Jag köpte mer aktier i Sveriges största byggbolag


Igår köpte jag mer aktier i byggbolaget Peab och en fun fact om dem är just det rubriken förtäljer; Peab är Sveriges största byggbolag (mätt i omsättning). Nu kanske du tänker "men Skanska då?" och medan Skanska har både större börsvärde och total omsättning så beror det på en närvaro i vida värden. Skanska har en stor verksamhet i andra länder som USA tex. Omsättningsmässigt här i Sverige så är Peab större än Skanska som får nöja sig med titeln "Sveriges näst största byggbolag".

Jag har många anledningar att gilla Peab och flera har med bolaget specifikt att göra medan några rör branschen de är verksamma i. Så långt jag kan blicka fram i tiden kommer vi ha efterfrågan på nya sjukhus, broar, skolor, vägar osv. Det är ett attans bra utgångsläge när man tittar på att göra en långsiktig investering. Jag äger ett bolag vars verksamhet jag bedömer ha livskraft och potential att frodas i decennier. Motsatsen är bolag med en verksamhet som snabbt kan utmanas eller bli passé. Tänk Facit och deras skrivmaskiner eller Kodak med sin kamerafilm osv.

Framtiden kan vi inte veta något säkert om utan man kan bara göra gissningar/antaganden kring den. Jag känner mig mer trygg u antaganden kring byggbranschen än många andra bolag där det kan vara svårare (teknikbolag mfl).

Byggsektorn gillar jag och att jag äger just Peab är för deras goda prestanda, rimliga värdering och för att de har sin "shit together" som man säger. Medan Skanska och NCC just nu går igenom omstrukturering och kämpar med förändring, förbättring så har Peab redan gjort den resan. Man kan säga att Peab var för flera år sedan där NCC och Skanska är nu. De gick på några rejäla smällar i vevan med Mall of Scandinavia. Efter det blev det omstrukturering, bättre kontroll, ändrad strategi osv.

En sak jag gillar extra hos Peab är att de i ett riskperspektiv valt att satsa extra mycket på orders under 500 miljoner kronor. De har en stor del av sin verksamhet under den prisklassen och som de själva lyfter fram är det ett hanterbart problem om ett 100-miljonersprojekt strular medan man har desto mer bekymmer om ett 3-miljardersprojekt gör det samma. De är verksamma i de större projekten men de har så många mindre projekt att de fått till en riktigt bra total riskspridning.

Senaste utdelningen var på 4,2 kronor och den väntas höjas något nästa år. Besked om utdelningen får vi i bokslutsrapporten som presenteras den 6 februari.

Länk till Peab hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. Trodde största byggbolag skulle vara Skanska eller NCC

    SvaraRadera
  2. Säkerligen, läste att Sveriges infrastruktur är gjord för 8 miljoner men nu är vi 10 miljoner.

    SvaraRadera
  3. Svar
    1. Hello,
      Ja Skanska har varit väldigt populärt länge. Jag gillar Skanska också. Förr var det min favorit men nu är Peab det. Jag såg att Magnus Dagel på DI kickar ut Skanska ur sin utdelningsportfölj och rekar Peab istället. Det tyckte jag var lite kul =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. OT:
    Sålde du ditt innehav i EQT? Kan inte se det under din portfölj i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja det var några dagar sedan bara. Skrev ett inlägg om det, ett av de senare här på bloggen.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...