Mats Qviberg - Boken om Q. Sponsrat av Storytel


Jag har läst Boken om Q av Mats Qviberg och jag gjorde det hos Storytel som ljudbok. En ganska fräsig bonusfeature är att det är Mats Qviberg själv som är uppläsare. Sådant gillar jag!

Qviberg berättar om sin uppväxt, mentorskap, utbildning, kärleken, affärerna, anklagelserna. Man får en god bild och ide om vem och hur Mats är. Jag gillar Mats som han beskriver sig i boken, en skön lirare. Härnäst skall jag lyssna på boken Den stora bankhärvan och jag misstänker att den kommer bjuda på en helt annan bild av Qviberg.

Mats Qviberg är en av Sveriges vassaste placerare med ett makalöst track record. Hans investmentbolag Öresund har under hans tid presterat mycket god avkastning och i de flesta fall värderats med en rejäl premie. En premie för Qvibergs skicklighet!

En sak som slår mig en bit in i denna bok är hur flera finansmäns vägar korsas och berättas om i böcker. På sistone har jag läst böcker om Erik Penser, Sven-Olof Johansson, Gustaf Douglas och i allihop nämns de här personerna som korsat vägar här och var. Även Fredrik Lundberg är med på ett hörn, tex var det av Mats Qviberg som Lundberg köpte en rejäl kontrollpost i Hufvudstaden som han än idag sitter på.

Med någon enstaka minut till korta är boken 10 timmar och den är intressant rakt igenom. Jag ger den stor tumme upp. Det är en intressant story oavsett om man har börsintresse eller ej.

Boken lyssnade jag på via Storytel som sponsrar det här inlägget.
Via den här länken får du Storytel fritt i 30 dagar och kan komma igång och lyssna direkt.

10 kommentarer:

  1. Oj, vilken ensidig recension. Jag tycker att historien visat att Herr Q verkar vara allt annat än en skön lirare. Jag skulle aldrig investera i bolag där han är inblandad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den andra versionen av Mats Qviberg är den som media framställt. Jag är mer kritisk till medias version än den som kommer direkt från berörd person. Se bara på SCA och Industrivärdenhärvan där media publicerade en lång rad felaktigheter och dessutom tillsynes fullt medvetna om det. Läs boken Tronstriden om du inte redan gjort det. Då förstår du hur media fungerar och hur det verkligen låg till med SCA, flyg och jakt.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Tack för replik. Min uppfattning baserar sig förutom böckerna om HQ Bank även på intervjuer med Q i allt från Värvet, intervju på SVT om Metro och diverse uttalanden om kvinnor. Det känns ibland som att han är både sin egen lyckas dräng och sin egen värsta fiende. Men det finns ju alltid två versioner, så jag ska läsa hans bok samt Tronstriden så får vi se om min uppfattning nyanseras :-)

      Radera
    3. Tjena,
      Okej, snyggt där och då vill jag tipsa om att börja med Tronstriden. Det är en mycket bra bok och utöver det kan man se hela Qvibergstoryn på ett annat sätt med den i åtanke.

      Mvh petrusko

      Radera
  2. Tjena

    Något helt annat än Putin och Axfood :-)

    Kollade lite på utdelningar och såg att nästa år delar ICA ut som en preff inte i % fast de delar ut 20kr och lite ören.
    Tanken slog mig att va fasen är ju billigare än en fastighetspreff nu med typ likalunda årsutdelning och tämligen någorlunda safty placering.

    Eller vad säger du

    MvH pensionären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej pensionären.
      Vad ICA delar ut nästa år kan man bara gissa kring. Det beslutas på årsstämman nästa vår. Senaste utdelningen var kring tian.

      Mvh petrusko

      Radera
    2. Oki

      Såg detta på Avanza....
      därav min ivriga reaktion.

      men varför lägger de då ut redan nu 2018 och 2019 års utdelningar i informationen om aktien ?

      Mvh Pensionären

      Radera
    3. HEj Pensionären,
      Jag vet inte vad du råkat läsa men det är ingen info från varken ICA eller Avanza du har sett. HAr du råkat komma in på forumet som finns på Avanza? Där huserar många troll, okunniga troll som skriver trams.

      Du får granska informationen kritiskt. Vem är avsändaren? ÄR det en analys där man gör antaganden om utdelningen? Är det forumet där troll skriver? Spana på det.

      Jag har tagit en snabb titt på ICA hos Avanza för att finna vad du kan ha sett men jag såg det tyvärr ej.

      Mvh petrusko

      Radera
  3. Sorry

    Det var Swedbanks Aktienytt från i fredags som visade denna:

    4
    Aktieanalys

    Aktienytt

    18 augusti 2017
    OBS! Se viktig kundinformation och ansvarsbegränsningar i slutet av denna rapport.
    ICA Gruppen
    Rek: KÖP
    Riktkurs: 345 SEK
    Pris: 308 SEK
    Analytiker: Fredrik Ivarsson
    P/E 17
    16,8
    P/E 18
    15,2
    P/E 19
    14,9
    EV/EBIT 17
    14,4
    EV/EBIT 18
    13,3
    EV/EBIT 19
    12,7
    Utdelning per aktie 17
    18,33 SEK
    Utdelning per aktie 18
    20,30 SEK
    Utdelning per aktie 19
    20,68 SEK
    Direktavkastning 17
    3,3%
    Direktavkastning 18
    3,5%
    Direktavkastning 19
    3,6%
    Net Debt/EBITDA 17
    0,7
    Net Debt/EBITDA 18
    0,9
    Net Debt/EBITDA 19
    0.8

    Mvh pensionären

    SvaraRadera
  4. Här hela:

    4
    Aktieanalys

    Aktienytt

    18 augusti 2017
    OBS! Se viktig kundinformation och ansvarsbegränsningar i slutet av denna rapport.
    ICA Gruppen
    Rek: KÖP
    Riktkurs: 345 SEK
    Pris: 308 SEK
    Analytiker: Fredrik Ivarsson
    P/E 17
    16,8
    P/E 18
    15,2
    P/E 19
    14,9
    EV/EBIT 17
    14,4
    EV/EBIT 18
    13,3
    EV/EBIT 19
    12,7
    Utdelning per aktie 17
    18,33 SEK
    Utdelning per aktie 18
    20,30 SEK
    Utdelning per aktie 19
    20,68 SEK
    Direktavkastning 17
    3,3%
    Direktavkastning 18
    3,5%
    Direktavkastning 19
    3,6%
    Net Debt/EBITDA 17
    0,7
    Net Debt/EBITDA 18
    0,9
    Net Debt/EBITDA 19
    0,8
    Q2: Fö
    rsta intrycket
    ICA Gruppen rapporterade ett rörelseresultat 5% under konsensusfö
    r-
    väntningarna.
    Detta förklaras i första hand av att marginalen i ICA
    Sverige
    var 20 punkter lägre än väntat. Dessutom växte ICA Sverige
    med
    4,5% samtidigt som den svenska markn
    aden växte med 6,1% i
    Q2, enligt
    preliminära marknadsdata. Vår på riktkurs på 345 SEK
    grundas i ett
    mål
    -
    P/E på 17x och en summan
    -
    av
    -
    delarna
    -
    värdering
    baserad på estimat
    för tolv månader framåt.
    ICA Sverige
    Q2 var något svagare än marknaden för ICA Sverige,
    tillväxt 4,5%
    kontra marknadens 6,1% (tillväxt för jämförbara butiker var 4%). De
    ss-
    sutom
    sjönk EBIT
    -
    marginalen med 24 punkter å/å till 4,4%, förkl
    a
    rat av
    bland annat negativ påverkan från bränsleterminer och högre butik
    s-
    kostnader.
    Detta var 20 punkter unde
    r konsensus. Den justerade r
    ö-
    relsevinsten
    var 5% under konsensus.
    Rimi Baltikum, Apotek Hjärtat och fastigheter
    Rimi Baltikum rapporterade ett justerat rörelseresultat 3% under ko
    n-
    sensus
    och
    -
    3% å/å, delvis förklarat av integrationskostnader på 14
    MSEK i
    s
    amband med IKI
    -
    förvärvet. Justerat för dessa kostnader så
    höjde Rimi
    Baltikum marginalen med 30 punkter. Apotek Hjärtat var i
    stort sett i nivå
    med våra estimat med en EBIT
    -
    marginal på 4,1%, 10
    punkter över konsensus
    och vårt estimat. Fastighetsdivisionen
    lever
    e-
    rade ett justerat rörels
    e
    resultat
    på 99 MSEK, 4% över förväntningarna.
    De långsiktiga målen är oförändrade
    De långsiktiga målen upprepades: ICA siktar på att växa snabbare än
    marknaden inom livsmedel och läkemedel, justerad EBIT
    -
    marginal på
    4,5%, ROC
    E på 10% och en utdelningsratio på minst 50%. Vi uppr
    e-
    par
    Köp och riktkursen 345 SEK.

    Mvh Pensionären

    SvaraRadera

Jag köpte fler Cibus

  Reklam: Inlägget innehåller reklamlänk till Avanza. Igår köpte jag lite fler aktier i Cibus på en kurs strax över 125 kronor. Det är inte ...