Mina senaste aktieköp augusti

Idag fick jag in en rejäl påfyllning  i depån med utdelningar från bla Akelius pref och SAS pref. Lejonparten går över till mitt lönekonto för att köpa mat på Willys osv men en liten del går som vanligt till mitt månadsspar att köpa mer aktier för.

Idag har jag gjort mina köp för augustis "månadspeng" och det blev fler Investor och Latour främst samt en liten sudd Avanza Zero. Latour är väl högt värderad men jag kan leva med det. Det är ett litet köp jag gör och om den på kort sikt går upp är det ju nice medan om den backar så blir kommande köp bättre. Samma koncept som att köpa indexfonder i ur och skur, ibland blir det lite dyrt och ibland desto billigare men i det långa loppet bör det bli ganska hyggligt i slutändan.

De här placeringarna är relativt låg risk, relativt de flesta investeringar man kan göra på börsen i ett enskilt bolag. Detta för att det är breda diversifierade i sina innehav, Avanza Zero som indexfond och investmentbolagen med sina innehav. Bolagsrisken är närapå obefintlig i de här placeringarna medan en direktinvestering i tex Ericsson medför en risk att bolaget går på en mina eller helt enkelt inte är så bra man trodde.

På sikt vill jag köpa mer Wallenstam som än så länge bara är en pytteliten obetydlig post i portföljen. Jag har gjort några enstaka små köp än så länge och är i början av regelbundna köp. Den har också en släng av hög värdering varpå jag resonerar så att det inte är någon brådska att få upp innehavet i den storlek jag önskar. Wallenstam handlas kring 13 kronor över det långsiktiga substansvärdet enligt Q1-rapporten och över 30 gånger förvaltningsresultatet. På sikt växer den i värderingen men en placering blir ju bättre om man kommer in lägre än så här. Denna månaden blev det inga Wallenstam utan valet föll på annat.

Läs mer: Mitt senaste inlägg om Investor. Ett hyggligt play på åldrande befolkning.

Läs mer: Jag uppdaterade mitt förhållningssätt till vanliga fonder.

Läs mer: Den senaste boken jag läst och erbjudande om 30 dagar fritt Storytel.

5 kommentarer:

  1. Indexfond som tex Avanza,är det enbart Sverige de investerar i?Kommer annars att tänka på Financial Sense/Jim Puplava som gått ut och varnat för just indexfonder.Det är de som driver uppgången i "FANG" stocks som tex Apple.Det är inte gemene man medveten om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Nej det är jag inte medveten om att det är indexfonder som driver upp kursen på Bla Apple. Att de är en bricka i det stora spelet ja men att det enkom är indexfonder som är kursdrivande, inga andra faktorer, nej det är jag inte medveten om.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Hej!

    Bra köp. Stabila över tid. Just nu är ju typ allt övervärderat så man kan ju se hur "proffsen" kastar sig över Case som ingen annan hittat. Dvs nu rotas det långt ner i listorna efter guldkorn.

    Med det sagt, över tid är dessa tre investeringar bra.

    En fråga :

    Indexet för investmentbolag SIXRXFIIF (https://rikatillsammans.se/ska-man-spara-i-investmentbolag/)
    Det finns ställen på nätet som refererar till detta index, bl.a. Rikatillsammans. Spiltans Fond för Investmentbolag följer detta index (isch).

    Var kan jag hitta detta index och följa dess utveckling. Hittar verkligen inte det någonstans....

    Tack för bra blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjena,
      Det finns många olika index som inte nödvändigtvis publiceras på sajter som tex Avanza eftersom dessa får betala för dem. Avanza betalar inte för indexet och då syns det inte på deras sajt.

      Om det finns fonder som har det som jämförelseindex bör de också publicera indexet på sin sajt att jämföra fondens utveckling med.

      Är det främst för att följa investmentbolagen kan du ju kolla på ibindex.se

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Med tanke på Latours historiska utveckling tror jag att det är ett mycket bra köp, för även om det är en premie nu kommer avkastningen vara bra på en längre tidshorisont.

    En väldigt bra blogg förövrigt!

    SvaraRadera

Storebrand Global All Countries B - Global indexfond med cash utdelning

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Det har varit några vändor med den här fonden. Jag har bearbetat Avanza och fondbolage...