Valuta, dollarn och dess nedgång.


Hittills i år har dollarn backat nästan 10 procent och kostar i skrivande stund 8,22 kronor. Även om jag sedan tidigare minskat min dollarexponering rejält slår nedgången mot min utdelning i kronor räknat något mer än jag finner bekvämt.

Relativt nyligen tänkte jag i banor att jag åter skulle låta mig vikta upp dollarexponeringen betydligt men nu vacklar jag. Spontant är känslan att ligga kvar på för mig förhållandevis låg nivå om cirka 15 procent dollarnoterat i portföljen.

Jag lever ju delvis på mina utdelningar och därför ogillar jag starkt om de svajar med valutan hitan ditan.
Framtiden får utvisa hur dollarn utvecklar sig men när den åter är neråt 6 kronor kommer jag sannolikt tillåta mig en rejäl viktning som jag gjorde senast. Behöver inte bli samma succé men risken på nedsidan från de nivåerna är betydligt mindre än nu.

Läs mer: Nyligen köpte jag Amerikanska fastighetsbolaget EPR Properties.

Läs mer: Därför gillar jag Kanadensiska dollarn bättre på dessa nivåer.

7 kommentarer:

  1. SEK är ju en kronisk devalveringsvaluta, sedan tidernas begynnelse. Våra politiker lever på svag valuta och enkla "lösningar". Och skulle det bli oro i världen igen, så kommer dollarn återigen gå som ett spjut för övrigt.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Varför börja vackla nu? Dollarn är ju en hel krona billigare nu. Att köpa bra grejor i ur och skur, samt att hålla sig till sin plan. Låt bli tillfälliga impulser, tänk långsiktigt. Försök inte ens tajma varken börsen eller en enstaka valuta.
    Gammal skåpmat som tål att påminnas om!

    SvaraRadera
  3. Får man inte själva aktien till ett lagre pris när dollarn sjunker mot kronan?

    SvaraRadera
  4. Är i liknande sits och försöker hitta bra strategier för detta. Borde inte vara omöjligt, med tanke på att dollarn nästan alltid rör sig mellan 6-10 kronor sett över tid.
    Ha det gott!
    Dan

    SvaraRadera
  5. Kan man inte hedga sig mot dollar på något sätt? Genom etfer eller warranter? Vet dock inte hur mycket man behöver investera i warranter för att få en 1:1 ratio. Det låter svårt att räkna ut.

    SvaraRadera
  6. Läge att köpa usd nu då. Även om den förmodligen kommer krypa ner under 7kr.

    SvaraRadera
  7. Bra läge att handla från USA nu då?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...