101 tankar om aktier


Nu har jag också läst boken 101 tankar om aktier. Jag fick ett recensionsexemplar av förlaget och den har legat här ett tag medan jag läst annat. Dålig prioritering tycker jag så här i efterhand då jag fann större nöje i att läsa den här än det andra jag läst. Boken har ett helt unikt upplägg i mina ögon med sina korta kapitel och samlingen av bra tankar om aktier.

Som namnet på boken antyder innehåller den naturligtvis 101 tankar om aktier men det mindre uppenbara är att varje tanke utgör ett kapitel. Det innebär att varje kapitel är jättekort, bara ett par sidor långt. Jag tycker det är ett suveränt upplägg och jag gillar att läsa böcker som är uppbyggda på detta vis, de är inte vanliga dock.

De 101 smarta tankarna är inte enbart författarens, långt därifrån faktiskt. Ludvig Rosenstam Åhman har skrivit boken och delar med sig av sina egna sunda tankar kring investeringar och spar men han lyfter också fram tankar från andra smarta personer. Väldigt många sådana och väldigt smarta. Det är tankar från Buffett, Kahneman, Tony Robins, Peter Lynch och Einstein mfl.

I den här boken lyfter man gedigen kunskap och vikten av psykologi vid investeringar och privatekonomi. Med det sagt är den inte alls krånglig eller svårläst. Författaren lägger fram vad studier, psykologer, experter osv säger om ditten och datten. Flera riktigt bra att veta saker som tex vår benägenhet att leva i nuet och arvsmassan som gör att vi har svårt att göra det som kommer oss till nytta i framtiden. Har du sett eller läst en del av Anders Hansen så kommer du känna igen flera utav sakerna som lyfts fram i den här boken.

Boken lär inte ut hur man analyserar bolag. Den lär ut sunda tankar och förhållningssätt kring att investera och spara. Ovärderlig info att ha i ryggsäcken när man skall göra just de där sakerna; Investera och spara.

Jag gillar 101 tankar om aktier och tycker den är något alldeles speciellt. Den liknar inga andra böcker på ämnet och den har ett riktigt bra och unikt innehåll. På sätt och vis vill jag säga att den innehåller långt mer matnyttigt än andra böcker då den är baserad på det bästa från andra summerad i korta kapitel. I runda slängar är det 50 stycken andra böcker som refereras till och som man lyfter fram riktigt bra kunskap ifrån. Bra kunskap från 50 böcker laddat i en enda bok. Det är ett schysst koncept i mina ögon.

En sista grej som jag inte kan låta bli att nämna är att när boken är slut så är den slut. När man har läst sista sidan i det sista kapitlet så möts man av en sida med referenser eller boktips snarare kanske. Det är de 50 (ish) böckerna som refereras till. Sedan är det inget mer. Inte en fasligt massa sidor med blaha som man ändå inte läser. Det tycker jag är ännu ett bra upplägg.

Nedan är länk till boken hos Adlibris:
https://www.adlibris.com/se/bok/101-tankar-om-aktier-din-guide-till-battre-investeringsbeslut-9789198552805

2 kommentarer:

  1. Vad menar du med sista stycket? Vad brukar stå i slutet av andra böcker som man inte läser? Jag brukar mest läsa skönlitteratur så jag vet inte riktigt vad du syftar på där. :)

    Sedan, vem riktar sig boken till? Nybörjare eller gamla rävar? Titel ger en indikation på att den vänder sig till nybörjare. Stämmer det?

    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Tack för kommentar. Ja i slutet brukar det kunna vara en fasligt massa sidor som innehåller bla: ordlista, tack till mormor och morfar, info om förlaget, info om författaren. Ett outro. Någon annans syn på författaren eller boken mm. Inte allt på en och samma gång men något eller några av sakerna. Den här boken har knappt en sida i onödan längst bak.

      Ja den här boken har alla nytta av. Kunnig som okunnig. Man behöver ingen förkunskap för att förstå innehållet. Ett öppet sinne för ny kunskap är vad som behövs. Den är absolut en bra bok för nybörjaren som då kan stöpas i "rätt form" från start =)

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...