Jag ökade i några portföljbolag

Som jag precis skrev om så sålde jag hela mitt innehav i SAS preferens. En del av pengarna har jag hunnit med att placera om och resterande slant kommer jag investera i början av nästa vecka.
Jag ökade enligt följande:

Det blev en hygglig slant i Investor som jag på senaste tiden fokuserat på att vikta upp i portföljen. Ett mycket bra innehav att ha som en sorts grundplåt i väskan.

En liten peng blev det i Handelsbanken som jag tycker är ganska attraktiv här kring 117 kronor. Lågt risktagande i verksamheten och starka finanser gör den till min favorit i sektorn.

Tidigare i år köpte jag stort i Skanska och dess vikt i portföljen var redan uppe på en nivå jag var hyggligt nöjd med och tänkte mig främst mindre köp framöver. Well.. idag drämde jag till med "ett sista" större köp.

Sist men inte minst, störst snarare: Jag slog till på en rejäl slurk Axfood. Verksamheten är underbar i mina ögon. Försiktig general som jag är så uppskattar jag verkligen Axfoods stadiga kassaflöde. Det blir ingen raket av den men den kommer fortsätta ticka på uppåt över tiden.

Det här sänker direktavkastningen rejält i min portfölj men det medför utdelningstillväxt och kurstillväxt. Över tid är jag övertygad om att de här innehaven presterar högre totalavkastning än vad preferensaktier gör. Framtiden får utvisa.

11 kommentarer:

  1. Snyggt! Jag tror det var ett bra drag! Jag droppade också SAS för ett tag sen och idag sålde jag av lite Oscar Pref på 283kr, den har ökadt kraftigt senaste veckan, har inte riktigt hittat anledningen till just det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      tack och dito med Oscar pref i ditt fall. Jag gick ur den tidigare i år och är även där nöjd med att ha gjort en investering till högre risk och nu avyttrat den med gott utfall.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vad tror du om Axfoods kommande satsning på nätapotek? Då utmanar de ju ICA-gruppen på ytterligare en marknad.. det är dock ganska höga trösklar in och finns ju starka aktörer redan. Men det är en stor marknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ducky,
      Från att ha varit negativ och oförstående kring ICAs apoteksatsning är jag sedan en tid mycket positiv till den. Jag ser synergier med mataffären och apoteket vägg i vägg. ICA likt Axfood har stort know how och rätt personer på plats för att skapa ett bra sortiment med EMV i apoteket.
      Det finns mycket positivt att lyfta fram.

      Axfoods satsning är mycket intressant i mina ögon. Vi får se vad den leder till i framtiden.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Låter ungefär som jag också gjorde. Sålde SAS, köpte Skanska, Astra Zeneca och Axfood för ca 60% av pengarna. Resten åkte iväg på diverse högriskprojekt hehe ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Snålgrisen,
      Hehe, snacka om liknande tänk hörru. BRa gjort =)

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hej - håller helt med dig om SAS, den är för högt värderad just nu och jag tror också att man kommer att lösa in preffarna. Däremot är jag inte så övertygad om att du kommer att nå bättre avkastning med dessa aktier (då tänker jag på aktier generellt och inte specifikt dina favoriter). SAS gav trots allt 9-10 %, lite beroende på när man köpte. Dels har faktiskt preferensaktier slagit vanliga aktier om man återinvesterat utdelningar sedan 2009 (se bl a analys av Magnus Dagel i DI). Sedan kan man ju lyssna på Simon Blecher som säger att man ska vara nöjd med utdelning + ett par procent de närmaste åren. Säg 4+2= 6 % är ju rätt lång från de 9-10 % + kursuppgång du fått från SAS..
    Mvh, Per

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Per,
      SAS har som sagt varit en mycket god placering för min del. Hur som ger den från dagsläget endast 1% totalavkastning fram till en förmodad inlösen till våren. Så vad jag än kastar in pengarna i är oddsen goda att det ger bättre avkastning. Det går hitta bankkonton som ger bättre ränta än SAS pref givet dessa förutsättningar.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej!
    Förträffligt bra inlägg.

    Tycker att ditt sälj var motiverat. Men hur tänker du när du får in en sådan pass stor slant i "krigskassan"?

    Sprider du det helst månad för månad eller försöker du komma upp i leveln fullinvesterad så fort som möjligt?

    Kommer snart ha samma bekymmer med Balder och ett projekt hos Tessin som löper ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Även om SAS pref utgjorde i kronor räknat mycket pengar så var det kring 7 procent av portföljen och det vill jag placera om snarast möjligt. Alltid fullinvesterad är min målsättning. Att jag väntar till nästa vecka med en del av beloppet är för att jag avser investera det i USA och då skiljer det lite med likviddagar. Jag sätter sprätt på de pengarna i början av veckan och är åter fullinvesterad.

      Mvh petrusko

      Radera
  6. Kul sammanträffande. Jag sålde av en gammal synd i portföljen i veckan, ett förhoppningsbolag på first north. Lyckades efter lång tid nu komma ut, dessutom +25%. Istället fyllde jag på investor, castellum, shb, skanska och axfood. Istället för magsår blir det nu fina utdelningar framöver :)

    Mvh
    Mattias

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...