Xact Högutdelande uppdaterad


För drygt ett år sedan lanserade Xact den börshandlade fonden Xact Högutdelande som blivit väldigt populär. I samband med lanseringen skrev jag ett inlägg om fonden men sedan dess har det hänt en del intressanta saker varpå ett nytt inlägg om fonden är på sin plats. Mitt ursprungliga inlägg kan du läsa genom att klicka här.

Jag går först igenom de väsentliga saker som hänt och sedan skriver jag kort info om fonden i övrigt, ungefär som jag brukar göra.
Fonden har nu lämnat sin först utdelning och den var på 5 kronor. Ambitionen är att distribuera vidare mottagna utdelningar och att betala utdelning i maj varje år. Börsens bolag som grupp brukar höja sina utdelningar varpå man kan vänta sig att även denna fond kommer göra så över tid. Då och då bjuder dock börsen på sura miner och bolagen sänker sina utdelningar men det är enstaka år och inträffar inte värst ofta. I det långa perspektivet har utdelningarna stigit stadigt.

Vid start hade fonden kring 200 miljoner kronor men har snabbt lockat ett större kapital från investerare och förvaltar nu 2,3 miljarder kronor (2018-08-01).

En viktig sak som hänt är också att fonden bytt index. Den följer nu ett annat men liknande index, i princip samma sak fast med regler kring hållbarhet. Det nya indexet innehåller 45 bolag och har presterat lite sämre på 1, 3 och 5 år. Det är fortfarande en bra avkastning men fakta är att det här indexet med hållbarhetsfokus presterar sämre. Enligt bild:

Xact Högutdelande är en börshandlad fond som investerar enligt en smart beta strategi. Låter fancy men det är inga konstigheter. Det här smart beta innebär att ett index skapats utefter en uppsättning regler. Indexet som denna fonden följer är sammansatt så att sunda bolag som betalar stadig utdelning är med. Det är också byggt så alla innehaven väger ungefär lika mycket vilket är en fördel i riskperspektiv. En vanlig indexfond kan tex ha bortåt 10 procent i sitt största innehav (Nordea för sverigefonder). Ytterligare en faktor som vägts in i fondens index är låg volatilitet och det innebär att aktierna inte rört sig lika kraftigt som övriga börsen. En stabilare utveckling helt enkelt. Innehaven är kring 45 stycken och utgörs av bolag med stadig utdelning och inte så värst ryckig aktiekurs.

Fondavgift: 0,3 procent.
Utdelning: Kontant i maj varje år. Ambition att distribuera vidare mottagna utdelningar. 2018 delade fonden ut 5 kronor.
Fondförmögenhet: 2,3 miljarder kronor.
I bilden nedan ser du en stor del av innehaven i fonden (per 1/8 2018). Klicka på bilden för att göra den större.

Xact högutdelande innehåller aktier från norden och här kan du läsa hur skatten hanteras i fonden.

Jag gillar den här fonden av flera anledningar. Den är passiv och kan hålla en ganska låg avgift. Jag tror på den här smart beta strategin som jag tidigare också läst en del om. Det är god riskspridning i många fina innehav och då de väger ungefär lika mycket är det inget specifikt bolag man är extra exponerad i. Att få en god utdelning från en relativt billig passiv fond som bjuder på bra riskspridning, det är en bra komponent i ett långsiktigt spar.

Länk till Xact Högutdelande hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

28 kommentarer:

  1. Tycker likadant som du Petrusko. Sedan start har jag viktat om att ETF:en är den största innehållet i min portfölj (20%).
    //Tim.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tim,
      TAck för din kommentar. Det tror jag blir utmärkt på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Låter mycket med 20% i en fond/aktie. Är resten aktier i din portfölj?

      Radera
    3. Hej Stig Ove,
      I vilken aspekt tycker du det är mycket. Indexspar är smart och väldiversifierat. Man kan utan vidare ha 100% i en enda indexfond. Framförallt i en med så många innehav som Xact Högutdelande har och dessutom hyggligt likaviktat.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Jag har upptäckt ETF,er i år och kommer att skola in mig under resten av året. //tjirolen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kurt,
      TAck för din kommentar. Kul att du upptäckt ETF:er. Förr fanns det mängder då man kunde köpa även amerikanska men vid årsskiftet försvann den möjligheten. Nordnet erbjuder dock handel med ett europeiskt ETF-sortiment från världens största fondbolag som Vanguard och iShares. Riktigt bra. Avanza säger att de har något på gång men de är lite sega.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Petrusko! Har du hört något mer från Avanza angående andra ETF hos Avanza? Nyligen kom Lyxor men saknar iShares och Vanguard fortfarande....

      Radera
    3. Tjena,
      Nej det verkar gå trögt. De kom med Lyxor som typ ingen ville ha. Man kan ju undra vad de pysslar med. Jag antar att de arbetar på att få kickbacks på ETF:erna. Kan inte förstå annars varför de får in heltrötta Lyxor men inte de bra ETF:erna från iShares, Vanguard och Invesco.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hej Petrusko.
    Säkert fint etf. Själv föredrar jag att blanda Nordnets gratis fonder Sverige.Norge.Danmark.Finland och gör det smart själv för att slippa betala 0.30% i avgift som gör ganska mycket långsiktigt och på stor summa pengar. Gratis är gott. Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jacke,
      Tack för din kommentar. Kul att höra från dig det var längesedan sist. Att du får lägre avgift i dina gratisfonder är ju en klen tröst när de ger dig sämre avkastning.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hur vet du att din Etf kommer att ge mer om 10-15 år än mina gratis fonder? Är det någon som vet i framtiden? Det vad vi vet idag är historik och avgifterna vi betalar just nu. Finns ingen som kan se i framtiden eller hur? Om det är tröst eller något annat det jag vet idag att det är gratis och att avgifterna äter mycket av framtida avkastning. Det märker man mer när man kommer till tunga portföljen miljon belopp vi pratar om. Det vad jag har idag allt är i LF Global index 100%. Om något är mer avancerat betyder inte att det kommer ge mer i längden än något som är helt gratis eller hur? Man blir inte världsmästare mes gratis index men nöjd blir man långsiktigt. Lycka till. Mvh.jacke77

      Radera
  4. Tack för den intressanta infon Petrusko. Jag har själv denna i min portfölj och kände mig nöjd när utdelningen på 5 kr/andel trillade in på kontot. Det jag känner mig lite tveksam till - om jag nu inte missuppfattat, är ev en sänkning av utdelningen. Om jag förstått det hela korrekt så baseras utdelningen i procent på fondens andelsvärde ett visst datum. Om då andelsvärdet sjunker detta datum, blir då inte utdelningen lägre - eller kompenserar XACT genom att höja procentsatsen och på så vis se till att utdelningen blir lika hög eller högre än i år?
    Må så gott.
    Mvh Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Stefan,
      Tack för din kommentar. Du får nog läsa inlägget igen ty där förklarar jag hur utdelningen fungerar. Utdelningen baseras på de utdelningar fonden tar emot från sina innehav.

      Ha det gott

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för ditt svar Petrusko. Anledningen till att jag undrar är att den 2 Maj kunde man läsa följande på XACTs sida under kategorin Nyheter; "Utdelningsbeloppet i rubricerad börshandlad fond har fastställts till SEK 4,20 % av andelsvärdet (NAV) beräknat per stängning den 21/5 2018."
      Mvh, Stefan

      Radera
    3. Tjena Stefan,
      Ok, det är bara så dem kommunicerar och meddelar utdelningen. Lite knasigt kan tyckas men det är så de gör. Utdelningen baseras som jag sagt på de mottagna utdelningarna. Skit i deras knasiga sätt att kommunicera vid själva utdelningstillfället. =)

      Mvh petrusko

      Radera
    4. Toppen, då gör jag det :-) Just det har annars varit ett orosmoment för mig.
      Tack för klargörandet, mycket uppskattat.
      Ha det gott.
      Mvh, Stefan

      Radera
    5. Jag tror att det är ordet "fastställt" som ställer till det. Det låter då som om någon har "bestämt" nivån på utdelningen, men i själva verket är det inkomna utdelningar som portioneras vidare till oss ETF-ägare. En viss justering sker väl i form av avgiftsavräkning, men finns det ytterligare faktorer som påverkar utdelningen?

      Med vänlig hälsning
      Ekonomie De Sade

      Radera
  5. Vi får hoppas att det hållbara indexet kanske presterar lika i framtiden som det gamla indexet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Tack för din kommentar. Japp det håller vi tummarna för.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Trots bytt index är du köper av ETFn i det långa?

      Radera
  6. Är det någon idé att ha denna fonden om man samtidigt har aktier i över 70 olika bolag som ger utdelning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Både ja och nej. Om du direktäger 70 olika bolag och adderar denna men låter den väga ca 0,5 procent så ger den ju inte värst mycket. Om du däremot låter den väga riktigt tungt som tex 35 procent så minskar du bolagsrisken från de enskilda innehaven. Samt risken att du har fel i de casen.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Vad tänker du med fonder som följer index passivt vid kommande, om det blir ras? Tänker att de är de fonder/aktier som kommer dippa mest? Eller du tänker då att dessa och OMXSB utd exempel är bra för då får man allafall utdelning? :) Jag tänkte själv att kanske bara att gå ifrån fonder som följer index passivt och välja där fonden förvaltas aktivt för att få mindre , förhoppningsvis dipp i ett eventuellt ras? tacksam för lite tankar! Jag tycker dessa verkar bra men ändå tveksam av just anledningen ja sa:D

    Placerar du lite mindre nu när folk pratar om att det borde vara dax för en dipp på börsen eller du köper på som vanligt varje månad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag är förespråkar av både aktiva och passiva fonder men är inte det minsta rädd för det passiva kapitalets inverkan på börser osv. Att tro att aktiva fonder skall parera en ev nedgång bättre än passiva är att tro att de har en kristallkula och att de kommer sälja innan det går ned och köpa precis innan det går upp. INga fonder har den kristallkulan och de kan heller inte agera så med undantag om de är en hedgefond, de skulle få agera så enligt regelverket men de saknar fortsatt kristallkulan.

      En nedgång har vissa pratat om i många år och de som placerat med den tron har varit losers i flera år. Att tajma marknaden är inget jag ägnar mig åt och det är heller inget man kan behärska uthålligt varpå man inte bör ägna sig åt det.

      Jag är fullt investerad hela tiden. I ur och skur. Det ger en mycket god avkastning i det långa loppet. Att hoppa in och ur och försöka tajma är dömt att misslyckas och mängder med statistik från mäklare och fondbolag visar att det resulterar i sämre avkastning för de som ägnar sig åt det.

      Mvh petrusko

      Radera
  8. Hej. Ser att jag fått betala utländs källskatt på mina XACT högutdelare. Är det rimligt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Om du är skattskyldig i ett annat land än Sverige låter det rimligt. Annat än det så är det fel. Kontakta din mäklare och red ut det med dem. Det skall inte dras någon utländsk källskatt på utdelningen från Xact Högutdelande.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Hej tack för en bra blogg.
    Fondavgiften för xact h är 0,3%, men hur tas det ut om man trade, dvs köper och säljer den flera ggr under året? Hur tas då avgiften ut? Tackar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Fondavgiften tas ut löpande. Dagligen, det går inte undvika den genom att trejda. Den tas ut genom direkt i från NAV/Substansvärdet i fonden.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...