Berkshire Hathaway årsstämma - 7 timmar med Warren Buffett


I lördags var det dags för årsstämma i Berkshire Hathaway, Warren Buffetts bolag. Det har blivit rena folkfesten då tiotusentals människor från vida världen åker dit för att lyssna till radarparet Warren Buffett och Charlie Munger. Hela grejen kretsar egentligen kring frågestunden där de två herrarna under flera timmar svarar på frågor från publiken, journalister och mailfrågor.

Det här sänds live av Yahoo Finance som nu lagt upp sändningen på Youtube. Jag såg nästan hela härligheten och tyckte att det var ett sant nöje att få höra Buffett och Munger svara på diverse frågor och prata om relevanta ämnen. 7 timmar är lång tid och jag har full förståelse för att man inte pallar med att se så länge. Är du intresserad av Buffett eller investeringar kan det ändå vara värt att se en del. Börja titta och se så länge du pallar. Man kan ju alltid dela upp tittandet i sekvenser som passar en själv. Om man tycker det är attans bra kanske det slutar med att man ser alltihop.

Jag är imponerad av Buffett och Mungers prestanda samt deras resonemang kring investeringar och att äga bolag. När jag tittade på sändningen kom jag att tänka på Investor som jag tycker har vissa likheter med Berkshire Hathway men ändå är väldigt olikt. Investor har ingen Buffett men de har en sund inställning till att äga bolag och investera för det långa loppet. De äger en rad noterade börsbolag och de har en rejäl portfölj med onoterade bolag. Allt från små pluttbolag till stora bjässar som Mölnlycke ryms i den onoterade delen.

Jag gillar upplägget i Berkshire Hathaway med innehav i stora börsbolag samt ett stort knippe onoterade verksamheter. De har en lång historik samt en sund strategi och det här kan jag säga även om Investor.

Både Berkshire och Investor kan vara goda alternativ till indexinvestering och de bjuder på kött och blod, de är liksom en mer meningsfull investering än index. Jag är stolt delägare i Investor medan jag inte har något ägande i Berkshire Hathaway. Inte för att jag ogillar det senare men det passar dels inte min strategi med fokus på utdelningar och dessutom tycker jag bättre om både Investor och Latour.

1 kommentar:

OMX Stockholm Banks

  De svenska storbankerna har gått bra det senaste året i spåren av ett normaliserat ränteläge. Hittills i år har de presterat en god totala...