Dagens aktieaffärer

Idag köpte jag mer i de bägge investmentbolagen Investor och Latour. Det blev en liten slurk som vanligt i den senare men i Investor gjorde jag ett lite större köp än vanligt. Jag fick loss en slant extra och det satt ju fint i portföljen.
Om investmentbolagen är det inte mycket att säga. Det må vara tråkigt, som att titta när färg torkar men det funkar. Investmentbolagen som grupp har presterat bra historiskt och dessa bägge har slagit index över en lång period.
Suveräna investeringar för gemene man. De bjuder på riskspridning som om de vore vanliga fonder men de presterar betydligt bättre avkastning än index över tiden. Jag gillar investmentbolag generellt och de här två är mina favoriter. Smarta och jättebra investeringar.

Läs mer om dem hos Avanza.

Investor (affiliatelänk).
Latour (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

7 kommentarer:

  1. Kan bara hålla med. I Investors fall köper man en krona för 75 öre. Håller man i och ser långsiktigt är det med stor sannolikhet en bra affär. Bolaget har varit på banan i över 100år. Har ett unikt kontaktnät i svenskt näringsliv. Klassiska företag i portföljen. Har själv adderat till mitt innehav.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Tack för din kommentar. Vi är smarta jag och du som köper Investor. Som du säger betalar man bara 75 öre för varje krona. Det är en bra deal.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Det där med att köpa en krona för 75 öre ger jag inte mycket för... Har inte t.ex. Latour, Melker och Lundbergs avkastat betydligt bättre än börsen historiskt?

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko - håller med om kärleken till investmentbolag.
    Men då dom presterat mycket bättre än index över tid - borde man inte slopa indexfonder helt och lägga pengarna hos Investor/Latour istället?
    Mvh Micke

    SvaraRadera
  4. Det är inte lätt, måste läsa på mer...

    SvaraRadera
  5. Det är absolut tråkigt med Investmentbolag, men tråkigt kan vara bra.
    Har du skrivit något inlägg kring varför du tycker just Investor och Latour är bra? Gärna med tankar och jämförelser kring alla svenska investmentbolag. Om du inte har det hade jag gärna hört dina tankar om alla investmentbolagen.
    /Pappa betalar?

    SvaraRadera
  6. Jag har investmentbolag som grund i min portfölj och vissa av dem, bland annat Investor, har faktiskt höjt utdelningen med fenomenala procent de senaste åren. Dock köper man väl inte ett investmentbolag för kontinuerligt stigande utdelningar antar jag.

    Kronan till Miljonen - för varje krona är början på en ny miljon

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...