Kvartalskapitalism och transaktionshets. Tänkvärt om säljrekar mm


Idag kom en analysfirma med en ny riktkurs för H&M och det var en nedgradering där riktkursen sänktes till 170 kronor. En dyster syn på H&M målades upp.
Kanske äger du H&M eller kanske äger du något annat bolag som fått en negativ rekommendation. Förmodligen har du också någon gång känt att du inte alls känner igen dig och din syn på bolaget i en sådan här rekommendation.

Du har läst på, det är ett bra bolag och du tror genuint på det. På lång sikt.

Märkte ni vad jag gjorde där? Jag använde kursiv stil för att betona "på lång sikt". Min poäng är att du behöver inte alls ha fel i din syn på bolaget. Rekommendationer i tidningar och från analytiker osv är i de allra flesta fall på kort sikt som 3-12 månader. Tidningen vill sälja prenumerationer och lösnummer och man kan förstå dem om de inte rekar för bolag att äga på lång sikt. Analytiker och liknande är drivna av att skapa transaktioner, att få kunder hos sin bank att köpa och sälja oftare. Av denna anledning är deras rekommendationer också på kort sikt.

På kort sikt är det väldigt svårt att förutspå hur en aktie och börsen skall utvecklas och en hel del psykologi och andra faktorer spelar in.
På lång sikt däremot är det mer bolagets utveckling som styr. Om bolaget presterar bra och stadigt tickar på så kommer aktien göra det också. Kortsiktigt kan det bli jack i kurvan men det kommer åter.

På samma tema kan aktiekurser svänga kraftigt i samband med kvartalsrapporter. En kvartalsrapport kan bjuda på något oväntat eller något sämre än väntat och orsaka nedgång på kort sikt. På lång sikt kan bolagets potential osv ändå vara oförändrad och det där enskilda kvartalet betyder ingenting.

Ha det i åtanke när du läser rekommendationer samt när dina bolag rapporterar.

6 kommentarer:

  1. Ett väl så tänkvärt inlägg detta. När man pratar med folk i allmänhet om aktier, så framgår det väldigt ofta att de inte har reflekterat särskilt mycket över analytikernas kortsiktighet och transaktionshets, eller konsekvenser av det.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
  2. Bra påminnelse! Man köper oftast en aktie av en orsak. Det gäller att tänka ett varv till när såna rekar kommer.

    SvaraRadera
  3. Hur agerar du med H&M? Eller har du redan sålt allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Jag har sålt H&M under en längre tid och nyligen sålde jag min sista lilla slurk. Jag har flyttat över till bla Investor som stigit kraftigt medan H&M bara fortsatt att backa. H&M behöver nästan dubblas från dessa nivåer bara för att komma ikapp mitt omplacerade kapital.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Du gjorde ett mycket klokt val. Tror du hm kan vända eller är det nästan bäst att sälja med förlust och investera i annat?

      Radera
  4. Om H&M tycker jag att det är inressant att aktien även vid en sänkt utdelning på 7,5-8 kronor, dvs. 20-25 procent ned, fortfarande levererar en utdelning på 4-4,25 procent.

    Någonstans frågar jag mig om H&M, KJP i all ära, är så misskött att de inte bara minskar vinsttillväxten utan på sikt också tappar en fjärdedel av sin nuvarande vinstnivå?

    Under 188 kronor kommer jag öka trots stor portföljandel för det börjar tappa all sans och balans. De har för stor marknadsandel och position för att helt spelas ur marknaden. Utdelningssänkningen är redan inprisad med råge så såvida de inte tappar halva sin nuvarande vinstnivå tycker jag att marknaden överreagerar just nu. Runt 205-210 kronor var en mer normal riskpremie...

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...