Jag ökade i investmentbolagen


Idag slog jag till och köpte mer i både Investor och Latour. Det blev en hygglig slant i dem bägge men mest pengar lade jag på Investor som har en lägre värdering och högre direktavkastning. Det resonemanget kan man ju diskutera då Latour alltid haft en högre värdering men ändå gett betydligt bättre totalavkastning.

På sikt tror jag att Latour kommer fortsätta prestera bättre än Investor men då direktavkastningen är så låg i Latour behöver jag vara lite försiktig med den ändå. Jag lever ju på utdelningarna och att sälja aktier kommer inte på tal. Därför behöver jag hålla uppe direktavkastningen något sånt där.

Det passar mig bra att köpa en mix av de här två investmentbolagen. De bjuder bägge på en noterad del och en onoterad men kompletterar varandra väl innehavsmässigt. Latour och Investor äger vitt skilda bolag och det gör dem till ett fint par.

Jag betalade 102 kronor för Latour och kring 384,5 kronor för Investor. Innan 2017 är slut skall jag köpa vid åtminstone ett tillfälle till och jag siktar på att det blir dessa två då också. Utöver att de presterar bra så bjuder de på relativt låg risk då de består av en portfölj av flera olika bolag. Inte olikt en fond faktiskt. Med relativt låg risk menar jag relativt ett enskilt bolag som tex Handelsbanken eller Sandvik. Dessa investmentbolag består ju av flera olika bolag och därför är man inte lika utsatt om ett specifikt bolag går på en mina. Bilden i toppen av inlägget visar Latours avkastning sedan 1985. Den blåa är aktiekursen och den orange är inklusive utdelningar och är strax under 100.000 procent.

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

8 kommentarer:

  1. Grymma bolag båda två och de känns som en stabil grund´. För egen del känns det bra med investmentbolag eftersom man kan fokusera lite mer på annat och slippa ha koll på dom. Nämnde din grymma blogg i mitt senaste inlägg förresten, fortsätt som du gör, jag är en flitig läsare! :)

    Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Frihetsmaskinen,
      Tack för din kommentar. Ja det är många fördelar med investmentbolag, jag tycker verkligen de är toppen. Tack än en gång för omnämnandet i ditt inlägg =)

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Köper du A? Visst högre direktavkastning men väldigt mycket lägre omsättning. Fokuserar man på direktavkastning och ska ha dem "för alltid" så funkar väl det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym,
      Ja jag köper Investor A som har såpass likviditet att man när som helst kan få avslut på cirka 1-5 miljoner kronor. Så länge man inte regelbundet gör köp större än så är det smartast att köpa Investor A.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Hur ser du på de här jämfört med Volati? Mer eller mindre intressanta?

    Och har du kikat på bolag som Markel, Vostok new Ventures, Fairfax eller Fairfax India för att eventuellt få ännu bredare geografisk spridning?

    SvaraRadera
  4. Köpte själv Latour denna månaden, då Kinnevik och Volati behövde en kompis i portföljen. Latour har en ganska låg yield men å andra sidan tror jag att det kan hända en hel del med värdet jämfört med andra högyieldare. Investor borde man köpt för 1 år sen ;) Avvaktar med detta bolag ett tag till.

    SvaraRadera
  5. Fått utdelning av Pfizer än?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej den kommer imorgon enligt Avanza.

      Mvh petrusko

      Radera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...