H&Ms utdelningstillväxt har inte gjort någon glad de senaste 5 åren då den varit näst intill oförändrad.
SME.direkt har en prognos för utdelningen nästa vår om 9,94 kronor viket skulle mynna ut i 10 kronor utdelning om de träffar rätt. För er som undrar så är SME.direkt en tjänst som sammanställer prognoser från banker, analytiker osv. I H&Ms fall är det från cirka 30 st olika banker osv man fått fram en snittprognos om 9,94 kronor utdelning.
Om utdelningen blir 10 kronor ger det en utdelningstillväxt om cirka 2,5%. Inget att hoppa högt över. Prognosen för utdelningen nu i vår var något liknande och där hade man ju fel för den blev oförändrad på 9,75 kronor. Ett scenario som är klart tänkbart även nästa år.
Vinstprognosen visar inte på någon vinsttillväxt utan faktiskt är förväntningarna en vinst per aktie som är något lägre jämfört med året innan. En faktor som talar för en oförändrad utdelning.
Disclaimer: Jag äger Hennes & Mauritz.
Jag har investerat och skrivit om börsen i över 25 år. Fokus på placeringar som lämnar utdelning regelbundet. Jag kallar mig för utdelningsinvesterare.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Aktiespararna Direktavkastning sedan start
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Jag har fortfarande en liten slant i fonden Aktiespararna Direktavkastning och den har...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det här är en globalfond med inriktning på stadiga bolag som genererar bra kassaflöden...
-
Nu är det 1 år sedan sist jag publicerade ett sådant här inlägg med fördelning av innehaven i min portfölj. Det har blivit några ändringar...
-
Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Idag reflekterade jag över ett svar jag gav på twitter häromdagen angående tänkbar utd...
Förstår inte dom som sitter kvar trodde ni bloggare ville ha utdelningshöjare.
SvaraRaderaBörjar fundera på att försöka hitta andra alternativ än H&M. Ser ju inte vidare positivt ut. Å andra sidan kan de kränga kläder även i lågkonjuktur...
SvaraRaderaHar varit i stora köpcenter i två europeiska länder de senaste veckorna och trots mycket folk i farten gapade H&M butikerna nästan tomma... Två datapunkter betyder förstås inget, men förstärkte onekligen det allmänna intrycket att H&M går dåligt och börjar vara ute.
SvaraRaderaJag var i Kapstaden samma vecka som HM öppnade sin första butik där, i waterfront vilket är toppläge. Det var extremt många som gick med HM påse och HM var en riktig snackis där. Personal i andra klädbutiker sken upp och sa stolt att nu har vi minsann också HM när jag talade om att jag var från Sverige.
SvaraRaderaTror på aktien på lång sikt, utdelningen är ju inte så rolig dock.
Hej alla HM-ägare. Jag kan bistå med butiksobservationer från USA. Jag har i dagarna besökt två butiker i New York och en i Boston. Alla var KNÖFULLA med folk och här verkade HM superinne. Långa köer, snygga butiker och trevlig personal. Fick en mycket positiv bild här! Några fler observationer från andra delar av världen?
SvaraRaderaSen håller jag givetvis med om att utdelningstillväxten måste sätta fart. Jag hoppas på att HM:s expansion i utvecklingsländer på sikt ska sätta fart på utdelningarna.
Hej John med flera,
SvaraRaderajättekul att läsa om era observationer i H&Ms butiker landet och världen över.
Mvh petrusko
Jag var i Köpenhamn nyligen - bra snurr i HM-affärerna, inte minst bland damkläderna.
SvaraRaderaFattas bara att någon börjar göra det här lite mer systematiskt. Man skulle kunna tänka sig att HM-bevakande ekonomibloggare med väldigt mycket fritid tar ett antal HM-affärer under något slags mer regelbunden bevakning, räknar kunder som passerar ut genom dörren med HM-påsar. Sedan gör man jämförande mätningar över och skapar ett index som så att säga ligger före i tid jämfört med företagets försäljningsstatistik.
Över huvud taget undrar jag över alternativa måttstockar för företags verksamhet, måttstockar som inte är beroende av de siffror som företagen i fråga släpper i från sig: borde det inte finnas fler sådana än vad det gör?