Sänkt risken i portföljen

Jag har sedan länge en strategi med kärninnehav som jag viktar extra tungt. Castellum och Axfood är de innehav som jag klassar på detta vis och ursprungligen var planen en vikt kring 10 procent medan andra innehav väger cirka 1-5 procent. Nu har ju både Axfood och Castellum gått starkt en längre tid och växt sig allt större i min portfölj. Länge har jag intalat mig att det är lugna puckar men under en tid har det smugit sig på att det inte känns rätt enligt min egna strategi och risknivå som jag vill hålla. Castellum vägde nyligen så mycket som 17 procent i min portfölj men har ju som bekant backat en hel del de senaste dagarna.

Idag beslutade jag mig för att agera. Att inte utsätta mig för så stor enskild bolagsrisk. Jag har minskat lite i både Axfood och Castellum så att de åter väger 10 procent vardera i portföljen.

Pengarna från försäljningen tryckte jag i huvudsak in i Xact Högutdelande som i sig är en utmärkt riskspridning med sina 45 innehav. Det blev också en slant i Peab och SEB som jag relativt nyligen comittat mig till att vikta till en rimlig size. De väger nu runt 1 procent båda två likt många andra bolag i portföljen.

Visst svider det lite att sälja Castellum och Axfood men jag tog de där känslorna och kastade dem i soptunnan där de hör hemma. Känslor och sådant bös hör inte hemma på börsen. God riskhantering gör det däremot.

15 kommentarer:

  1. Jag har ju galet många bolag i min portfölj för att bara ha handlat aktier i 1 år. Snart 50 bolag. Största är TransAlta och Castellum med 5,75 respektive 5,32%.
    Och har även Investor, Kinnevik, Industrivärden och Xact Högutdelande.

    Så riskspridning har nog allt :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det låter gött det. Jag gillar sådana portföljer som innehåller riktigt många innehav. Som 50 st eller fler. Håller man nere viktningen i dem allihop så är det inget enskilt innehav som stjälper en. Likt du har gjort tycker jag det är suveränt att pimpa sådana portföljer med breda riskspridare så som indexfonder och investmentbolag. De kan man ju vikta lite tyngre eftersom de är riskspridare i sig.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Glöm inte att ha andra tillgångsslag bara, vid en allmän börsnedgång spelar det ingen roll hur många innehav du har.

      Radera
  2. Petrusko!

    EQT 62-68kr, teckna via ISK hos Avanza. CAN'T WAIT! Vad säger du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Petrusko, få höra om dina åsikter om EQT? Själv blir det en del EQT! Tänker så här att familjen Wallenberg skulle inte riskera att förlora pengar!

      Radera
  3. Det var nog klokt. Castellum är trots sin historik och popularitet en högriskaktie med hög skuldsättning och nästan bara högrisklandet Sverige verksamhetsområde.

    SvaraRadera
  4. Verkar som en klok åtgärd. Ingen, verkligen ingen, verkar se några som helst orosmoln för svenska fastigheter i nuläget. Detta efter något som måste betraktas som absurt bra avkastning under väldigt lång tid.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
  5. Sunda tankar du har Petrusko! En fundering jag har kring Xact Högutd. är vad det är som egentligen sätter priset på den? Dom senaste dagarna tycker jag inte alls att priset har hängt med motsvarande innehaven, finns det kanske rent av substansrabatt eller premie eller hur sätts priset på ETFen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Mike,
      Tack för din kommentar. Xact Högutdelande handlas hela tiden i linje med sitt NAV/Substansvärde. Fondbolaget Xact har avtal med flera market makers som har live-feed på substansvärdet och stadigt har köp/sälj-orders liggande i närhet av NAV.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Jag förstår Dig precis, Petrusko. Jag har samma "problem" i min portfölj. 2 innehav har växt sig stora och jag förstår att bolagsrisken har ökat. Samtidigt så skär det i mitt hjärta att sälja, ty när jag har lagt ner jobb på analyser och lyckat hitta vinnare på börsen som går kanon, så skall jag sälja? Eftersom bolagen fortsätter upp så intalar jag mig själv att jag gör rätt som inte säljer. Samtidigt så förstår jag att uppgången långt över börssnittet inte kommer att fortsätta för evigt. Så jag sitter och väljer mellan 2 höbalar.

    Ha en bra dag

    //Krusse


    SvaraRadera
  7. Angående EQT
    - Vad tycker du? Intressant veta hur du agerar?
    - Har du räknat hur mycket blir ev. utdelning/år om man tar en medelpris på 65 kr/aktie?

    SvaraRadera
  8. Tack för din åsikt!

    Tecknat upp 500st, får se hur många av de (om någon) man får.. Resterande belopp som blir över får köpas på vid start!

    Spännande bolag, spännande bransch, starka ägare.. bra långvarigt innehav i en portfölj!

    SvaraRadera
  9. Behöver du vikta om portföljen ofta? Eller görs det endast när magkänslan slår till?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Daniel,
      Nej det behöver jag inte göra värst ofta av denna anledningen, att innehav växer sig så stora. Jag har ägt Castellum väldigt länge och det här är första gången jag justerar ned innehavet.

      Mvh petrusko

      Radera
  10. Hej Petrusko!
    På tal om risker, vad tror du om Johnson & Johnson och opioid-domen? sitter du lugnt i båten?

    har själv varit inne på att köpa JNJ, kanske ett köpläge inom snar framtid efter nedgång?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...