Garant satsar på färdiga måltidslösningar


Garant är Axfoodkoncernens egna varumärke av det finaste slaget. Inte fokus billigt billigt utan fokus attans bra till rimligt pris. Man tummar inte på kvalitet för att nå lägsta möjliga pris utan det är fina förpackningar, bra ingredienser, god smak osv.
I fredags skickade Axfood ut ett pressmeddelande om att Garant nu satsar på färdiga måltidslösningar. Jag tyckte att det var extra kul att läsa om just det för det är något jag funderat på. Jag har noterat i butiker och bland mina medmänniskor att det ligger stora pengar i det här med färdiga måltider i butik. Samtidigt som jag noterat att Axfood inte har något sortiment av egna varumärken att tala om. Men nu blir det alltså ändring på det. Klart att de skall ta en del av den kakan. Att erbjuda bra produkter till rimligt pris och tjäna mer pengar på att sälja det istället för Findus, Dafgårds osv.

Axfood är väldigt långt framme på det här med egna varumärken och den försäljningen utgör en stor del av deras totala omsättning. Som aktieägare är jag mycket nöjd med deras angrepp och strategi för det här. Axfood har verkligen gjort ett bra jobb på egna varumärken och det betalar sig väl genom högre intjäning. Som kund har jag fått ett stort förtroende för Garant som generellt sett håller en hög kvalitet. De har byggt upp ett gott renommé för Garant och man kan som kund tryggt välja det och veta att man får en vara som möter förväntningarna.

Så här skriver Axfood om satsningen på färdiga måltidslösningar:

 Det rör sig om ugnsrätter, grytor, sides och pizzor, som kommer att finnas i kyldiskarna och online i Axfoods olika butikskedjor som Willys, Hemköp, Tempo och Mat.se.

–  Vi har utvecklat måltidslösningarna och tagit fasta på det vi förknippar med bra och hållbar mat, exempelvis många vegetariska rätter och att köttet är svenskt. ”Middagstricket” är vårt sätt att inspirera till hur man snabbt kan fixa lunchen, middagen, mellisen eller fredagsmyset genom att kombinera produkter ur Garants breda sortiment, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för Egna märkesvaror på Dagab som är Axfoods inköps- och logistikbolag.

Måltidslösningar är ett starkt prioriterat område för Axfood och bolagets kedjor. Allt i syfte att underlätta för konsumenterna att få mat som smakar hemlagat på bordet snabbare och bekvämare. Eller mer tid att äta, mindre tid att laga som allt fler efterfrågar.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med dig i din entusiasm för Axfood. Jag handlar själv delvis på Hemköp och de har lyckats väl med sitt butikskoncept. Bra produkter i trevlig omgivning till mkt bättre pris än Ica.
    Mvh investera-pengar.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Ja Hemköp är den butik i min närhet som jag tycker är trevligast och bäst om man bortser från prisbilden. Jag handlar i kronor mätt mest på Willys för de är billigast men det blir en hel del även på Hemköp.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. De lyckas och har lyckats otroligt bra med deras egna varumärke Garant. Jag handlar nästan enbart på Willys och mer än hälften av min varukorg är Garant produkter. Kommer definitivt prova deras färdigmat också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hello,
      Ja det blir mer och mer Garant här också då jag stadigt testar nya produkter och upptäcker att de är riktigt bra. Vissa saker sitter dock djupt rotat och jag testar inte ens ett alternativ till Heinz ketchup. Jag skulle heller inte använda något annat än Colgate tandkräm (Pepsodent har jag förtroende för också förvisso).

      Mvh petrusko

      Radera

Jag har tagit hem en fin vinst i Corem pref

  I höstas tog jag in en stek Corem Property Group preferens när mycket pekade på ett förändrat ränteläge och därmed andra förutsättningar f...