Halvårsavstämning portföljen 2017


Halva 2017 har passerat och jag kan summera en riktigt bra första halva utav året. Min portfölj är nu värd 5,4 procent mer än vid årsskiftet och det är ju då exklusive utdelningar. Ungefär som OMXS30. Jag har sålt och minskat min belåning men jag har även gjort en engångsinsättning samt ett litet månadsspar som jämnar ut det.
Min portfölj består just nu av 43 procent fixed income som sänker potentiell kursutveckling i portföljen men har mycket stabil och pålitlig utdelning.

Till lägre risk har jag uppnått samma avkastning som OMXS30. Min portfölj har dock betydligt högre direktavkastning än indexet så om man skulle räkna med utdelning har jag presterat någon procentenhet bättre än index (SIX30RX).

I bilden ovan presenterar jag min portfölj per 2017-07-02. Där syns mina innehav samt vikten de utgör i portföljen.

Läs mer: Bli grymt rik på aktier. Läs mitt inlägg om en av mina svenska favoritböcker om börs och aktiespar.

11 kommentarer:

  1. Fin utveckling - grattis!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
  2. Hej! Vet någon hur man för skriver tickern för ex. Nilörn i google spreadsheets?

    SvaraRadera
    Svar
    1. =GOOGLEFINANCE("HM-B")

      Radera
    2. =SUBSTITUTE(LEFT(RIGHT(ImportData("http://finance.yahoo.com/d/quotes.csv?s=NIL-B.ST&f=l1"),10),6),".",".")

      fungerar inte

      Radera
    3. testa med att växla http till https och tvärtom när hämtningen ballar ur hos finance.yahoo

      Radera
    4. Nödlösning som jag kör med så länge iallafall.

      Radera
    5. Tack, det lyckades! Nästa fråga: Hur skriver man tickern för Fortnox?

      Radera
  3. Hej! En del av innehaven är på 0%, har det blivit något fel?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      Bra att du frågar. Jag har inställt så i Excel att det avrundar till hela procent. Därför blir innehav under 0,5% en nolla.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Förutom Castellum och Akelius preff som har fått växa sig lite väl stora så är det en välbalanserad portfölj. Det blir ingen katastrof om aktiekursen i något enstaka bolag dyker. Men som sagt händer det något med Castellum eller Akelius preff så kommer det att ha signifikant påverkan på portföljen.

    Trevlig Kväll

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Ja det kan ju svida hårt om det händer något kring just Akelius och Castellum. Jag vill ju inte tro att det gör det men jag har ju varit med förr. Jag har varit tungt viktad i Kungsleden, H&M och Ratos in i medioker eller riktigt dålig kursutveckling. Jag har inte satt tvärstopp för köp i de två giganterna i portföljen men jag tänker aktivt kring dess tunga vikt och söker i första hand köpa annat och få ned viktningen på sikt.

      Stort tack för din input, jag uppskattar den.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...