Nu avvaktar jag med Latour


Jag äger investmentbolaget Latour och tycker det är ett mäkta bra bolag. De är bevisat duktiga på det de gör, de noterade bolagen är generellt sett bra bolag och den onoterade delen presterar mycket bra. De gör löpande förvärv som ofta direkt går in och presterar enligt bolagets finansiella mål. Normalt sett brukar jag köpa mer Latour regelbundet men nu har jag tagit en paus pga värderingen.

Medan jag kan tänka mig att betala en liten premie för Latour pga dess skicklighet och potential så tycker jag att värderingen nu är lite för hög. Senast rapporterat substansvärde är 106 kronor men sedan dess har börsen backat och det ligger snarare på 102 kronor nu. Idag stängde Latour på 112,6 kronor vilket betyder en premievärdering om lite drygt 10 procent mot substansvärdet.
 Värderingen går lite upp och ned varpå jag förmodligen snart är i gång och köper igen. Ja, man behöver förmodligen inte vänta värst länge innan den där premien blivit lite mindre. Historiskt har det varit så i vart fall.

Det är ingen brådska för min del och jag kan gott vänta ut Latour och en rimlig värdering innan jag köper fler. Smärtgränsen går väl någonstans kring 5 procent premie medan jag helst håller den lägre. Ligger den på några enstaka procent endast så har jag inga betänkligheter utan att jag köper på för fulla muggar. Kring smärtgränsen så tar jag det lite lugnare och nu med 10 procent premie så har jag helt tagit paus.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

13 kommentarer:

  1. Trevligare att köpa Öresund just nu till ovanlig rabatt.

    SvaraRadera
  2. Jag kan tycka att det är lite lurigt att köpa investmentbolag enbart på premie/rabatt. Om investmentbolagets portfölj t.ex. innehåller ett antal bolag som i sig är väldigt övervärderade låter det riskfyllt att köpa dessa övervärderade bolag även om man får dem en aning billigare genom investmentbolaget. Hur ser du på det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Att endast titta på en enda faktor är sällan smart och ytterst få gör nog så. Substansvärdet är en enstaka värderingsmått och ihop med andra faktorer tar man investeringsbeslut. Framtida potential behöver man ha en tanke om.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Kalle56 kommenterade ny info för mig på min blogg, vore intressant att höra era kommentarer på detta:

    "Investmentbolag finns inte till för din bekvämlighets skull och vill dig väl på grund av sin himmelska godhet. Det är maktbolag som i första hand ser till sina huvudägares intressen. Ger du upp att det ska vara ditt intresse som ska stå i centrum, ska du ha en substansrabatt. En stor substansrabatt säger ingenting om att det är billigt. Du måste göra en värdering av dom underliggande bolagen och komma fram till en normaliserad vinst och tillväxt för vart och ett av dom. Sen komma fram till en lämplig multipel för varje bolag, för att slutligen addera ihop.sen kan du se om det finns en substansrabatt som är tillräckligt stor för ett köp. Denna substansrabatt är något som stört makteliten."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Investmentbolag har ofta stor makt i portföljbolagen och vissa av dem har starka ägare. Man kan vara mer eller mindre cynisk kring det. När det väl kommer till kritan så är det avkastning som avgör.

      Ja familjen Douglas har makt i investmentbolaget Latour och Wallenberg i Investor men de båda bolagen har givit sina aktieägare avsevärt bättre avkastning än index och de flesta andra bolag.

      Shut up and take my money brukar man ju säga i sådana lägen. :)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Grymt fint bolag! Personligen har jag flera ggr varit våghalsig i detta innehav.. Klev av nångång efter spliten med bra vinst. Klev på igen vid 94kr tror jag och igår klev jag av igen. Vill äga dem långsiktigt med har svårt att motivera hög premie och låg direktavkastning. Får jag chans att kliva på igen får jag hålla mig ifrån att sälja :) Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Olle,
      Tack för din kommentar. Då hoppas vi bägge på fina köplägen framöver.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Har Latour i min egna portfölj, men vill även köpa lite till barnportföljen, men håller med om att den är lite dyr nu så jag hoppas också på lite köplägen framöver. :) /C

    SvaraRadera
  6. Sorry att mitt inlägg är något off-topic. Men jag vill bara upplysa om att det på svtplay nu finns en dokumentär om Roger Akelius. Man får ta dokumentären för vad den är, men på det stora hela så tycker jag att den är nyanserad och välbalanserad och ger en intressant inblick i Roger Akelius liv och gärning. https://www.svtplay.se/video/20272718/en-vanlig-miljardar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tony,
      Tack för din kommentar och utmärkta tips. Jag har sett dokumentären och ja det är tråkigt att SVT vinklar den till att han är en kapitalistbov men utöver det är det ju nice att få veta mer om Roger och fastighetsbolaget Akelius.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej Petrusko, intressant tolkning. Jag ser det tvärtom. Tyckte SVT visade på honom som en arbetsnarkoman och "trots alla pengar" är han en ganska så vanlig människa som gått helt in för sin hobby. Dom visade kritiken han har fått utstå, en hel del oförtjänt kan jag tycka och hur han själv hanterar det, både förr och nu.

      Gillade dokumentären och att det inte var det vanliga "hen är rik = kapitalist som sugit från de fattiga" som är brukligt i liknande dokumentärer.

      Hälsningar
      /Andreas

      Radera
  7. Latour har för liten freefloat för att säljas. Det blir snabbt trångt när folk får för sig att köpa in sig igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Tripple,
      Tack för din kommentar. Ja likviditeten i Latouraktien gör sig påmind när många vill in eller ur samtidigt. Då blir det trångt i dörren och ger lite extra skjuts åt endera hållet.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...