Nu är det ristat i sten - Akelius utdelning


Fastighetsbolaget Akelius Residential Property har precis hållit sin bolagsstämma. De beslutade bland annat om utdelning på D-aktien helt enligt plan. Just den här utdelningen var jag aldrig orolig över men nu är den i alla fall ristad i sten.

0,1 Euro skall betalas ut kvartalsvis om 0,025 Euro åt gången med start nu i maj med 4 maj som X-datum. Utdelningen pyntas i maj, augusti, november och februari.

Det har ju varit en hel del indragna utdelningar nu i coronakrisen och i många fall är det bra naturligtvis. Akelius har starka finanser och en verksamhet som inte påverkats av krisen. Klart rimligt att de pyntar utdelning alltså.

Jag gjorde något festligt dagen till ära och köpte ytterligare en skvätt Akelius D. För att fira årsstämman och besluten tagna på den. 1,29 euro pyntade jag idag för aktien och det är jag mycket glad över. Att ha möjlighet att göra den här investeringen till det priset. Motparten i form av säljaren resonerar ju annorlunda och så är det på aktiemarknaden. Investerare resonerar olika och det den ene finner köpvärt ser någon annan som läge att sälja. Direktavkastningen är 7,75 procent på kursen 1,29 euro.

Nu väger Akelius D runt 4 procent i min portfölj och det är på en nivå jag känner mig hyggligt nöjd med. Visst kan jag tänka mig att köpa lite till men jag vill inte vikta den väsentligt tyngre och det på grund av valutarisken. När kronan stärks rejält blir utdelningen betydligt mindre i kronor räknat likaså blir värdet på aktien mindre i kronor. På en sådan här investering som har en fast utdelning och ett teoretiskt maxtal på aktiekursen blir det extra tydligt hur valutan spelar in. Även här kan man ju resonera olika och det viktiga är att man tar ställning till hur man själv ser på saken. Inte bara köra på och i efterhand inse att man borde tänkt på valutan.

Länk till Akelius D hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

9 kommentarer:

  1. Valutan är väl en fördel i detta fall? Kronan är ju något folk flyr ifrån rätt ofta av naturliga skäl tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju absolut vara en liten diversifiering om du har mycket annat i kronor. Men annars går det nog inte att förutspå framtiden på det sättet, särskilt inte vad gäller valutor.

      Radera
  2. En utdelning är aldrig ristad i sten. Det är bara att sammankalla till extra stämma och ta bort den. Nokia gjorde så förra året. Man hade beslutat om kvartalsvis utdelning på 0,05 euro, men efter Q2 rapporten tyckte ledningen att pengarna behövdes i bolaget och man tog bort de sista 2 utdelningarna. Säkert inget risk att Akelius gör så, men jag vänder mig mot uttrycket "..... men nu är den i alla fall ristad i sten."

    Trevlig Helg

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Nae till syvende och sist är ju inget ristat i sten men här är det så nära som i vart fall =)

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Kan Akelius ens slopa utdelning av sin D-aktie, tänker att de blir fortsatt betalningsskyldiga för perioden de väljer att inte betala utdelningen?

      Radera
  3. Om jag köper Akelius D nu, får jag då vänta ett år innan jag får första utdelningen?
    Köpte igår men sitter och lurar på att köpa fler:-)

    Mvh,
    Staffan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Akelius har avstämning inför varje kvartalsutdelning. Det betyder att om man äger nu eller köper innan 4 maj så får man utdelningen då även kommande utdelningar om man fortfarande äger aktien när den har avstämning varje kvartal.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Jag har en fundering gällande Akelius utdelning, det är ju i euro man delar ut. Vad skulle hända om hela euro-samarbetet kollapsar? Jag är till skillnad från andra i kommentarsfältet en sådan som tror på euron över kronan i det långa loppet. Jag tror på riktigt att det finns en betydande risk att hela EU projektet går i graven och med det euron. Vad händer då med akelius utdelning? Byter de utdelning till en annan valuta eller behåller de utdelning i en död valuta och tackar för våra pengar? =)

    SvaraRadera
  5. 4% är en bra nivå i en aktie :)

    SvaraRadera

Europa som investering

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Som investerare finns det många olika indelningar man kan göra på världens alla bolag....