Lockande hög direktavkastning


Ni vet hur vissa saker kan se så där himla fina ut men visa sig vara det motsatta. De där godisarna som är så färgglada och lockande men egentligen smakar tvål och blä. Precis som med aktier som har en väldigt hög direktavkastning som lockar men egentligen är de också blä.

Ibland kallas detta utdelningsfällan när en aktie har en tillsynes attraktiv direktavkastning men sedan visar det sig att de behöver sänka eller dra in den helt. Det kan vara bolag som tidigare mått och presterat bra men nu fått det betydligt tuffare. Aktiekursen har redan backat en hel del i spåren av det och det får direktavkastningen att skjuta i höjden baserat på den senaste utdelningen. Det blir kanske den kommande eller året efter det som bolaget till slut inte längre kan upprätthålla den där utdelningen längre. Aktiekursen i sådana bolag fortsätter ofta att gå dåligt.

Då har man köpt en aktie som går uselt i hopp om en saftig utdelning som helt eller delvis uteblir. Vissa bolag kan lyckas upprätthålla utdelningen länge men så länge bolaget presterar uselt kommer aktien också vara just det; usel. Det är en klen tröst att man får den där utdelningen när aktien samtidigt gått så attans dåligt att det blir bara större och större förlust totalt sett. Ratos är ett bra exempel på detta. Ratos har som bolag presterat riktigt dåligt i många år och aktiekursen har på lång sikt backat stadigt. Från cirka 135 spänn för ett antal år sedan till nuvarande kurs strax över 20 spänn. Direktavkastningen har hela tiden varit hög även om utdelningen sänkts i omgångar. Aktiekursen har ju backat stadigt så direktavkastningen har fortsatt sett hög ut även när de sänkt sin utdelning. Här har man som aktieägare i många år fått en "fet utdelning" men aktiekursen har backat så attans mycket att det ändå blivit en svår förlustaffär. Om man dessutom tittar på relativavkastning och väger in den avkastning man gått miste om i ett bra bolag eller en indexinvestering ja då blir Ratos ännu sämre.

Ratos är endast ett exempel på en sådan här utdelningsfälla, en lockande hög direktavkastning. En karamell som smakar blä.

Ett bolag måste må bra och prestera sunda vinster för att kunna behålla och höja sin utdelning över tiden. Titta noga på ett bolag hur de presterar och gör antaganden om framtiden innan du investerar.

Något som jag sett under mina många år på börsen är att man ofta kan få en väldigt god totalavkastning genom att investera i bolag med stadig utdelningstillväxt. Istället för att titta efter riktigt hög direktavkastning så tittar man efter stadigt stigande utdelning. Stadigt stigande utdelning betyder i de flesta fall stigande vinster, att det går bra. Här kan man hitta bolag som presterar riktigt bra och utöver en stigande utdelning blir det ofta också en stigande aktiekurs vilket tillsammans ger en god totalavkastning. Två av våra stora investmentbolag på börsen kvalar in som sådana här aktier och det är Investor och Latour. De har bägge två en lång historik av stigande utdelning och de har stadigt presterat bra vilket lett till en totalavkastning som vida överstiger index.

Läs mer: Ett inlägg jag skrivit med info om Investor.

Läs mer: Småbolagskänsla med Latour.

12 kommentarer:

  1. Kloka tankar! Du har verkligen fått mig att få upp ögonen för Latour & Investor, efter kommer Castellum och Axfood. Sen kommer Bank, Bygg och lite telecom. När jag började följa din blogg vände portföljen snabbt. Tackar för det! Nu till min fråga, hur ser du på HM nu för tiden? Kursen har en tid verkat fått mer fäste kring 160kr. Det är ju i grunden ett fint bolag. Vad tycker/tror du om framtiden där?

    // Oskar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Oskar,
      Tack för din kommentar. Kul att jag inspirerat till bättre investeringar för dig. Beträffande H&M så tror jag på dem på lång sikt. De har ett starkt varumärke, de gör sin grej bra med fina kläder till rimligt pris osv, en stark marknadsposition. Problemen de kämpat med ett tag är inte utredda ännu och är det heller ej imorgon utan det kommer ta ett tag innan verksamheten presterar så bra som man kan hoppas/önska. De kommer behöva göra mer nedskärningar i verksamhet såsom stänga butiker, lägga ned varumärken osv. Det kommer dröja innan de är riktigt bra igen och från vilken nivå blir det? När de väl presterar bra igen kanske det är med betydligt färre butiker och man skall inte ta för givet att aktien skall upp till forna nivåer.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Ratos var min förstfödda höll jag på att skriva. Min förstköpta aktie, efter att ha läst Schildfats bok. Kanske därför jag är en sådan indexkramare idag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Aj aj, jag minns det där i hans bok. Han lyfte Ratos högt och så här i efterhand blev det ju ganska olyckligt.

      Jag har stor tro på Investor och Latour idag men samtidigt har jag erfarenhet av Ratos samt ödmjukhet inför att de här två någon gång i framtiden kan förändras till det sämre, göra misstag osv. Jag tror naturligtvis inte att dessa två någonsin blir lika ruttna som Ratos men det kan vara bra att förbereda sig på det med riskspridning och inte låta enskilda innehav väga allt för tungt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Lyssnade på boken ifråga tidigare i veckan , hyllningen till Ratos blev nästan komisk.

      Radera
  3. Skyldig till att ha gått i utdelningsfällan. Tänkte att en hög DA gör att jag kan sitta och vänta på att det vänder, medan utdelningen bara tickar in. Tyvärr blir det oftast som Du skriver att kursen fortsätter ner & det mer än vad man får i utdelning.

    Ha en bra dag

    //Krusse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Krusse,
      Tack för din kommentar. Ja det är nog lätt att hamna där i den där fällan. Den är inte alltid så lätt att förutse heller. Man kan vidta åtgärder för att minska risken men helt säker kan man ju aldrig vara. En sak skulle tex vara att utöver sin vanliga analys/krav lägga till att utdelningsandelen skall vara låg, tex max 50 procent.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Off topic, men har du kommit fram till något mer om SBB:s prefferbjudande? Jag har inte sett någonting om att SBB räknar med att höja utdelningen till 40 öre på sin stamaktie nästa år. Jämförelsevis har de ett löpande förvaltningsresultat före skatt på 51 öre senaste 12 månaderna, så 40 öre vore närmaste sensationellt högt.

    Och om utdelningen på stamaktien inte höjs till 40 öre - finns det öht något som talar för att utdelningen på d-aktien skulle bli 2 kr ändå? Vad jag läst så blir den automatiskt 5 ggr utdelningen på stamaktien, dock max 2 kr plus ev tidigare inställd utdelning.

    Det finns inte heller något som talar för att en utdelning under 2 kr på d-aktien kommer att ses som en kredithändelse av samma dignitet som inställd preff-utdelning. Det känns onekligen som en uppenbar risk att en accept av erbjudandet kommer att leda till lägre utdelning närmaste åren, och utan kompensation för innehållen utdelning.

    En annan sak som är intressant är att enligt prospektet får man intrycket att byteserbjudandet kommer att kvarstå, så länge ingen inställd utdelning finns. I så fall kan man lugnt avvakta till d-aktiens utdelning stabiliserats på 2 kr och konvertera först då. Mycket märkligt erbjudande om det stämmer. Varför ska då någon acceptera nu?

    Vad jag förstår har SBB en kapitalmarknadsdag inplanerad i nästa vecka. Kanske kommer det att komma fram mer då. Men som det ser ut just nu tänker jag inte acceptera. Men jag är som sagt intresserad av andra synpunkter och infallsvinklar. Kanske har du, eller någon av dina läsare, tillgång till bättre information?

    Mvh Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste på lite mer om erbjudandet och det är inte helt klart vad de menar. De skriver t.ex. i prospektet att utdelningen på D-aktien ska vara fem gånger den sammanlagda utdelningen på A- och B-aktierna. Men A- och B-aktiernas utdelning är väl alltid samma? De skriver också att de räknar med att betala ut ca 40% av utdelningsbart resultat i utdelning. Med ca 50 öre * 40% får vi 20 öre per stamaktie vilket skulle räcka för att utdelningen på D-aktien kan bli 2 kr redan nästa år (5 * 2 * 20 öre). Men om de menar så, varför skriver de inte det rakt ut?

      En annan märklig sak är att de avser att avnotera preffen efter utbyteserbjudandet. Skulle man då behålla preffen och vi går in i en lågkonjunktur eller utdelningen inte når upp till 2 kr per D-aktie av något annat skäl, kan man bli tagen som gisslan som preffägare. Du kan inte sälja den på börsen eller byta den mot D-aktier. I värsta fall kan du bli sittande med en osäljbar tillgång.

      Allt detta ger ett mycket oseriöst intryck tycker jag. Särskilt när man betänker hur litet preferenskapital vi talar om i SBB. Jag har därför krängt iväg alla preffarna idag. Jag sålde alla mina preffar med bra vinst i sensomras, men köpte sen tillbaka för någon månad sen när de gått ned ganska kraftigt i börs- och ränteoron. Nu sålde jag för ungefär samma kurs som jag köpte senast och jag får helt enkelt nöja mig med vinsten från i somras.

      Tack och hej till SBB, nu hamnar de på svarta listan i min bok.

      Mvh Mattias

      Radera
    2. Tjena Mattias,
      Tack för din kommentar. Normalt sett skulle jag säga att man skall förvänta sig en utdelning om 2 kronor, inget annat men den här VDn är inget att lita spå så näe. Jag skrev precis ett inlägg om SBB och deras erbjudande, jag hade missat att de planerar att avnotera preffen. Förbaskat dåligt av dem, så gör inte en seriös aktör.


      Mvh petrusko

      Radera
  5. Något som ka ske är värt att skriva ett inlägg om även om du dissat aktien tidigare. ;)

    https://www.di.se/live/likviditetskris-ger-installd-utdelning-for-prime-livings-preferensaktie/

    SvaraRadera
  6. Jaså Ratos har gått i KK?

    SvaraRadera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...