Mina senaste investeringar

Inlägget innehåller affiliatelänkar
Idag har jag handlat aktier och det blev för en ganska god slant jag investerade, pengar som jag satte in på depån idag.

Det blev obetydliga summor i fonderna Avanza Zero och Länsförsäkringar Global Indexnära. Jag köper mer i dessa regelbundet, oftast för små belopp. Som man brukar säga; många bäckar små..

Det blev fler Latour också och även där blev det en liten slurk. Jag tar det lite lugnare med att öka i den dels av anledning att direktavkastningen är i lägsta laget men främst för att värderingen är i högsta laget. Jag slutar alltså inte att köpa Latour för att det är premievärdering om bortåt 10 procent men jag gör inga stora köp heller.

I Investor däremot drämde jag till rejält och tryckte upp dess vikt i min portfölj till 6 procent och om bara ytterligare några köp kommer det vara mitt tredje största innehav. En mycket fin placering att väga tungt i en långsiktig portfölj. Stor potential till relativt låg risk, relativt övriga börsen that is. Nästa vecka har jag ytterligare en slant jag planerar köpa främst Investor för och lite senare i september får jag en rejäl kludd pengar i utdelning från Castellum.

Jag har nämnt det förut att jag gärna vill ha en rejäl viktning i Investor och jag är på god väg mot det målet. På sikt vill jag att Latour väger betydligt mer än nuvarande 0 procent men ingen brådis där. Jag fortsätter med små köp och om värderingen kommer ned så slår jag nog till på större köp.
Investor och Latour är bägge utmärkta stommar i en långsiktig portfölj. Liknande indexfonder i sin riskspridning men med större potential baserat på långa och bra track record. Att spara i dessa investmentbolag kräver inga svåra beslut eller vidare kunskaper utan man kan med fördel bara köpa dem i ur och skur! Köp mer regelbundet varje månad och på lång sikt bör dessa ge minst samma avkastning som börsindex men förmodligen lite mer precis som de gjort historiskt. Samma eller bättre avkastning än börsen utan krångel dessutom, en no brainer IMO! Historisk avkastning är ingen garanti för framtiden men Latour och Investor har utmärkt historik och bevisad skicklighet på att göra placeringar/driva företag. Förutsättningarna är goda.

Länk till Investor hos Avanza (affiliatelänk).

Länk till Latour hos Avanza (affiliatelänk).

Info om affiliatelänkar.

Läs mer: Bli grymt rik på aktier - Haskels pedagogiska bok med enkla och ovärdeliga råd.

2 kommentarer:

  1. Härliga bolag att bygg på som du skrivit.

    Vad innebär det att ett bolag har bra track record?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena KTM,
      Utmärkt fråga! MEd bra track record avses att ett bolag har ett bra CV så att säga eller en bra historik med andra ord. De har under en lång period presterat och bevisat vad de går för.

      Mvh petrusko

      Radera

Kort om optionsstrategin i JGPI

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. I slutet av 2023 lanserade JPMorgan en börshandlad fond med global inriktning och en o...