst bestående av kontor och lager/distribution. En låg belåningsgrad och god tillgång till kapital ger Castellum utrymme att ta en smäll eller fler.

Nu handlar inte detta inlägg specifikt om Castellum och Axfood utan om den roll de fyller i min portfölj. Castellums aktiekurs har backat likt det mesta och det är fullt normalt i en bred nedgång som denna. Rent operativt tickar Castellum på, inget har förändrats där utan det är fortfarande samma kickass bra bolag. Det är vad som faktiskt betyder något. Att bolaget är bra, går bra och har god potential. Att börsen rasar just nu kan man enkelt skita i och fortsätta äga det bra bolaget. Någon kommer betala top dollars för det i framtiden.

Axfood backade lite i kurs men har repat sig det mesta. De har ju en mäktigt stadig business som tickar på i ur och skur. Det kvittar vad för virus och skit världen bjuder på, så länge vi lever behöver vi köpa mat och toapapper (massvis toapapper tydligen).

Ja att jag valt just de här två bolagen är för dess goda egenskaper som bla stabil verksamhet och starka finanser. Coronakrisen är långt ifrån över men jag är inte orolig. Nu konstaterar jag mest att bolagen levererat hittills i krisen.

Jag är mycket stolt ägare till Axfood och Castellum. Det har jag varit länge. Jag köpte dem bägge på 00-talet. Förvisso sålde jag Axfood och var utan dem något år på 10-talet men i övrigt har jag varit en stolt ägare länge i de här bolagen. Tillsammans har vi gått igenom flera kriser och vi kommer gå igenom flera till i framtiden. Så länge de fortsätter att vara de här stadiga, välpresterande bolagen kommer jag äga dem. Naturligtvis bevakar jag dem noga och är uppmärksam på förändringar. Det finns gott om bra bolag där ute och om den dagen kommer att jag behöver sälja så gör jag det och äger något annat.

Mina kärninnehav står starka och visar varför just de är de utvalda.

3 kommentarer:

  1. Hur ser du på Axfood på P/E 27 som jag tycktes den handlas till.

    Bra bolag med lite olika ben i sig.

    Fyller du på? Köpläge?

    SvaraRadera
  2. Hej petrusko! Tack för spännande blogg. Jag är ganska grön på utdelningsinvestering. Men gjorde en analys av Axfood inför val av kärnbolag till min portfölj (tack för inspirationen). Flera nyckeltal lyser klart röda för Axfood:
    Soliditet på 23%
    Skuldsättningsgrad på 1,03
    Balanslikviditet och kassalikviditet långt under 1.
    Samt en utdelningsandel på nästan 90% flera år i rad.
    Skulle du kunna förklara för en nybörjare som mig hur man kan tolka dessa. Jag läser ju att du analyserat Axfood och kommit fram till att det är ett säkert bolag för framtida utdelningar.
    ICAs motsvarande nyckeltal ser t.ex. mer hållbara ut...
    Skulle vara mycket tacksam för lite insikter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Enligt IFRS16 tas nu mera hyresavtal upp som skuld och det påverkar siffrorna stort i Axfood. Exklusive IFRS16 är de i princip skuldfria.

      Redovisad vinst påverkas av bla avskrivningar och utdelningsandelen ser hög ut i förhållande till den. De genererar dock ett långt större kassaflöde och det är ju de riktiga pengarna som ett bolag kan dela ut. De senaste 12 månaderna har de genererat ett kassaflöde om 20 spänn per aktie.

      Axfood har mycket god täckning av utdelningen och kan utan vidare höja den ytterligare kommande år.

      Mvh petrusko

      Radera

Cibus Q1 rapport 2024

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag släppte fastighetsbolaget Cibus sin rapport för det första kvartalet 2024. Verksa...