Därför är det okej att sälja Ericsson nu!

Ericsson är en riktig folkaktie då den har väldigt många ägare ute i landet. Hos Avanza är det strax under 40.000 pers som äger aktien. Några ligger på plus och vissa ligger back på sin investering.
Oavsett vad man betalat för sina aktier är det enda som betyder något framtida avkastning. Om man ligger råback eller är på plus är egalt, det enda förnuftiga att bry sig om är framtida avkastning på sitt kapital.

Kanske repar sig Ericsson och ger en god avkastning i framtiden, kanske inte. Att de har backat en hel del betyder inte ett skit! Det betyder inte att "ja men då går den nog upp snart igen, den har ju backat så mycket redan..."
Att det har backat mycket är inte en anledning för något att stiga. Ofta är det till och med så att det som går dåligt fortsätter att gå dåligt.

Att behålla Ericsson för att man ligger back och inte vill sälja med förlust, "göra en dålig affär" är riktigt knasigt, jag är ledsen att säga det men det är knäppt!

Man skall äga Ericsson för att man genuint tror att det är ett jättebra bolag som kommer prestera bättre än index framöver.

Om du inte tror att Ericsson är fantastiskt skall du inte äga dem. Du skall sälja och köpa något annat! Och kom ihåg att vad du betalat för dina aktier är betydelselöst i sammanhanget, oavsett vad du betalat är det ingen anledning att behålla aktien. Sälj och investera i annat!
Kanske investera i Investor istället? Där får du en liten exponering i Ericsson om du inte vill släppa taget helt.
Kanske investera i indexfonder istället? Där har du ingen bolagsrisk som den i Ericsson och går inte på en sådan mina. En utmärkt investering. Ditt kapital hoppar av den ena gungan och åker vidare på en annan.
Din färd går vidare i din nya investering. Om du tex skiftar över till en indexfond måste Ericsson uthålligt och med marginal prestera bättre än index för att det skulle varit bättre att behålla dem.

Det finns ingen prestige på börsen, det är bara sälja och gå vidare. Tänk nu inte "ja men jag har så lågt anskaffningsvärde så jag kan gott behålla dem, är ju fortfarande på plus". Framtida avkastning är det som gäller!

Japp, vid det här laget bör du ha fattat grejen. Jag kan raljera vidare på ämnet men har du inte fångat poängen nu gör du det inte heller efter ett gäng ytterligare stycken text.

Hur Ericsson kommer gå på börsen är det ingen som vet, det får framtiden utvisa.

9 kommentarer:

  1. Håller med! Har själv sålt skräpaktier på minus och flyttat över dem till bolag som gör vinst istället. En liten tillfällig förlust är bättre än en stor förlust i framtiden.

    SvaraRadera
  2. Så sant, jag ägde aktien under 2009 fram till igår....500 stycken, min vinst blev 2 000 kr exklusive utdelning. Usch vilket skitföretag.

    SvaraRadera
  3. Typiskt exempel på att "fånga den fallande kniven". Man vet aldrig riktigt när kniven landar.

    Sålde Ericsson i totalt fel läge men är ändå glad att jag gjorde mig av med bolaget då jag inte riktigt förstod framtidsutsikten eller varför jag investerade.

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Hej Petrusko!

    Du fångar en mycket bra poäng här tycker jag. Många har nog lite svårt att släppa taget om man väl har fastnat för ett bolag, men det är farligt att låta känslorna styra. Riktigt bra bolag ska prestera och inte komma med undanflykter, siffrorna ska tala för sig själv.

    Det är lätt i teorin men kanske svårare i praktiken....

    SvaraRadera
  5. @Petrusko

    Bra inlägg. Skriver lite om detta på bloggen z2036.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
  6. man har ju möjligheten att jobba med covered call också med underliggande innehav

    SvaraRadera
  7. Tack för en bra blogg petrusko! Du som kör mkt preffar för direktavkastningen så undrar jag om du kikat nånting på norska Ocean Yield? Dom funkar som en REIT fast inom shipping. Hyr ut fartyg inom många olika industrier på långa kontrakt (+15 år), och till många olika företag.
    Direktavkastning på över 9 % nu. Kvartalsvis utdelning och har höjt utdelningen senaste 15 gångerna. JAG förstår inte varför detta är "högrisk".
    Om du kan något om området/bolaget så hoppas jag på ett blogginlägg om detta :P

    Tack igen för en grym blogg om mycket olika aktieämnen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ludde,
      Shippingsektorn pendlar mellan goda tider och digerdöden, konkurser. På lång sikt är de som tjänat pengar i sektorn mycket lätträknade. Det är en riktigt skitsektor att vara i. God utdelning nu kommer i framtiden svänga till ingen utdelning alls och nyemission eller konkurs. Så har det pendlat länge i sektorn och det lär fortsätta.

      Att de har långa kontrakt är ingen tröst när de inte får betalt. Nästa gång det blir tuffa tider kommer kontrakt omförhandlas iförtid till klar försämring för bolaget och nästa steg efter det är inställda betalningar om det fortsätter gå uselt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej tack för ett välformulerat svar. Jag har oxå tänkt i dom banorna men att bolaget betalat ut senaste 4 åren och oxå höjt utdelningen när sektorn faktiskt haft torka har jag sett som en tröst.
      Som med allt; diversifiera. Tack för snabbt svar

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...