Mina senaste köp

Både igår och idag har jag varit i köpartagen och investerat mer pengar. Jag köpte samma saker bägge dagarna men för en mindre peng idag. Både igår och idag köpte jag mer Xact OMXSB Utd och Didner & Gerge Småbolag.
Via dessa får jag bred riskspridning och även potentiell överavkastning via D&Gs fond som är aktiv och med inriktning mot småbolag som över tiden har gett bättre avkastning än breda börsindex. Xact OMXSB Utd är en bred indexfond med 0,15 procent avgift och jag har valt den som en bas i min portfölj. Den är börshandlad och lämnar kontant utdelning årligen i juni.

Läs mitt inlägg om Didner & Gerge Småbolag.

Länk till Xact OMXSB Utd hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

6 kommentarer:

  1. D&G har bra fonder! Själv köpte jag mer Bank of Nova Scotia idag efter bra rapport. Plus mer STG. Båda ger fin utdelning och har starka kassaflöden med hållbar utdelning.

    SvaraRadera
  2. Tjeena Petrusko! Hur ser du på ALM Equity Pref risk fyllt? Ca 8% Direktavkastning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena anonym,
      Jag tycker att ALm Equity kommunicerat bra hittills i krisen och de har även gjort en del transaktioner och åtgärder som stärker deras kassaflöde. Tagit in medinvesterare tex. Det är ändå inte så att jag tycker det är värt risken, en investering i deras preff. Bostadsmarknaden är skakig och vem vet, kanske vi bara sett början av en riktigt tuff period i sektorn.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Varför inte då istället köpa Nordea? Handlas också till 8% DA men med betydande kursökning på sikt.

      Radera
  3. Hej Petrusko, följer inte XACT OMXSB Utd samma index som Nordnets Superfonden? Är det verkligen värt 0,15% avgift för att få utdelningen kontant istället för återinvesterad? Eller missar jag något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KArl,
      Ja den följer samma index som Nordnet Superfonden. Skillnaden är att Xact OMXSB Utd är börshandlad och går att sälja/köpa på sekunden i valfritt belopp och man kan göra det oavsett vart man är kund.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...