Jag köpte Hemfosa


Jag har inte ägt Hemfosa sedan innan de delade verksamheten i två börsnoterade bolag: Hemfosa och Nyfosa. Jag hade en väldigt fin vinst i min investering och kände mig lite osäker på delningen varpå jag valde att sälja och avvakta. Nu är delningen avklarad och Hemfosa har presenterat nya finansiella mål och en ny affärsplan. Det är just samhällsfastigheterna som attraherat mig i Hemfosa och det är bara den delen jag följer efter delningen. Nyfosa blir förmodligen bra det också men det är inte den typen av bolag jag vill äga.

Hemfosas inriktning på samhällsfastigheter attraherar mig och strategin att förvalta fastigheter och fokus på förvaltningsresultat är min grej. Vissa bolag har stort fokus på transaktioner och intjäning på att sälja fastigheter. Det är inte något som tilltalar mig utan jag vill ha de här bolagen som fokuserar på att tjäna pengar genom att hyra ut de fina fastigheterna de äger.

Den nya affärsplanen som bolaget presenterat gillar jag och VD Caroline Arehult har uttryckt sig mycket tydligt och kraftfullt att de skall prestera 10 procent årlig tillväxt av utdelningsbart resultat i snitt under kommande 5 år. Jag tar henne på orden och förväntar mig att utdelningen höjs med 10 procent per år.

Utdelningen betalas kvartalsvis om 0,6 kronor och summerar till 2,4 kronor per år. Jag pyntade idag 76 kronor för Hemfosa och det ger en direktavkastning om 3,15 procent. Nu på onsdag är det X-datum för en utdelning om 0,6 kronor vilket betyder att imorgon är sista dagen för handel inklusive rätt till den utdelningen. Nästa utdelning är i juli.
Det är ingen värst hög direktavkastning men givet att utdelningen höjs enligt mina förväntningar tycker jag att det är attraktivt.

Att jag slog till på just 76 kronor är för att det är en kurs jag sedan tidigare satt upp som en rimlig nivå där jag kan tänka mig att ta en första stek igen. Det är ungefär i linje med substansvärdet som de rapporterade per årsskiftet. Imorgon rapporterar de för det första kvartalet och presenterar aktuellt substansvärde.

Länk till Hemfosa hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

10 kommentarer:

  1. Jag har ägt Hemfösa sedan börsintroduktionen i mars 2014 för 93 kr. Sedan dess så har det varit aktiesplit 1:2, emision för 69 kr, utdelning av Nyfösa och generösa utdelningar. Förra året var utdelningen 4,40 kr. Det är ett finfint bolag som skapar värde för aktieägarna. Att Hemfösa delar ut "bara" 2,40 i år beror nog på att företaget växer och behöver pengar till fastighetsköp. Året man man gjorde emissionen fick styrelsen en del kritik på stämman att man har utdelning och emission samtidigt, det hade varit bättre att skippa utdelningen och ha en mycket mindre emission istället (mindre utspädning), menade kritikerna. Man kanske tog till sig av kritiken.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Krusse,
      Gött där med stadiga långsiktiga ägare som dig. Det är en fin resa du gjort hittills med bolaget och jag tror den blir mycket angenäm även fortsättningsvis.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Vad tror du Tre Kronor Property Investment AB som ett alternativ till Hemfosa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robban,
      Nej det tror jag är en dålig ide. Tre Kronor Property har ett riktigt dåligt fastighetsbestånd och jag tycker att det är ett uselt bolag. De äger handelsfastigheter på sämsta tänkbara lägen som Laxå och Vänersborg.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Härligt att du är inne igen. Ett av mina tre största innehav. Tror starkt på verksamheten, många strukturella/demografiska trender som talar för bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jesper,
      Nice där med stor stek i bolaget. Ja, samma här jag tilltalas av de där faktorerna som gynnar bolaget och att den typ av fastigheter de äger är att betrakta av lägre risk jämfört med en del andra typer.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Tjena Petrusko,

    Hur ser du på de problem som Hemfosa har i Norge där en större hyresgäst har finansiella svårigheter? Hur skulle en konkurs eller motsvarande påverka Hemfosa tror du?

    Allt gott,

    Tobias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tobias,
      Tack för din kommentar. Jag har funderat lite kring den där hyresgästen och landat i att det förmodligen inte blir några stora problem vid en ev händelse. Verksamheten som bedrivs är efterfrågad och kommer sannolikt drivas vidare på ett eller annat sätt.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Konstaterar att Hemfosa handlas för nästan 10 kr mer 10 dagar senare. Du verkar har näsa för det där med timing av köp. Du köpte också Klövern preff runt 270 kr, precis innan den började sin stadiga klättring uppåt. Fast Du brukar skriva på bloggen att det är omöjligt med timing på börsen så visar Ditt handlande på motsatsen :-)

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krusse,
      Tack för din kommentar och kul att du har koll på det där. Ja, jag har haft en hel del flyt med väldigt bra tajming i ett gäng case.

      Mvh petrusko

      Radera

Sålt Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility

  Jag har haft en liten slant i fonden Handelsbanken Global High Dividend Low Volatility B . Det är snart ett år sedan jag tog in fonden och...