Bra från Latours portföljbolag


Investmentbolaget Latour har redan rapporterat för det fjärde kvartalet och helår 2018. Den helägda industrirörelsen presterar riktigt bra och de innehav i börsportföljen som redan rapporterat innan dem presterade generellt sett bra de också.

I dagarna har ytterligare några av Latours innehav rapporterat och nu är rapportsäsongen i princip över för denna gången. Igår rapporterade bolagets näst största innehav Tomra och det snurrar på bra där också. Den ordinarie utdelningen höjdes och de pyntar även en bonusutdelning. Förra året var utdelningen 2,35 norska kronor medan den i år blir 2,5 + 2 norska kronor.

Idag var det Alimak Groups tur att rapportera och de pratar om en okej marknad och uppvisar ett gott resultat med en fin organisk tillväxt. Utdelningen föreslås höjas från 2,3 kronor till 2,75 kronor. Det innebär en utdelningstillväxt om 19,5 procent.

Generellt sett är Latours innehav bra utdelningshöjare. Det är naturligtvis inte en slump utan kommer sig av väl valda bolag de investerar i samt bra styrning av dem. De höjda utdelningarna från portföljbolagen kommer slutligen Latours ägare tillgodo i reda cash. Latours utdelning baseras nämligen på att man distribuerar vidare mottagna utdelningar från portföljbolag samt att man delar ut 40-60 procent av resultatet efter skatt i den helägda industrirörelsen.

De här goa utdelningarna som Latour tar emot under året är alltså grunden för den utdelning som de själva betalar till sina ägare nästa vår. Man samlar på sig utdelningar innevarande år och skickar vidare dem året efter.
Bilden här är en utdelningsgraf sedan mitten av 80-talet och för en utdelningsinvesterare som mig är det en ytterst vacker syn. Totalavkastningen är än mer imponerande och faktum är att den är den bästa utav alla bolag på hela Stockholmsbörsen. Med otroligt mäktiga 125.000 procent avkastning slår Latour alla andra bolag och ja du läste rätt, etthundra tjugofem tusen procent.

Att Latour avkastat astronomiskt bra historiskt betyder inte att de kommer prestera lika bra de kommande 35 åren. Vad man däremot kan dra för slutsats är att de verkar duktiga på det de gör. De är duktiga på att styra bolag, att investera i rätt bolag och att göra bra förvärv i den helägda industrirörelsen. Historiken hintar absolut om det och läser man mer om Latour förstärks det intrycket.

Jag äger Latour och tycker deras börsportfölj består av väldigt attraktiva bolag. Det är riktigt starka bolag i bra branscher och jag är glad att känna mig delaktig och ägare till dem via Latour. Den helägda industrirörelsen är ett imponerande kluster av många olika företag. Den presterar god lönsamhet och tillväxt. Man gör löpande förvärv i den här delen och generellt sett imponerar dessa lika mycket. De gör bra förvärv som ofta går rakt in och presterar bra med goda bidrag till resultat.

Latour handlas just nu med en premie mot substansvärdet om cirka 8 procent och medan de är värda en premie för sin utmärkta prestanda och bevisade skicklighet så tycker jag att den nu är lite högre än jag vill betala. Normalt sett vill jag inte köpa något till premie men just Latour kan jag tänka mig att betala premie för och smärtgränsen går nog kring 5 procent. Den här värderingen går lite upp och ned över tiden. Ibland handlas bolaget till en rabatt mot substansvärdet och visst är det långt mer attraktivt än en premie. Med regelbundna köp över tid kan man dock jämna ut det där.

Länk till Latour hor Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. kan nån förklara hur nordea kan slå avanza med hästlängder? kolla courtage skillnaderna på aktier i europa och england!! avanza 4 euro mot nordea 1 euro!! dessutom har nordea schweiz och england och spanien för 1 euro! där ska avanza ha 21 euro!! Dessuutom får jag tillbaka källskatten på utländska utdelningar i nordea samma månad hos avanza får jag vänta 2 år!! Ge mig ett 1 skäl till att inte byta till nordea. https://www.nordea.se/Images/39-13366/Prislista-vardepappershandel-2017-10-23.pdf

    SvaraRadera
  2. Vem har sagt att du inte ska byta till Nordea? Typ alla har redan gjort det för sina utländska innehav iaf. Dock så är Nordeas hemsida ganska spartansk, så behåll din Avanza-inloggning och kolla info där.

    SvaraRadera
  3. Hallå! Vad tror du om vd bytet i september? Nått du är orolig för? Hälsningar Emil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Emil,
      VD-bytet är jag inte alls orolig över. De aviserade det för längesedan och när det väl sker tror jag det är kring 2 år sedan de meddelade att VD skulle sluta samt att VD för Fagerhult kommer ta över. De har mycket god kännedom om den nye VDs som alltså kommer ifrån sfären och likadant på det omsatta hållet vet han ju vad han ger sig in på som VD för Latour.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Hallå Petrusko,
    Vad tror du om Akelius och Klövern Pref. Jag tycker det känns som båda snart nått taket kursmässigt för den här gången. Dessutom om jag förstått det rätt sänks inlösenkursen på Akelius till 345 kr ganska snart.

    SvaraRadera
  5. är det samma skit fortfarande?
    https://www.affarsvarlden.se/bors-ekonominyheter/kund-larmar-om-nordea-investor-skrammande-6841845

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte haft några speciella problem med Nordea. Sidan är väldigt basic, men du får vad du betalar för. Inget hindrar dig från att köpa och sälja på Nordea och sen kolla statistik och liknande på andra hemsidor. Det enda jag inte gillar är att kontohistoriken skulle kunna vara mer detaljerad, "totala utdelningar" och liknande.

      Radera
  6. Man betalar stor premie för att köpa Latour. Därför jag inte gjort det. Tankar om det?

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...