Sektorer i portföljen och riskspridning.

Så här ser fördelningen ut över de olika sektorerna i min portfölj. Det är ju ingen fantastisk diversifiering och riskspridning men heller inget jag är direkt obekväm med, jag har det dock i bakhuvudet när jag funderar kring portföljen och placeringar.

På sistone har jag tittat på W.P. Carey och klurat på att ta in den som nytt innehav i portföljen och igår kväll spanade jag på det igen. Jag tittade också på ett annat bolag och jämförde de två, W.P. Carey har högre direktavkastning och högre historisk tillväxt. När jag zoomade ut lite och tittade på de två i ett portföljperspektiv lutade jag snabbt över till det andra bolaget då det passar bättre i min portfölj och skulle tillföra bättre riskspridning.

Bolaget jag pratar om är Consolidated Edison, ett bolag jag tittat på i flera år utan att slå till. Kortfattat är de ett energibolag som äger distribution av bla el och gas samt tillverkar Elektricitet mm. De har höjt utdelningen varje år i över 30 år, ingen fantastisk utdelningstillväxt men ändå pålitlig och stabil. Efterfrågan på energi är konjunkturokänslig och ökar stadigt år efter år, en fin defensiv verksamhet helt enkelt. På kurser kring $60 är direktavkastningen 4,3% vilket är bra för en dividend aristocrat! Utdelningsandelen är strax under 70% och det är lågt för att vara den här typen av bolag. Tack vare mycket stabila och pålitliga intäkter brukar liknande bolag betala ut betydligt mer än så här. Låg utdelningsandel är en styrka, en styrka att höja utdelningen även under tuffare perioder.

Kursutvecklingen har inte varit så stark på 3/5/10 år och jag förväntar mig ingen förändring på den fronten, det här är ett bolag man köper för sin pålitliga utdelningstillväxt och defensiva karaktär.

Jag har inte bestämt mig för att köpa men det är en placering som tilltalar mig och min portfölj.

För övrigt när det gäller fördelningen i portföljen skall jag öka i JNJ på sikt och ta hälsovårdsektorn till åtminstone 3-4%. Jag vill gärna äga ett knippe Atlas Copco och via dem få in några procent industri i väskan också, via Industrivärden har jag dock redan exponering i den sektorn.

Missat mitt inlägg från häromdagen om bolagsfördelning i min portfölj? Länk till det här: http://petrusko.blogspot.se/2015/07/fordelning-portfoljen.html

6 kommentarer:

  1. Vilken riktkurs har du på C.Edison?

    SvaraRadera
  2. Hej Linus,
    Jag har ingen riktkurs på ED, oftast har jag inte det då det är ett högst kortsiktigt tänk. Ibland kan jag göra det för skoj skull men inget jag lägger någon vikt vid.

    ED kommer fortsätta höja utdelningen år ut och in, det betyder något och på sikt följer aktiekursen efter.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  3. Hej Petrusko! Vill först tacka dig för din mycket inspirerande blogg! Jag undrar om du kan tipsa om några bra utdelningsaktier i Danmark eller Norge?

    Med vänlig hälsning, seth

    SvaraRadera
  4. Hej Seth,
    Jag har inte spanat så mycket i Danmark och Norge men jag vet en som passar in på det du efterfrågar och det är Statoil. De har som policy att utdelningen stadigt skall öka med tiden och har stort fokus på det. Den kan man kalla utdelningsaktie och direktavkastningen är god också.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
  5. Petrusko varför sålde du då atlas:)))

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym,
    det svänger fort =)
    Jag har skrivit ett inlägg med info om varför jag sålde Atlas. Det är ett jättefint bolag jag verkligen vill äga och kommer göra det så småningom igen.

    http://petrusko.blogspot.se/2015/05/lage-att-vara-forsiktig-pa-borsen.html

    Mvh petrusko

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...