Jag sålde allt i bostadsbyggaren


Det kan tyckas drastiskt men det här är något som har växt fram under en tid. Det var ett medvetet val när jag gick in i investeringen att göra den trots den höga risken. Nu när det under en tid visats fler och fler tecken på en sämre marknad valde jag att sälja mina Alm Equity Preferens.
Projektbolaget med inriktning mot bostadsrätter. Det är nog ingen ko på isen just nu men Alm Equity är aggressivt finansierat och känsligt för en svag marknad. Om deras kassaflöde drastiskt förändras blir det problematiskt för dem.

Turligt nog finns det ju så mycket annat bra att investera i att man enkelt kan sälja av det där man inte längre vill ha exponering i och köpa annat. Mja, det där var kanske en sanning med modifikation då många bolag är ganska högt värderade och inte direkt skriker köp mig!
Visst finns det bra bolag att investera i för en långsiktig sparare. Jag var lockad att köpa ännu mer Handelsbanken som jag tycker är attraktiv. Nyligen ökade jag dock i banken och jag hade idag något annat på agendan när det skulle investeras.

I jakten på ytterligare riskspridning och risksänkning valde jag att flytta in alla pengarna i Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Indexnära. Medan jag tänkte köpa Avanza Zero i huvudsak fick jag drastiskt ändra de där planerna när systemet påminde mig om begränsningen om max 25.000 kr köp per dag i den fonden.. suck.
Ja ja, inget större problem utan att jag krämade på i Länsförsäkringar Global Indexnära som nu kom upp i en nivå jag tänkt mig skulle ta minst något år av regelbundna köp. Framöver får jag koncentrera köpen mer på Avanza Zero av de två då jag vill ha tyngst vikt i den. Dels för jag tror på Sverige och dels för den är avgiftsfri vilket i sig ger den lite bättre potential än Globalfonden från Länsförsäkringar.

Låt mig påminna om hur jag som utdelningsinvesterare ser på det här med vanliga fonder som de två jag nämner här. Vanliga fonder betalar ju ingen utdelning varpå jag gör som så att jag skapar en egen utdelning genom att sälja en del av fonden. De här två fonderna har jag bestämt att de ger mig utdelning i december varje år då det är en ganska svag utdelningsmånad för mig i övrigt. Kring 5-6 procent tänker jag ta årligen, det är högt men på lång sikt förväntar jag mig att dessa fonder skall prestera lite bättre än så i snitt per år. Om de tex avkastar 7 procent per år i snitt och jag tar ut 5,5 procent så kommer ju värdet på mitt innehav ändå öka på sikt.

17 kommentarer:

  1. Kul tänk det där med att sälja av ur fonden för att skapa sitt eget utdelningstillfälle. På så vis kan man ju jämna till bombmattan ordentligt:)

    Jag har en bra bit kvar men det är inte omöjligt att jag kör någon sådan variant också när det börjar bli aktuellt.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pengaregn,
      Tack för din kommentar. Ja det känns som en bra lösning det här. Alternativet var tex ETF med samma eller högre avgift och dessutom valutaväxlingskostnader.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Japp!

    Vem skulle inte gjort det nu när Wallenstam meddelar att man gör hyresrätter av ett bestånd söder om söder i Stockholm. Här tänkte man sälja bostadsrätter. Visst finns det bolag att köpa. På Lundaluppens blogg meddelade jag att jag köpt Carlsberg för 700Dkr aktien är ett screaming buy.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Lars,
      Jag gillar Carlsbergs verksamhet och utan att titta närmre på caset tror jag det kan vara en bra placering på lång sikt.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Jag kan nog gissa på att svaret blir "javisst, ökad riskspridning". Men hur ställer du dig till ett liknande upplägg med utdelningsportfölj+fonder, och att ta med Länsförsäkringar Europa Index som en av fonderna?

    Min tanke är att Global-fonden inte har så stor vikt i Euroland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Anonym,
      Om man tror på Europa är det en bra plan. Länsförsäkringar Europa INdexnära har 0,2% avgift vilket är bra för den typ av fond.

      Mvh petrusko

      Radera
  4. Även jag äger Avanza zero och Länsförsäkringar Global indexnära och funderar också på att någon gång i framtiden sälja av andelar för att ta ut utdelning. Känns som det är ett ”lätt” sätt att minska riskerna för en som inte har tid eller tillräckligt med kunskap för att följa utdelningsaktier. Finns det någon uppgift på hur många procent avkastning bolagen i respektive fond avger?
    Mvh/Jonas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Jonas,
      Vill man gå in på sådan detaljnivå får man studera varje enskilt innehav i fonden för sig. Den infon finns på tex Avanzas sida för respektive aktie eller på respektive bolags hemsida.

      Mvh petrusko

      Radera
  5. Hej! Petrusko!
    Du var från början en trogen utdelningsinvesterare i "stabila" utdelare som ex.vis bolag med hyresfastigheter i bra lägen och samhällsfastigheter. Du verkar nu ha vidgat horisonten. Har du möjligen dragits med i den allmänna börseuforin?

    SvaraRadera
  6. Hej Petrusko!
    Tidigare var du en trogen utdelningsinvesterare i "säkra" bolag med "stabila" utdelningar i ex.vis bolag med hyresfastigheter i bra lägen eller samhällsfastigheter. Nu har du vidgat vyerna. Har du möjligen dragits med i den allmänna börseuforin?

    Med vänlig hälsning

    Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena Ulf,
      Jag håller mig helst till försiktigare placeringar som investmentbolag, vissa fastighetsbolag och preffar bla. Risken jag tagit i Alm Equity har varit begränsad då jag investerat i dess preferensaktie som inte rör sig på samma sätt som dess stamaktie. En sorts högriskinvestering fast på fegisnivå.

      Jag fokuserar fortsatt på mina fegisplaceringar.

      Mvh petrusko

      Radera
  7. Hej Petrusko! Jag gillar din blogg och Twitter. Avanza Zero!? Vad säger du om Nordnet Superfonden Sverige (istället)? Själv sparar jag en liten slant i den varje månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nordnets superfond är jättebra. Liknande Avanza Zero fast Nordnets alternativ. Handlar man via Nordnet köper man den.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Hej P, intressant artikel på avanza idag ang vattenförsörjnings-ETF:er. Har du några investeringar inom området eller har du funderingar kring caset?

      Radera
  8. Vad hände med "Jag är mycket långsiktig och går ofta in i placeringar med tanken att behålla 10, 20, 30 år eller till och med "forever""? I likhet med hur alla värdebloggare agerade med HM-caset är ju det här knappast fråga om några nytillkomna omständigheter. Brast det vid den inledande analysen eller vad hände?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej LS,
      Mina placeringar i fixed income går jag in och ur som det behagar. Jag viktar upp, jag viktar ned, jag byter ut. Fixed income och preffar är inte alls samma sak som investering i vanliga aktier.
      Jag tipsar dig om mitt inlägg om preferensaktier och hur de fungerar:
      http://petrusko.blogspot.se/2015/06/introduktion-till-preferensaktier.html

      Jag är gärna ägare på lång sikt i preferensaktier men byter och uppdaterar löpande utefter allmänna ränteläget och riskbilden i bolaget bla.

      Mvh petrusko

      Radera
  9. Jag tror att du har en alltför stark tro på att billiga fonder i långa loppet slår lite dyrare fonder. Duktiga förvaltare kommer över tid slå index och då tycker jag man istället väljer de som presterar bra och som har 5 stjärnor i Morningstar. Jag tror dessvärre för din del att LF Indexnära Global är ett långsiktigt dåligt val mot många andra globalfonder men framtiden får utvisa. Men billigt var det ;).

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...