Ny vecka mer nedgång?


Under en lång period gick börsen upp varje dag, kolla grafen ovan för den senaste månaden. Den har stadigt tickat på uppåt men så i fredags bröts det där och börsen slutade ned för dagen. Hur det skall fortsätta kan man bara sia om men snart öppnar börsen en ny dag och vecka och visar vägen. Jag föredrar sund utveckling på börsen framför extrema rörelser på kort sikt. Så som börsen gått upp senaste månaden är inte hållbart särskilt länge innan värderingar blir galet uppblåsta.

En helt annan grej; jag läste idag om att AstraZeneca fått break trough status hos FDA på ett cancerpreparat och det är ju lovande i dubbel bemärkelse. Dels så hintar det om att preparatet haft framgång och verkar fungera bra men statusen i sig innebär också snabbare hantering från myndigheter. Det är en angelägenhet att snabbt få ut preparatet på marknaden och det är ju en trevlig sits för AstraZeneca.

Som vanligt är jag fullt investerad och köper mer aktier för mina utdelningar och via insättningar. Jag gick ju och blev student igen nu i höst varpå jag inte längre lever på mina utdelningar. Jättekul att åter kunna köpa massvis med aktier men också kul att utvecklas och lära sig nytt.
Oavsett hur börsen går på en dag eller ett år så köper jag mer aktier och fonder ty på lång sikt går börsen upp och ger en god avkastning relativt bankkonto mm.

Snart är klockan nio och börsen öppnar igen efter helgen.

13 kommentarer:

  1. Vad är det som gör att du återigen kan köpa "massvis med aktier"? Studiebidrag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljonaren,
      Ja, precis.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Härligt att höra att du gått och blivit student igen :D
    Var du med på nollningen? ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEhe, jag har hållit mig ganska passiv kring studentlivet. Jag har ju massa barn, träning och arbete att ta hand om.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Det är nog rätt. Har själv sett mina bästa dagar på det område. Dock saknar man det livet lite... Hälsosamt var det i alla fall inte :)

      Radera
  3. vilken fond skulle du rekommendera för den långsiktiga?

    SvaraRadera
  4. Vilken fond skulle du rekommnderar för den långsiktiga spararen som ett komplement till klassiska utdelningsaktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Michel,
      Mina favoriter som jag själv sparar i är Avanza Zero som är jättesmart utan avgifter och Länsförsäkringar Global INdexnära. Länk till mitt inlägg om LF-fonden: http://petrusko.blogspot.se/2017/08/lansforsakringar-global-indexnara.html

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Vad är det du fått för dig att plugga Petrusko?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Niklas,
      Det väljer jag att hålla för mig själv.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Petrusko vad har du valt att pugga?
    Antar att du menar enskilda kurser och inte ett program?
    Studerar du för nöjes skull eller är det relaterat till framtiden?

    Bara lite nyfiken
    Mvh. Någon som läser sista året till civilekonom :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Katniss,
      Jag håller för mig själv vad jag studerar men det är något jag tycker är kul. En ny karriär är jag inte ute efter.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Katniss: Och stort lycka till med dina fortsatta studier. Du är nära slutet nu och därmed också början på något nytt.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...